Mercedes-EQ EQB 350 4Matic na nabíjacej stanici.FOTO: HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Nabíjacie stanice áut by mali byť v Európe každých 60 kilometrov. Stačiť to nebude

21.10.2022, 13:35
Autor:
TASRTASRrperpe
  • V návrhu pravidiel EÚ parlamentu, ktoré majú zabezpečiť uhlíkovú neutralitu, sa prikladá dôraz nielen na e-nabíjačky, ale taktiež na vodíkové stanice.
  • Podľa slov úradníkov by mali byť nabíjačky pre elektromobily na každých 60 kilometroch a vodíkové „čerpačky“ každých sto kilometrov.
  • Pristúpiť sa musí taktiež k reguláciám v námornej doprave – výraznejšie využívnanie nízkouhlíkových palív a palív z obnoviteľných zdrojov.

Parlament prijal svoju pozíciu k návrhu pravidiel EÚ, ktorých cieľom je podnietiť zavádzanie nabíjacích a alternatívnych čerpacích staníc (elektrických alebo vodíkových) pre automobily, nákladné vozidlá, vlaky a lietadlá a podporiť zavádzanie udržateľných vozidiel.

Nové pravidlá sú súčasťou legislatívneho balíka Fit for 55, ktorý plánuje znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Poslanci súhlasili so stanovením minimálnych vnútroštátnych záväzných cieľov na zavádzanie infraštruktúry pre alternatívne palivá.

Členské štáty musia do roku 2024 predložiť svoj plán o tom, ako tieto ciele dosiahnuť. Podľa prijatého textu by do roku 2026 mal existovať aspoň jeden elektrický nabíjací park pre autá každých 60 kilometrov pozdĺž hlavných ciest v Európe. Pre nákladné vozidlá a autobusy to platí len v rámci základnej cestnej siete TEN-T a s výkonnejšími stanicami.

image

EÚ núti finančné inštitúcie sledovať emisie áut. Odhady tvrdia, že reálne sú oveľa vyššie

Výnimky budú mať najvzdialenejšie regióny, ostrovy a cesty s nízkou premávkou. Europoslanci tiež navrhli zriadiť viac vodíkových čerpacích staníc, pozdĺž hlavných ciest, bez ktorých by sa nepodarilo 55 percentné zníženie emisií CO2 v osobnej automobilovej doprave do roku 2030.

Výstavba by zároveň mal byť rýchlejšia – v prípade vodíkových staníc na každých sto kilometroch do roku 2028, nie do roku 2031. Alternatívne čerpacie stanice by mali byť mimochodom prístupné pre všetky značky vozidiel a platby by mali byť jednoduché.

Zákonodarcovia zaujali svoju pozíciu aj k návrhu pravidiel EÚ o využívaní palív z obnoviteľných zdrojov a nízkouhlíkových palív v námornej doprave. Parlament chce, aby odvetvie námornej dopravy znížilo emisie skleníkových plynov z lodí o dve percentá od roku 2025, o 20 percent od roku 2035 a o 80 percent v roku 2050 v porovnaní s úrovňou v roku 2020.

image

Toto sú najpredávanejšie elektromobily v Európe. V rebríčku je dokonca aj ľudová Dacia

To by sa vzťahovalo na lode nad päťtisíc ton, ktoré sú zodpovedné za 90 percent emisií CO2, na všetku energiu spotrebovanú na palube, v prístavoch EÚ alebo medzi nimi a na 50 percent energie využitej pri plavbách, ak sa prístav odchodu alebo príchodu nachádza mimo EÚ alebo v jej najvzdialenejších regiónoch.

EP si stanovil cieľ, aby sa od roku 2030 používali dve percentá palív z obnoviteľných zdrojov a aby kontajnerové lode a osobné lode využívali pobrežné zásobovanie elektrickou energiou počas kotvenia v hlavných prístavoch EÚ. Tým by sa výrazne znížilo znečistenie ovzdušia v prístavoch.

V záujme zabezpečenia súladu s pravidlami EÚ sú poslanci naklonení zavedeniu sankcií, ak pravidlá nebudú dodržiavané. Príjmy z nich by mali smerovať do Fondu pre oceány a prispievať k dekarbonizácii námorného sektora. Za mandát na rokovanie o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá zahlasovalo 485 poslancov, 65 bolo proti a 80 sa zdržalo hlasovania.

V prípade pravidiel pre udržateľné lodné palivá za hlasovalo 451 poslancov, 137 bolo proti a 54 sa zdržalo hlasovania. Parlament je teraz pripravený začať rokovania o tejto téme s členskými štátmi EÚ.

image

Úsporné jazdené auto so spotrebou okolo troch litrov? Toto sú najdostupnejšie na trhu

01 - Modified: 2022-10-21 08:10:34 - Feat.: 1 - Title: Prvý svojho druhu: Jeep odhalil terénny špeciál pre Európu, má jeden nedostatok 02 - Modified: 2022-10-20 09:11:49 - Feat.: 1 - Title: Získať vodičák má byť od budúceho roka ťažšie. Skúšky v autoškole čakajú veľké zmeny 03 - Modified: 2022-10-19 12:03:54 - Feat.: 1 - Title: Toto sú najpredávanejšie elektromobily v Európe. V rebríčku je dokonca aj ľudová Dacia 04 - Modified: 2022-10-20 12:56:30 - Feat.: 1 - Title: Dovozné clo na čínske autá, inak európske značky neprežijú, tvrdí šéf Stellantisu 05 - Modified: 2022-10-14 10:13:26 - Feat.: 1 - Title: EÚ núti finančné inštitúcie sledovať emisie áut. Odhady tvrdia, že reálne sú oveľa vyššie
01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Český bestseller stláča nedostatky na minimum. Zaujme rodiny i firemných klientov 02 - Modified: 2024-12-21 08:00:00 - Feat.: - Title: Kde je hranica medzi Európou a Áziou? Sklameme ťa, nikdy to nezistíš. Tu sú dôvody prečo 03 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Nikto neparkuje horšie ako vodiči drahých áut. Prieskum odhalil nelichotivé výsledky 04 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 05 - Modified: 2024-12-20 17:20:29 - Feat.: - Title: Desať krajín EÚ navrhuje nové sankcie pre Rusko, týkať sa majú aj dovozu plynu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 04:43