Moderné automobily sa snažia byť z hľadiska využívania akejkoľvek energie čo najefektívnejšie. A v tomto hone za energetickým maximom nie je zanedbávaná žiadna časť automobilu. Pneumatiky patria v tomto smere k veľmi dôležitým prvkom, pretože samotná konštrukcia pneumatiky priamo ovplyvňuje celkovú spotrebu vozidla, píše iDNES.cz.
V uplynulom zhruba jednom desaťročí tak vývoj plášťov výrazne pokročil predovšetkým z hľadiska zmesí a konštrukcie dezénu pneumatiky. Vývojári sa snažia znížiť spotrebu paliva (a teda valivý odpor pneumatiky), bez toho aby to negatívne ovplyvnilo jazdné vlastnosti.
Vďaka tomu skutočne môžu moderné pneumatiky prispievať k zníženiu spotreby áut a rôzne nezávislé testy ukazujú, že sú medzi jednotlivými výrobkami v tomto ohľade skutočne rozdiely.
Že by však pneumatika pomáhala energiu aj generovať, je vcelku nová myšlienka. Intenzívne sa tým zaoberajú v japonskom koncerne Sumitomo Rubber Industries. Tam v spolupráci s Kansai University z japonskej Osaky vyvíjajú pneumatiku, ktorá bude pri svojom odvaľovaní vyrábať elektrickú energiu.
Princíp je jednoduchý. Pneumatika sa pri odvaľovaní deformuje, čo má za následok okrem iného jej zahrievanie a tiež pri deformáciách vzniká statická elektrina. Inžinieri sa tentokrát rozhodli, že tieto javy sa pokúsia využiť vo svoj prospech a časť energie, ktorá sa týmto dejom v pneumatike stratí (a podieľa sa teda na valivom odpore), skúsia získať späť.
Vymysleli teda zariadenie, ktorému hovoria Energy Harvester (teda zberač energie) a ktoré nainštalovali dovnútra do pneumatiky. V podstate jednoduchá plochá konštrukcia s dvojicou elektród potiahnutých filmom s opačným nábojom pri pohybe vyrába elektrickú energiu. Sumitomo teraz predstavil koncept pneumatiky takým zariadením obohatený, hovorí jej Smart Tyre Concept.
Viac detailov však zatiaľ o vynáleze k dispozícii nie je, čo ukazuje, že sa technológia zatiaľ nachádza na začiatku vývoja (ostatne, tlačová správa zmieňuje, že sa na vynáleze bude ďalej pracovať za podpory Japonskej vedeckej a technologickej agentúry). Sumitomo len uvádza, že verí, že by získaná energia mohla poslúžiť na pohon niektorého príslušenstva, ako napríklad senzorov na monitorovanie tlaku v pneumatikách a ďalších vecí.
To naznačuje, že zatiaľ vynálezcovia nepočítajú s výrazným ziskom, ale opäť, všetko je na začiatku. Na druhej strane vzhľadom na povahu zariadenia nemožno očakávať zázračné výkony.
Sumitomo ohľadom nich nič neuvádza, rovnako ako sa nezmieňuje o tom, ako by mala konštrukcia elektrinu generujúcej pneumatiky v ideálnom prípade vyzerať: jedno malé zariadenia vnútri pneumatiky asi nemusí byť ideálne pre vyváženie celého kolesa, cieľom vývojárov najskôr bude zabudovať zariadenie do samotného tela pneumatiky - a to možno čo najviac po celom obvode.
Japonská pneumatikárska firma tak zatiaľ nehovorí, aké má so zariadením plány a kedy by mohlo byť pripravené na použitie v praxi. Ak na to dôjde, môže sa technika objaviť v pneumatikách značiek Sumitomo, Ohtsu, Falken a na vybraných trhoch tiež Dunlop (o túto značku sa Sumitomo delí s koncernom Goodyear).
Zatiaľ by sme si veľké nádeje nerobili. Aj keď tentoraz s vynálezom prichádza vcelku významný svetový producent pneumatík, cesta podobných radikálnych riešení, ktoré majú prispieť k ekologickejšej prevádzke automobilov, do praxe, býva pomerne zdĺhavá.
Ukazuje to aj nápad českej firmy Coda Development, ktorá už pred viac ako desiatimi rokmi predstavila koncept samodofukovacej pneumatiky a aj keď už drží na túto technológiu rad patentov, na záplavu revolučných pneumatík, ktoré sa vedia samé nahustiť na ideálny tlak, to zatiaľ nevyzerá.
Navyše, s podobným nápadom prišiel o pár rokov neskôr Goodyear, firmy sa kvôli tomu súdia. Len pomaly sa do praxe dostáva potrebná revolučná pneumatika Michelin Tweel, používa sa zatiaľ len na špecifické účely (napríklad v ťažkom teréne). Ticho je okolo podobného nápadu Bridgestone nazvaného Innovative Tire Structure.