StoryEditor

Bratislava zažíva rekordný autosalón. Tieto novinky si nenechajte ujsť

Na návštevníkov čaká najmä technologický špička od Mercedesu, ale aj množstvo ďalších noviniek

Noviniek je tu naozaj veľa, niektoré sem poputovali z premiéry v Ženeve, no nájsť tu môžete aj modely, ktoré sem-tam stretnete už aj na cestách. Tento rok je tu celkovo 51 automobilových značiek a takmer 80 výstavných premiér, čakajúcich na oči zvedavých návštevníkov.

Pripravili sme si pre vás výber top piatich noviniek, ktoré by ste si na 28. ročníku autosalónu v hlavnom meste rozhodne nemali nechať ujsť.

Technologická špička od Mercedesu (Mercedes-AMG Project One)

Absolútnou „bombou“ autosalónu je nepochybne exkluzívny model automobilky Mercedes-Benz, respektíve divízie Mercedes-AMG. Ide o špičkový superšportiak s označením Project One, ktorý vo svojich útrobách ukrýva najvyspelejšie technologické riešenia.

Interiér je strohý, no nechýba nič, čo by v športovom aute malo byť. Vyzdvihnúť musíme ostro rezaný pretekársky volant, podobný, ako majú formuly 1. Podobne tu má veľké zastúpenie aj použitie uhlíkových vlákien pre čo najmenšiu hmotnosť. Jeho systémový výkon je tisíc koní, pričom túto hodnotu nedosahuje len za pomoci jedného agregátu.

Tento model totiž poháňajú hneď niekoľké motory – základom je však 1,6-litrový preplňovaný šesťvalec, ktorý môžeme poznať zo športových špeciálov formuly 1. Ten dosahuje výkon „len“ 529 kW (720 koní).

TASR/Martin Baumann

Okrem šesťvalca sa tu nachádza aj elektromotor s výkonom 90 kW, ktorý zastáva hlavnú funkciu iba akéhosi „štartéra“ turbodúchadla, čím výrazne potláča turbodieru pri zrýchlení. Ďalším v poradí je elektromotor umiestnený priamo na kľukovom hriadeli. S výkonom 120 kW napomáha k lepšiemu zrýchleniu či k rekuperácii brzdnej energie. Na prednej náprave je následne posledná dvojica elektromotorov s výkonom 120 kW.

​Superšportiak Project One sa tak dostane aj vďaka osemstupňovej sekvenčnej prevodovke z nuly na rovno 200-kilometrovú rýchlosť už pod šesť sekúnd a jeho strop tvorí až rýchlosť vyše 350 kilometrov za hodinu.

Na čisto elektrický pohon pritom dokáže prejsť 25 kilometrov a tankovať stačí dokonca benzín Super plus. Že ide o veľkú lahôdku, potvrdzuje aj fakt, že cena bez dane za tento superšportiak je zhruba 2,2 milióna eur. Vyrobených bolo pritom len 275 kusov, pričom všetky sú už, samozrejme, vypredané. Zástupcovia Mercedes-Benz nám však neprezradili, či si tento klenot zakúpil aj niekto zo Slovenska.

Volkswagen priamo z Bratislavy (Volkswagen Touareg)

Nemecká automobilka si na tento ročník pripravila množstvo zaujímavých modelov, samozrejme, najvyhľadávanejším bol iste nový Volkswagen Touareg. Luxusné SUV sa predstavilo ešte v Pekingu, kam mierilo dlhú trasu zo Slovenska, keďže sa vyrába exkluzívne priamo v bratislavskom závode pre celý svet. Návštevníci si teda môžu túto novinku obzrieť už do úplných detailov aj na prebiehajúcom autosalóne.

Úspech modelu prezrádzajú aj čísla predajov prvej a druhej generácie, ktoré už dosiahli hranicu približne milióna kusov. Tretia generácia však prinesie podstatne vyšší jazdný komfort v kombinácii s naozaj dynamickým dizajnom. Auto pôsobí najmä na fotografiách mierne mohutnejšie, než v skutočnosti je, no o priestor tu naozaj núdza nebude.

