Najmenej 20 miliónov vozidiel automobilky General Motors je vybavených chybnými airbagmi a mali by byť zvolané na kontrolu skôr, ako sa zraní alebo zabije viac ľudí. Uviedol to denník The Wall Street Journal (WSJ) s odvolaním sa na informované zdroje. Celkovo môže byť chybných až 52 miliónov airbagov, ktoré použili tiež iné automobilky.
Pri podobných nehodách zomreli už najmenej dvaja ľudia a niekoľko ďalších bolo zranených. Najviac týchto airbagov je práve vo vozidlách GM. Takto rozsiahle zvolanie na kontrolu by patrilo k najväčším v histórii.
NHTSA zatiaľ nezverejnil, koľkých vozidiel by sa zvolávacia akcia celkovo týkala, ani ktorých modelov. Počet vozidiel GM s týmito nafukovačmi by mohol byť vyšší, v závislosti od postupu regulačných úradov.
NHTSA podľa denníka v apríli zaslal firme ARC list, v ktorom požadoval stiahnutie nafukovačov. ARC požiadavku odmietla. Úrad tak musel pristúpiť k neobvyklému kroku a naplánovať vypočutie, ktoré je nevyhnutné, ak chce oficiálne nariadiť stiahnutie.
Vypočutie, ktoré sa má uskutočniť dnes, dáva ARC a dotknutým automobilkám priestor vyjadriť sa k prvotnému zisteniu NHTSA.
ARC tvrdí, že rozsiahle prevádzkové testy nepreukázali žiadnu chybu. Prasknutie airbagov, ktoré boli oznámené, sú ojedinelé a bolo ich málo.
Okrem GM by sa kontrola airbagov dotkla ďalších 11 automobiliek. Sú medzi nimi Ford Motor, Volkswagen, Toyota Motor a Hyundai Motor.
Potenciálne chybné nafukovače sa vyrábali od roku 2000 po dobu 18 rokov. Problém podľa NHTSA spočíva v zablokovaní ventilačného otvoru. To môže spôsobiť príliš vysoký tlak a explóziu pri aktivácii airbagu pri nehode.
Úrad začal tieto nafukovače vyšetrovať pred viac ako ôsmimi rokmi po tom, ako bol jeden človek zranený a ďalší usmrtený kovovými kusmi, ktoré boli vrhnuté do kabíny pri výbuchu airbagu.
Prípad je podobný problémom airbagov vyrábaných japonskou spoločnosťou Takata v minulom desaťročí. Na kontrolu bolo vtedy zvolaných zhruba 42 miliónov vozidiel.