O účinnosti takýchto zákazov, ktoré sa nedotýkajú celých miest, ale iba jednotlivých ulíc, však pochybujú miestni obyvatelia i odborníci.
Hamburská ulica Max-Brauer-Allee nie je na prvý pohľad ničím výnimočná. Dva jazdné pruhy v oboch smeroch, ktoré oddeľuje pás zelene, lemujú troj až štvorposchodové domy. Podobné ulice je možné nájsť prakticky v každom väčšom nemeckom meste. Napriek tomu je Max-Brauer-Allee v niečom jedinečná.
Odo dneška majú do jej asi 580-metrového úseku zakázaný vjazd naftové osobné i nákladné vozidlá, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 5, respektíve Euro V a staršie. V prípadne osobných naftových áut sa to teda týka všetkých, ktoré boli pripustené do prevádzky pred septembrom 2015.
V susednej a ešte výrazne frekventovanejšej ulici - Stresemannstrasse - sa zákaz vjazdu na 1,6 kilometra dlhom úseku týka len dieselových nákladných áut s hmotnosťou nad 3,5 tony.
Všetkými okolitými ulicami sa však tieto vozidlá naďalej pohybovať môžu. Kým v uliciach Max-Brauer-Allee a Stresemannstrasse, v ktorých sú umiestnené prístroje na meranie škodlivých emisií, tak zrejme znečistenia oxidom dusičitým (NO2) skutočne o niečo klesne, v najbližšom okolí pravdepodobne naopak vzrastie. Preto má opatrenie hamburskej radnice, ku ktorému otvorilo cestu februárové rozhodnutie Spolkového správneho súdu v Lipsku, rad kritikov.
"Ak má dochádzať k zákazom jazdy dieselových áut, tak by som bol pre zákazy v celých mestských obvodoch. Takto si tu autá budú hľadať inú cestu a znečistenia len prenesú na iné miesta. Keď už, tak sa to musí robiť dôsledne. Takto to vyzerá len ako slepý aktivizmus," je presvedčený tridsiatnik Ján, ktorý v Hamburgu žije päť rokov.
"Som proti tomu. Myslím, že to nedáva zmysel. A príde mi to tiež nespravodlivé zo strany výrobcov áut, ktorí sa snažia presunúť dôsledky svojich škandálov na vodiča," hovorí ďalšia tunajšia obyvateľka Sahra.
Podobná kritika prichádza aj z ďalších strán. Podľa najväčšieho európskeho autoklubu ADAC sú zákazy jazdy trestaním vodičov za pochybenia automobiliek a zlyhaní politikov. Organizácia na ochranu životného prostredia BUND je zase presvedčená, že sa znečistenie len presunie do vedľajších ulíc.
Na dodržiavania opatrení, z ktorého majú výnimku miestni obyvatelia alebo zákazníci tunajších obchodov, budú dohliadať policajti, ktorí budú zrejme musieť autá náhodne zastavovať. Emisná trieda sa totiž nedá vždy určiť od pohľadu na vozidlo. Polícia sa už dopredu nechala počuť, že v prvých dňoch zákazu bude vodiča len informovať. S pokutami chce ešte zatiaľ počkať.
Hamburská radnica, ktorá si od zákazov sľubuje znateľné zlepšenie čistoty ovzdušia, opatrením reaguje na neutešenú situáciu, ktorá sa týka takmer 70 nemeckých miest, kde sú naďalej prekračované povolené hranice maximálnej koncentrácie NO2.
Limity, ku ktorých prekračovaniu najviac prispievajú práve diesle, sa pritom majú dodržiavať už od roku 2010. Na choroby srdca a krvného obehu vyvolané NO2 v Nemecku predčasne zomrie asi šesťtisíc ľudí ročne.
V spolkovej republike je registrované na 15 miliónov osobných naftových vozidiel. Zhruba 2,7 milióna z nich spĺňa normu Euro 6, a zákazy jázd by sa ich tak dotknúť nemali.