StoryEditor

Koniec vysielačiek v autách? V Nemecku môžete čoskoro prísť aj o vodičák

17.09.2018, 12:25
Autor:
TopSpeedTopSpeed
U nás sa vysielačky v osobných autách nepoužívajú. Výnimkou sú záchranné zbory alebo taxikári - tí však nepoužívajú dané pásmo.

U nás vysielačky v autách populárne nie sú a zrejme ani nikdy neboli. Ak však idete po diaľnici na úseku Bratislava - Žilina, stretávate autá s medzinárodnými poznávacími značkami PL (KNT, KTT a iné), ktoré majú na karosérii "dvojmetrový" prút antény. Ak náhodou majú rakúske, alebo nemecké evidenčné číslo, aj v tom prípade to sú Poliaci.

Pre nich je to totiž doma jediný spôsob, ako si rýchlo dať informácie o policajných hliadkach, nakoľko legislatíva zakazuje ich šírenie verejnými médiami. No nemyslite si, že to využívajú len Poliaci. Vysielačky sú rozšírené aj na iných kontinentoch.

Ako to je u nás?

V minulosti polícia proti Poliakom dochádzajúcim za prácou bojovala tvrdšie. Zadržiavali im technické prostriedky odhaľujúce meranie rýchlosti (rušičky, antiradary), alebo udeľovali poriadne mastné pokuty.

Takto znel svojho času odkaz hovorkyne polície Denisy Baloghovej: „Používanie technických prostriedkov a zariadení, ktorých činnosť umožňuje odhalenie, alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky alebo ich umiestnenie vo vozidle spôsobom, ktorý umožňuje ich použitie, je zakázané.“ (z.č. 8/2009 § 3 ods. 3 - Všeobecné povinnosti účastníka cestnej premávky). A vraj sa to malo sťahovať aj na spomínané vysielačky. Tie mali Poliaci permanentne zneužívať.

Lenže, ak si toto ustanovenie rozoberiete na drobné, samotná vysielačka v aute činnosť polície neodhaľuje a ani neovplyvňuje. Je to vo svojej podstate len informačný kanál, ktorým vodič dáva na vedomie inému vodičovi určitú situáciu v cestnej premávke. Takže priraďovať vysielačku k zariadeniu typu antiradar sa úplne nedá.

Vysielačky využívajú v osobných autách najmä Poliaci, pre rýchle dorozumievanie sa a informovanie o policajných hliadkach.

Je komunikácia cez vysielačku telefonovanie?
§ 4 ods.2 pís. m – Vodič nesmie počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému „voľné ruky“, alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla; to neplatí pre vodiča vozidla ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ozbrojené sily“), ozbrojených bezpečnostných zborov pri plnení úloh.

Lenže čo je tá obdobná činnosť? Vzťahuje sa na činnosť vykonávanú s telefónnym prístrojom? Napríklad SMS-kovanie a používanie iných funkcií, ktoré telefónny prístroj poskytuje? Alebo aj na vykonávane rozhovoru s inou vzdialenou osobou prostredníctvom vysielačky? To už je na rozsiahlu polemiku.

Iná obdobná činnosť v zákone akosi spomenutá nie je. Prikloniť sa môžeme k verzii, že ide o zákaz používania telefónneho prístroja (mobilu) na telefonovanie (bez handsfree), SMS-kovanie, písanie textov, sledovanie videí a iné. Tým, že vysielačka sa neradí k telefónnym prístrojom, je vedená ako rádiostanica, nezapadá kategorizáciou do tohto paragrafu. Nezabúdajme však na to, že vodič je povinný venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke.

Zmeny v Nemecku

V neďalekom Nemecku nedávno prijali zmenu zákona. Od októbra 2017 je totiž zakázané používať rôzne telekomunikačné prostriedky. Avšak na vysielačky sa akosi v zákone pozabudlo, a tak prijali ešte jednu zmenu, ktorá bude účinná už od 1. júla 2020.

Tam už štát zakomponoval aj vysielačky. Samozrejme tak, ako aj pri ostatných telekomunikačných prostriedkoch, aj pri vysielačkách budú isté výnimky. Myslíme tým „handsfree“. Pokuta sa bude v Nemecku následne pohybovať na úrovni zhruba 100 až 200 eur. Ak z tohto dôvodu vodič spôsobí dopravnú nehodu, príde dokonca na jeden mesiac o vodičský preukaz.

Aká je na to reakcia?
V podstate ide o jednu z prvých krajín EÚ, ktorá zaviedla predpisy obmedzujúce vysielanie rádiového vysielania. CB vysielačky tak povýšili na úroveň mobilných telefónov. Mnohým dopravcom sa to však nepáči, no aj napriek tomu to vyzerá na ich definitívny koniec v Nemecku v roku 2020.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-11-21 22:14:06 - Feat.: - Title: SPD nominuje napriek nízkej popularite Scholza za kandidáta na nemeckého kancelára, tvrdí spolupredseda strany 02 - Modified: 2024-11-21 20:11:39 - Feat.: - Title: Nemecký minister obrany nehodlá viesť SPD do volieb, lídrom bude zrejme Scholz 03 - Modified: 2024-11-21 18:45:10 - Feat.: - Title: Na mnohých miestach komplikuje dopravu poľadovica 04 - Modified: 2024-11-21 17:39:13 - Feat.: - Title: Vyjednávanie nikam nevedie. Nemecké odbory vo Volkswagene odporučia členom vstúpiť v decembri do štrajku 05 - Modified: 2024-11-21 15:57:00 - Feat.: - Title: Banky by sa mali pripraviť aj na veľmi negatívne scenáre, varuje Bundesbank
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 08:46