Včerajšia Veľká cena Bahrajnu priniesla niekoľko dramatických momentov a do poslednej chvíle nebolo jasné, kto bude stáť na najvyššom stupienku víťazov. Fanúšikovia stajne Ferrari očami tlačili Vettela do cieľa, pričom mu Bottas dýchal na krk. Vettel riskoval všetko, nakoľko ďalšia zastávka v boxoch by mu bola zrejme osudná. Risk sa vyplatil a nakoniec vyhral preteky o 0,699 sekundy.
Toľko v skratke k nedeľnej atmosfére jedných z najznámejších a najobľúbenejších pretekov sveta – Formula 1. Vedeli ste však, že nová sezóna 2018 so sebou prináša aj niekoľko noviniek, ktoré musia jednotlivé tímy a ich pretekári dodržiavať? V 69. ročníku svetového šampionátu je snáď najkontroverznejšou zmenou prítomnosť „svätožiar“ nad hlavami jazdcov. Áno „svätožiara“. Ide o ochranu kokpitov, ktorá sa vďaka svojmu tvaru podobá na svätožiaru a zároveň sa tak nazýva aj v anglickom origináli (halo, pozn.red).
Medzinárodná automobilová federácia FIA zaviedla povinnú integráciu tejto ochrany v tvare rámu nad jazdcom. Má ich to ochrániť pred letiacimi úlomkami, ktoré by ich mohli zasiahnuť do hlavy.
FIA sa tak rozhodla po vážnych nehodách, z ktorých niektoré boli dokonca smrteľné. Tento dobre mienený krok sa však paradoxne stretol s viacerými negatívnymi reakciami – a to aj zo strany jazdcov.
Jedni tvrdia, že to nie je poriadne otestované, ďalší sa obávajú o zhoršenie možností pri vyťahovaní jazdca z kokpitu, iným to prekáža esteticky. Uvidíme, ako sa táto novinka prejaví do konca sezóny a čo s ňou bude v budúcnosti.
Snaha zvýšiť spoľahlivosť motorov a znížiť náklady viedla k tomu, aby každý jazdec využil počas sezóny len trojicu motorov. Obmedzenie použitia jednotlivých kusov motora sa na niektoré komponenty pritom vzťahuje ešte prísnejšie a počas pretekov tak jazdec môže vymeniť napríklad CPU či MGU-K len dvakrát.
Keď jednotlivé tímy premýšľali nad zmenami v monopostoch, snažili sa tiež hľadať medzery v pravidlách. Tak vzniklo rozšírenie plášťov motorov so „žraločím rebrovaním“ v kombinácii s rôznymi T-krídlami. Williams používal napríklad až dvojité krídlo a celkom slušne experimentovali aj Renault, Force India či McLaren. Extrémne T-krídla i „žraločie plutvy“ sú tak v tejto sezóne minulosťou.
Zmeny sa dotkli aj minuloročnej novinky. Spaľovanie oleja ako paliva na zvýšenie výkonu sa obmedzí z 1,2 litra oleja na 100 km na polovicu, teda 0,6 litra na 100 km.
Výhradný dodávateľ pneumatík tejto sezóny Pirelli poskytuje v tejto sezóne až sedem typov zmesí pneumatík (slickov). Zaujímavosťou je, že všetky sú všeobecne mäkšie ako v minulej sezóne. Pribudla zmes „hypersoft“ (najmäkšia) a „superhard“ (najtvrdšia). Do vlhkých a mokrých podmienok si môžu jazdci vybrať z dvoch variácií.
Zdroj: Formula1.com