Parlament prijal svoju pozíciu k návrhu pravidiel EÚ, ktorých cieľom je podnietiť zavádzanie nabíjacích a alternatívnych čerpacích staníc (elektrických alebo vodíkových) pre automobily, nákladné vozidlá, vlaky a lietadlá a podporiť zavádzanie udržateľných vozidiel.
Nové pravidlá sú súčasťou legislatívneho balíka Fit for 55, ktorý plánuje znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Poslanci súhlasili so stanovením minimálnych vnútroštátnych záväzných cieľov na zavádzanie infraštruktúry pre alternatívne palivá.
Členské štáty musia do roku 2024 predložiť svoj plán o tom, ako tieto ciele dosiahnuť. Podľa prijatého textu by do roku 2026 mal existovať aspoň jeden elektrický nabíjací park pre autá každých 60 kilometrov pozdĺž hlavných ciest v Európe. Pre nákladné vozidlá a autobusy to platí len v rámci základnej cestnej siete TEN-T a s výkonnejšími stanicami.
Výnimky budú mať najvzdialenejšie regióny, ostrovy a cesty s nízkou premávkou. Europoslanci tiež navrhli zriadiť viac vodíkových čerpacích staníc, pozdĺž hlavných ciest, bez ktorých by sa nepodarilo 55 percentné zníženie emisií CO2 v osobnej automobilovej doprave do roku 2030.
Výstavba by zároveň mal byť rýchlejšia – v prípade vodíkových staníc na každých sto kilometroch do roku 2028, nie do roku 2031. Alternatívne čerpacie stanice by mali byť mimochodom prístupné pre všetky značky vozidiel a platby by mali byť jednoduché.
Zákonodarcovia zaujali svoju pozíciu aj k návrhu pravidiel EÚ o využívaní palív z obnoviteľných zdrojov a nízkouhlíkových palív v námornej doprave. Parlament chce, aby odvetvie námornej dopravy znížilo emisie skleníkových plynov z lodí o dve percentá od roku 2025, o 20 percent od roku 2035 a o 80 percent v roku 2050 v porovnaní s úrovňou v roku 2020.
To by sa vzťahovalo na lode nad päťtisíc ton, ktoré sú zodpovedné za 90 percent emisií CO2, na všetku energiu spotrebovanú na palube, v prístavoch EÚ alebo medzi nimi a na 50 percent energie využitej pri plavbách, ak sa prístav odchodu alebo príchodu nachádza mimo EÚ alebo v jej najvzdialenejších regiónoch.
EP si stanovil cieľ, aby sa od roku 2030 používali dve percentá palív z obnoviteľných zdrojov a aby kontajnerové lode a osobné lode využívali pobrežné zásobovanie elektrickou energiou počas kotvenia v hlavných prístavoch EÚ. Tým by sa výrazne znížilo znečistenie ovzdušia v prístavoch.
V záujme zabezpečenia súladu s pravidlami EÚ sú poslanci naklonení zavedeniu sankcií, ak pravidlá nebudú dodržiavané. Príjmy z nich by mali smerovať do Fondu pre oceány a prispievať k dekarbonizácii námorného sektora. Za mandát na rokovanie o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá zahlasovalo 485 poslancov, 65 bolo proti a 80 sa zdržalo hlasovania.
V prípade pravidiel pre udržateľné lodné palivá za hlasovalo 451 poslancov, 137 bolo proti a 54 sa zdržalo hlasovania. Parlament je teraz pripravený začať rokovania o tejto téme s členskými štátmi EÚ.