Špičkové spracovanie exteriéru, no najmä interiéru prezrádza, že Volkswagen sa teraz naozaj odviazal. Prednú mriežku chladiča spojenú opticky so svetlami mierne prebral z väčšieho amerického modelu Atlas, no v konečnom dôsledku pôsobí auto veľmi dobrým dojmom.

TASR/Martin Baumann

​Záujemcov bude rozhodne zaujímať aj 810-litrový batožinový priestor, ktorý sa zväčšil oproti 697-litrovému predchodcovi. V interiéri zaujme najmä digitálny prístrojový štít Innovision Cockpit s uhlopriečkou 30,5 centimetra a displej infotainmentu Discover Premium s uhlopriečkou 38,1 centimetra. Nechýbajú ani masážne sedadlá a nová generácia head-up displeja.

O pohon sa postarajú zväčša trojlitrové V6 motory. Od nedávneho začiatku predaja je na výber 210 kW TDI V6 agregát s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies 4Motion. Od mája pribudne aj jeho slabšia verzia, a to s výkonom 170 kW a cenou 49 900 eur.

BMW M5, ako ho nepoznáte (BMW M5 First Edition)

Prémiová automobilka BMW zaujme vo svojom stánku na prízemí novinkou BMW X2, no taktiež modelmi divízie „i“ či limitovanou sériou výkonného BMW M5 First Edition. Návštevníkov upúta nielen vďaka červenej farbe BMW Individual Frozen Dar Red a celkovo agresívnym vzhľadom, ale aj technikou, ktorú ukrýva pod kapotou. Motoristickí nadšenci sa totiž musia tešiť najmä na nový druh pohonu všetkých kolies M xDrive vyvinutý spoločnosťou BMW M.

Ten využíva medzinápravovú rozvodovku s viaclamelovou spojkou, vďaka čomu podľa aktuálnych potrieb rozdeľuje krútiaci moment medzi kolesá prednej a zadnej nápravy. K dispozícii je aj plne variabilný aktívny diferenciál Active M Differential na zadnej náprave s rozsahom uzamykania od nula do sto percent.

Naozajstný milovník ostrej jazdy si teda vie v rámci rôznych jazdných režimov aktivovať aj pohon výlučne zadnej nápravy a vypnutie systému DSC. Dôjde teda ku šmyku, ktorý si už kontroluje jedine skúsený vodič za volantom. Dosiahnutá je tak dokonalá dynamika a vynikajúca radosť z jazdy.

HN/Radoslav Petrík

​Dobrou správou pre mnohých návštevníkov je, že sa batožinový priestor oproti klasickej „päťke“ nezmenil, respektíve nezmenšil. Pod kapotou však nájdeme 4,4-litrový bi-turbo osemvalec s technológiou M TwinPower Turbo. Ten prešiel oproti predchádzajúcej generácii poriadnou „modernizáciou“ a v súčasnosti dosahuje výkon až 441 kW (600 koní), krútiaci moment 750 Nm za pomoci osemstupňovej automatickej prevodovky.

Akceleráciu z nuly na sto kilometrov za hodinu potom novinka zvláda za 3,4 sekundy a rýchlosť je už tradične obmedzená na 250 kilometrov za hodinu. Samozrejme, odblokovať sa dá až po 305 kilometrov za hodinu pomocou balíka M Driver´s Package. To rozhodne nie sú úplné detaily o novom BMW M5 FE, no ak vás zaujíma bližšie, rozhodne si nenechajte ujsť príležitosť posadiť sa do tohto ostrého sedanu. Verzia First Edition je, mimochodom, limitovaná na celkovo 400 kusov.

