Nemecká automobilka BMW odložila vývoj ďalšej generácie Mini, keďže neistá budúcnosť vzťahov medzi Britániou a Európskou úniou firme sťažuje dlhodobé investičné plány. Od roku 1994, keď kúpila značku od Rover Group, prišla firma BMW s tromi novými generáciami Mini. Každá sa na trhu udržala približne šesť rokov, uviedla agentúra Reuters.
Súčasný model Mini, ktorý je na trhu od roku 2014, je postavený na platforme BMW s označením UKL1. "Životnosť tejto platformy sme predĺžili," povedal minulý týždeň pre Reuters viceprezident pre firemné záležitosti Maximilian Schöberl. Ako dodal, dôvodom sú náklady a tiež brexit.
Náklady vzrástli v poslednom období viacerým automobilkám, najmä v dôsledku škandálu s emisiami a zvýšeného tlaku vlád na uvedenie ekologickejších vozidiel na trh. Firmy tak vyčlenili veľký objem financií na výrobu elektrických a hybridných áut, ale aj prepojených vozidiel.
V marci minulého roka nemecká spoločnosť BMW predstavila plán úspor. V rámci neho chce už do konca roka 2022 prostredníctvom priamych úspor a zefektívnenia výroby ušetriť 12 miliárd eur.
Značka Mini sa v súčasnosti vyrába v britskom Oxforde a holandskom meste Born. Nová generácia Mini by si vyžiadala nemalé investície do výrobných liniek v obidvoch závodoch. BMW však k výrazným investíciám nepristúpi, dokiaľ nebude mať väčšiu istotu, čo sa týka výsledkov rokovaní o budúcich obchodných vzťahoch medzi Britániou a Európskou úniou.
"Ak by sa clá pohybovali v rozmedzí od nula do päť percent, biznis by sa dramaticky nezmenil," povedal minulý rok generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse, ktorý tým poukázal na pozíciu Oxfordu ako výrobného a exportného uzla pre Mini.
Vyššie clá na dovoz do a rovnako aj vývoz z Británie však môžu BMW prinútiť zvážiť presunutie produkcie do Holandska.