Výroba elektroaut začína byť pre väčšinu značiek naozaj veľký problém. Eufória totiž rýchlo vyprcháva. Elektrické startupy sú po obrovskom boome a nerealistickom raste hodnoty na odpis. Čerstvý prípad bankrotujúcej elektromobilky Fisker ukázal, kam až to môže viesť. Nedotiahnutých áut sa ich majitelia zbavujú aj po nevýznamných poškodeniach a poisťovne ich odpisujú ako neopraviteľné.
Veľké problémy má aj americká firma Lucid, ktorá doteraz „pálila“ peniaze saudskoarabského investičného fondu. Tomu však už dochádza trpezlivosť. Elektrické autá sú však ekonomickou záťažou aj pre tradičných výrobcov. Nadšenci do elektromobility si v Európe aj v USA už batériové auto zaobstarali a ďalší sa do kúpy týchto áut z celého radu dôvodov práve nehrnú, píše iDNES.cz.
Elektromobil mal byť esom v hre na znižovanie emisií oxidu uhličitého, ale stal sa z neho skôr akýsi Čierny Peter. Kto elektrické auto chcel, už ním väčšinou jazdí a zvyšok naň nemá, alebo je k tejto novote a jej špecifikám skeptický. Medzi dôvody, prečo si nekúpiť elektrické auto, patrí nielen vysoká cena a obavy z dostupnosti nabíjacích staníc či z príliš dlhej doby potrebnej na nabíjanie, ale aj drahé poistky a stále drahšie nabíjanie.
Strašiakom je tiež veľký pokles ceny elektromobilov pri ďalšom predaji. Odbyt teda z veľkej časti zachraňujú firmy a štátne inštitúcie kvôli ESG, teda novým požiadavkám v oblasti spoločenskej zodpovednosti a ekologickej udržateľnosti. Dotácie, ktoré boli „palivom“ pre odbyt batériových áut, sa v európskych krajinách postupne znižujú alebo úplne úplne miznú.
Automobil je totiž jedna z hlavných vecí, ktoré majú štátnu kasu skôr plniť ako peniaze spotrebovávať. Podľa analýzy špecializovaného nemeckého servera Automobilwoche bude tamojší automobilový trh v roku 2024 vykazovať známky oživenia, ale registrácie elektromobilov pravdepodobne klesnú zhruba o tretinu. Za všetko môže rušenie štátnych dotácií.
Zostáva vám 80% na dočítanie.