Najmenej 20 miliónov vozidiel automobilky General Motors je vybavených chybnými airbagmi a mali by byť zvolané na kontrolu skôr, ako sa zraní alebo zabije viac ľudí. Uviedol to denník The Wall Street Journal (WSJ) s odvolaním sa na informované zdroje. Celkovo môže byť chybných až 52 miliónov airbagov, ktoré použili tiež iné automobilky.
Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) chce nechať prekontrolovať všetkých 52 miliónov airbagov vyrobených firmou ARC Automotive kvôli podozreniu, že majú chybné nafukovače. Tie pri náraze vozidla explodujú príliš veľkou silou, takže z nich vyletia kovové časti, ktoré môžu zasiahnuť tvár a krk cestujúceho.
Pri podobných nehodách zomreli už najmenej dvaja ľudia a niekoľko ďalších bolo zranených. Najviac týchto airbagov je práve vo vozidlách GM. Takto rozsiahle zvolanie na kontrolu by patrilo k najväčším v histórii.
NHTSA zatiaľ nezverejnil, koľkých vozidiel by sa zvolávacia akcia celkovo týkala, ani ktorých modelov. Počet vozidiel GM s týmito nafukovačmi by mohol byť vyšší, v závislosti od postupu regulačných úradov.
NHTSA podľa denníka v apríli zaslal firme ARC list, v ktorom požadoval stiahnutie nafukovačov. ARC požiadavku odmietla. Úrad tak musel pristúpiť k neobvyklému kroku a naplánovať vypočutie, ktoré je nevyhnutné, ak chce oficiálne nariadiť stiahnutie.
Vypočutie, ktoré sa má uskutočniť dnes, dáva ARC a dotknutým automobilkám priestor vyjadriť sa k prvotnému zisteniu NHTSA.
ARC tvrdí, že rozsiahle prevádzkové testy nepreukázali žiadnu chybu. Prasknutie airbagov, ktoré boli oznámené, sú ojedinelé a bolo ich málo.
Okrem GM by sa kontrola airbagov dotkla ďalších 11 automobiliek. Sú medzi nimi Ford Motor, Volkswagen, Toyota Motor a Hyundai Motor.
Potenciálne chybné nafukovače sa vyrábali od roku 2000 po dobu 18 rokov. Problém podľa NHTSA spočíva v zablokovaní ventilačného otvoru. To môže spôsobiť príliš vysoký tlak a explóziu pri aktivácii airbagu pri nehode.
Úrad začal tieto nafukovače vyšetrovať pred viac ako ôsmimi rokmi po tom, ako bol jeden človek zranený a ďalší usmrtený kovovými kusmi, ktoré boli vrhnuté do kabíny pri výbuchu airbagu.
Prípad je podobný problémom airbagov vyrábaných japonskou spoločnosťou Takata v minulom desaťročí. Na kontrolu bolo vtedy zvolaných zhruba 42 miliónov vozidiel.