Čistota ovzdušia sa síce v spolkovej republike postupne zlepšuje, asi 70 nemeckých miest však ešte stále prekračuje povolené európske maximálne koncentrácie NO2.
Ako prvý by k zákazom dvoch hlavných ulíc mohol ešte tento mesiac pristúpiť severonemecký Hamburg. Malo by ísť o časť ulíc Max-Brauer-Allee a Stresemannstrasse, pričom týkať by sa mal vodičov áut nespĺňajúcich emisné normy Euro 5. Nasledovať zrejme bude Mníchov a Stuttgart. Možné zákazy od roku 2019 zvažuje taktiež Berlín.
Že také zákazy sú právne prípustné, rozhodol Spolkový správny súd v Lipsku už pred tromi mesiacmi. Teraz k nemu vydal aj 30 stránkové písomné zdôvodnenie.
"Takáto obmedzenia z pohľadu intenzity neprekračujú iné zákazy umožňované cestným zákonom, s ktorými musia motoristi vždy počítať a prijať ich," uviedol súd.
Zákaz je ďalšou ranou automobilovému sektoru vo vlasti najväčších výrobcov áut na svete a nepríjemnosť pre kabinet kancelárky Angely Merkelovej, často kritizovaný za svoje blízke väzby na automobilový priemysel.
V spolkovej republike je registrovaných asi 15 miliónov osobných naftových vozidiel. Len 2,7 milióna z nich však spĺňa najnovšie európske emisné štandardy Euro 6.
Pozorovatelia očakávajú, že rozsudok bude mať dopad aj na Česko, kam môže smerovať rad starších naftových áut z Nemecka, ktoré teraz zrejme výrazne stratia na svojej cene. Podobne tomu môže byť aj v prípade Slovenska.