Automobilka Honda patrí k ikonickým japonským značkám a tento rok oslavuje už 75 rokov od svojho založenia. Za jej vznikom stojí Soičiró Honda, ktorý pochádzal ako rad iných úspešných priemyselníkov zo skromných pomerov. Jeho otec mal len malú kováčsku dielňu v meste Hamamacu, 300 kilometrov juhozápadne od Tokia.
Technikou bol Soičiró fascinovaný už ako školák a vo svojich 15 rokoch si v Tokiu zohnal prácu v autoopravovni. Postupne sa vypracoval a po šiestich rokoch odišiel späť do rodného mesta, kde si v apríli 1928 otvoril opravovňu. Čiastočne sa venoval aj automobilovým súťažiam, po havárii v roku 1936 s nimi však skončil.
Voľný čas venoval vynachádzaniu a dopĺňal si aj technické vzdelanie. Keď prišiel do továrne Toyota s piestnymi krúžkami vlastnej konštrukcie, dočkal sa najskôr príkreho odmietnutia. Honda to však nevzdal a kontrakt napokon úspešne získal. Počas druhej svetovej vojny Hondov podnik vďaka armádnym zákazkám prosperoval, bol však poškodený bombami a zničilo ho aj zemetrasenie.
Po vojne firmu nakoniec predal Toyote a vrátil sa skoro na začiatok svojej kariéry – k bicyklom, ktoré opravoval už v rodinnej kováčskej dielni. K bicyklom primontoval pomocné motory a prvé „motocykle“ Honda boli v podstate na svete. Na začiatku 50. rokov začala firma vyrábať i vlastné motory a pomaly sa jej otvárala cesta k sláve. Podnik, ktorý bol oficiálne založený 24. septembra 1948, je dnes najväčším výrobcom motorov na svete.
V roku 1958, 10 rokov po založení Honda Motor Company, sa následne zrodil jeden z jej najslávnejších výrobkov – moped Honda Cub. Jednoduchý stroj s motorom s objemom 50 centimetrov kubických sa vyrába prakticky dodnes, vzniklo z neho už vyše sto miliónov kusov. V mnohých anketách bol vyhlásený za najlepší motocykel všetkých čias, najmä pre svoju odolnosť a rovnako i spoľahlivosť.
Dobrú povesť majú aj ďalšie motocykle Honda. K legendám sa radí Goldwing, ktorý sa prvýkrát objavil už v roku 1975 a ktorý skôr ako motocykel pripomína pojazdné kreslo. Vo výbave tohto mohutného stroja s takmer dvojlitrovým motorom obvykle nechýba rádio a ABS, satelitná navigácia alebo taktiež airbagy.
Pre inú kategóriu motocyklistov je určený rad CBR. Športové motocykle, ktoré bez problémov pokoria hranicu 200 kilometrov za hodinu, sa vyrábajú v najrôznejších kubatúrach už od roku 1987. Veľký úspech oslavuje značka aj so svojim skútrom PCX, ktorý sme si mohli v minulosti vyskúšať aj v redakcii HN.
Aj automobily Honda, ktoré firma začala vyrábať 15 rokov po svojom založení, majú povesť spoľahlivých vozidiel. K tým najslávnejším patrí bez najmenších pochýb Honda Civic – prvá sa objavila ešte v júli 1972 a teraz sa vyrába v poradí už jedenásta generácia. Počet vyrobených Civicov sa blíži k 30 miliónom kusov, čo ho radí medzi najúspešnejšie vozidlá všetkých čias.
Veľmi populárna je aj väčšia Honda Accord, prvé japonské auto vyrábané v USA (od roku 1982). Podobne ako Civic, tak aj Accord sa vyrába dodnes a rovnako tak opúšťa montážne linky už jedenásta generácia, no v Európe už firma model dlhší čas neponúka. Iný slávny model továrne Honda však tak dlhoveký nebol.
Malá športová dvojdverová Honda CR-X, založená na modeli Civic, sa vyrábala len v rokoch 1983 až 1997. Aj napriek tomu sa však dodnes teší množstvu fanúšikov po celom svete.
Staršie modely Civic a CR-X si v súčasnosti udržujú priazeň najmä športovejšie orientovaných motoristov či vyznávačov účasti na rôznych slalomových pretekoch. Môžu za to spoľahlivé motory, športová DNA (napríklad u 5. či 6. generácii Civicu), obratnosť a kompaktné rozmery.
K športovým modelom sa však najviac radil model NSX či S2000, legendárne stroje, ktoré dnes už výrazne naberajú na hodnote. To však nie je všetko a už desiatky rokov sa Honda presadzuje aj v segmente SUV, kde je zastúpená najmä modelmi HR-V a CR-V.
Automobilka sa vždy prezentovala aj na pretekárskej dráhe a jej športovo vyšperkované stroje si odniesli množstvo víťazstiev. Vozidlá so značkou Honda už v 60. rokoch zvíťazili v dvoch veľkých cenách F1, potom však spoločnosť na čas okruhy opustila.
Medzi najrýchlejšie monoposty sa Honda niekoľkokrát vrátila aj ako dodávateľ motorov. Výraznejšie úspechy firma dosiahla „v jednej stope“. Jazdci na motocykloch Honda získali rekordných takmer 70 titulov majstrov sveta na okruhoch.