Reuters
StoryEditor

Prevádzkovanie áut so spaľovacím motorom do roku 2050 úplne zakážeme, odkazujú ekológovia

21.01.2022, 23:00
Spaľovacie motory v autách to majú poriadne nahnuté. Za niekoľko rokov by mali úplne zmiznúť.

Prevádzkovanie áut so spaľovacím motorom je tŕňom v oku ekologických organizácií, aj samotných členských štátov EÚ. Niekde viac, inde menej, faktom však je, že termín ukončenia ich výroby a aj následného predaja sa nezadržateľne blíži.

Ekológovia začínajú vyvíjať tlak aj na ich definitívne vytlačenie z ciest EÚ. Posledné auto so spaľovacím motorom by malo podľa najnovších informácií dojazdiť najneskôr za 28 rokov. Ekológovia bijú na poplach, politici sa predháňajú v populistických gestách a automobilky nestíhajú sledovať jedno legislatívne nariadenie za druhým.

Aj taký je obraz mobility dneška. Ako tvrdia zástupcovia organizácie Transport & Environment, ak sa chceme vyhnúť obrovským klimatickým zmenám, do roku 2050 musia z ciest v Európe zmiznúť aj posledné autá poháňané spaľovacími motormi.

Táto teória má však jeden háčik – podmienkou je výroba „zelenej“ elektrickej energie určenej pre elektromobily, ktoré Európska únia zatiaľ určila ako jedinú možnú alternatívu pre osobnú dopravu.

V predaji len do roku 2035

Odstráneniu áut so spaľovacími motormi z ciest však musí predchádzať celý sled postupných udalostí. V prvom prípade to musí byť legislatívne nariadenie a definitívny dátum, kedy sa autá so spaľovacími motormi stiahnu z predaja.

Transport & Environment aj zákonodarcovia EÚ zatiaľ hovoria o roku 2035. Spolu s tým sa údajne začne z trhu sťahovať aj klasický benzín, s termínom ukončenia jeho veľkopredaja sa však členské krajiny EÚ zatiaľ neponáhľajú, najaktívnejší Španieli začali hovoriť o období rokov 2040 – 2042.

Firemné autá budú prvé

S dekarbonizáciou dopravy vo veľkom by mali ako prvé začať predovšetkým firemné vozidlá, teda tie, ktoré sú evidované na firmy a slúžia na podnikateľské účely. Vrátane tých zo štátnej správy.

V EÚ dnes predstavujú viac ako polovičný podiel na celkových predajoch osobných vozidiel a keďže sa na nich ročne najazdí podstatne viac km ako na súkromných vozidlách, sú zodpovedné až za 73 percent celkových emisií osobných vozidiel.

Podľa Transport & Environment by sa preto mal stanoviť jasný dátum, kedy už bude môcť byť na firmu zaregistrované výlučne elektrické vozidlo.

Ekológovia zároveň hovoria o roku 2030. Kedy však tento moment reálne nastane a ako chce EÚ riešiť ekonomické disproporcie medzi jednotlivými členskými štátmi EÚ, nie je dodnes jasné.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-11-22 11:09:42 - Feat.: - Title: Nehoda na železnici výrazne obmedzila dopravu na západe Nemecka 02 - Modified: 2024-11-21 18:45:10 - Feat.: - Title: Na mnohých miestach komplikuje dopravu poľadovica 03 - Modified: 2024-11-21 18:29:36 - Feat.: - Title: Blanár našiel nového konzula v Európe a teraz mieri do Južnej Ameriky. Diplomatické úsilie ničí transakčná daň 04 - Modified: 2024-11-21 16:00:17 - Feat.: - Title: Dôvera spotrebiteľov v eurozóne aj v EÚ v novembri klesla 05 - Modified: 2024-11-21 15:12:36 - Feat.: - Title: EÚ musí počkať na prvé kroky Trumpovej vlády, až tak prijímať opatrenia, tvrdí tajomník rezortu hospodárstva
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 12:29