Podľa nemeckej televízie NTV sa Berlín zaradí na rastúci zoznam miest, kde vodiči musia počítať s dopravnými obmedzeniami, ktoré majú viesť k zníženiu emisií oxidu dusičitého (NO2).
Správny súd o rozhodnutí informoval na svojom webe a zároveň konštatoval, že Berlín musí do 31. marca 2019 upraviť svoje plány pre dodržiavanie čistoty ovzdušia tak, aby obsahovali opatrenia potrebné na dodržanie maximálnej hranice emisií NO2. "K tomu patrí zákaz jazdy pre dieselové autá najmenej na 11 úsekoch," určil súd.
Pozrite si tiež najčastejšie kradnuté automobily na Slovensku za prvých osem mesiacov roka 2018:
Zákaz jazdy, ktorý sa bude týkať osobných aj nákladných áut, má začať platiť dva až tri mesiace po jeho zakotvení v pláne pre dodržiavanie čistoty ovzdušia. V nemeckej metropole sa teda bude týkať okrem iného kľúčových tepien ako je Leipziger Strasse, Reinhardtstrasse alebo Friedrichstrasse. Na rade ďalších ulíc musí Berlín možnosť zákazu jazdy aspoň preveriť.
Správny súd sa zaoberal žalobou organizácie na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe, ktorá podobne postupuje aj v iných mestách. Jej zástupcovia pôvodne chceli zákaz vjazdu starších naftových vozidiel do celej vnútornej časti Berlína, nakoniec však od tejto požiadavky ustúpili.
Predsedajúci sudca Ulrich Martička totiž už počas prerokúvania konštatoval, že zákaz vjazdu dieselov, ktoré spĺňajú ekologickú normu Euro 0 až Euro 5, do vnútornej časti mesta nemá šancu na úspech, pretože v rade tunajších miest sú ekologické limity dodržiavané.
Čiastočný zákaz sa však Berlínu nevyhne, rovnako ako Hamburgu, kde už takéto opatrenie platí, alebo Stuttgartu a Frankfurtu nad Mohanom, kde ešte len platiť začne. Počítať s ním musia aj ďalšie mestá, ktoré nespĺňajú limit 40 mikrogramov NO2 na meter kubický v ročnom priemere, ktorý platí už od roku 2010.
Berlínska radnica sa na možné zákazy vjazdu dopredu pripravovala a sama zvažovala, že ich v zhruba 20 úsekoch od septembra budúceho roka zavedie. Takéto opatrenie, ktoré malo obsahovať aj určité výnimky, sa malo dotknúť zhruba 218-tisíc berlínskych majiteľov áut.
Aj kvôli pribúdajúcim zákazom jazdy a rastúcemu tlaku verejnosti sa v poslednej dobe snažia situáciu riešiť politici. Minulý týždeň sa dohodli na tom, že časť majiteľov starších dieselových áut bude mať nárok na montáž novších katalyzátorov, ktorá by im mali umožniť autá naďalej všade používať.
Podľa Deutsche Umwelthilfe je však dohoda politikov úplne nedostatočná, okrem iného preto, že sa týka len veľmi malého počtu miest. Napríklad s Berlínom vôbec nepočítala.
V Hamburgu začal platiť zákaz vjazdu vozidlám s naftovými motormi od júna tohto roka. Dvoma ulicami tam môžu prejsť jedine vozidlá spĺňajúce najnovšiu ekonormu. Odborníci sa zhodujú, že takto vytvorený zákaz bude viac na škodu ako na úžitok a hrozí, že množstvo škodlivín v ovzduší vzrastie. Prirovnať to je možné k povoleniu močiť len v rohu bazéna.
Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie zomrie v Nemecku ročne asi šesťtisíc ľudí predčasne na choroby srdca a krvného obehu vyvolané emisiami NO2. Už v malých koncentráciách môže totiž oxid dusičitý dlhodobo viesť k vážnym následkom.