Najkrajšie Audi súčasnosti (Audi A7)

Návštevníci hneď vedľa stánku BMW nájdu aj „konkurenčnú“ značku Audi, ktorá priťahuje pohľady najmä výstavou modelov A8 a A7. Práve druhý spomínaný automobil je podľa viacerých tou najkrajšou „audinou“, akú momentálne nemecká prémiová značka vo svojej ponuke má. Dynamicky pôsobiaci vzhľad umocňujú predné svetlomety s veľkou maskou chladiča či ostro rezaná zadná časť Sportback.

Piate dvere sa otvárajú na štýl liftback, čiže spolu so zadným oknom, a tak je dosiahnutá vysoká praktickosť v spojení s objemom 535 litrov. V interiéri nechýbajú riešenia, aké poznáme z vlajkovej lode A8 – čiže dotykové displeje, ktoré nahradili takmer všetky hardvérové tlačidlá.

HN/Radoslav Petrík

​Avšak Audi myslí na bezpečnosť a pri manipulácii s displejom infotainmentu/klimatizácie dochádza aj k spätnej odozve. Vodič tak nemusí upriamovať až takú veľkú pozornosť na to, či už „tlačidlo“ stlačil, a môže sa viac venovať jazde. A tú si naozaj užije, nielen vďaka pohodlným sedadlám, no najmä kvôli pohonnému ústrojenstvu.

Po novom Audi využíva pre niekoho mierne chaotické označovanie, napríklad 55 TFSI. Ide o benzínový šesťvalec s objemom troch litrov a výkonom 250 kW. Je spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic a vodič má k dispozícii aj stály pohon všetkých kolies v podaní legendárneho riešenia quattro.

Model vyšprintuje na stokilometrovú rýchlosť z pokoja za 5,3 sekundy a obmedzí ho až rýchlosť 250 kilometrov za hodinu. Pýchou sú okrem dizajnu a výkonného motora aj HD Matrix LED svetlomety dodávané na želanie. V prípade nami spomínanej benzínovej verzie je potom cena 71 500 eur.

Budúcnosť Škody? (Škoda Vision X)

Na autosalóne, samozrejme, nechýbala ani česká automobilka Škoda. Tá si priniesla naozaj množstvo zaujímavých modelov, medzi ktorými môžu návštevníci nájsť štúdiu elektromobilu Vision E či v Ženeve predstavený „predsériový“ koncept Vision X.

Škoda

​Ten je unikátny najmä vďaka svojmu jedinečnému pohonu, ktorý kombinuje celkovo až tri „palivá“. Hybridná technológia totiž dáva vodičovi na výber medzi jazdou na benzín/CNG či elektrinu. Spomenúť však treba, že český unikát dokáže na čisto elektrický pohon prejsť len dva kilometre.

Technologické riešenie však zabezpečuje nízke emisie CO2, čo je v dnešnej dobe jednou z kľúčových vecí. K prednostiam patrí taktiež dizajn auta, ktorý sa pýši prvkami kryštálu a vzhľad odkazuje aj na nový model mestského crossoveru, ktorý sa predstaví už budúci rok.

01 - Modified: 2018-03-21 09:10:36 - Feat.: 0 - Title: Pozrite si výber toho najlepšieho z autosalónu v Ženeve 02 - Modified: 2018-04-17 13:17:36 - Feat.: 0 - Title: Na bratislavský autosalón smeruje poriadna exkluzivita. Špičkový model od Mercedesu 03 - Modified: 2018-04-24 21:09:25 - Feat.: 0 - Title: Automobilový raj v hlavnom meste? Autosalón ponúka viac ako 80 slovenských premiér
01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Český bestseller stláča nedostatky na minimum. Zaujme rodiny i firemných klientov 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Nikto neparkuje horšie ako vodiči drahých áut. Prieskum odhalil nelichotivé výsledky 03 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 04 - Modified: 2024-12-20 10:05:00 - Feat.: - Title: Elektromobily ekologickejšie ako spaľováky? Áno a výrazne, potvrdzujú vedci v štúdiách 05 - Modified: 2024-12-19 13:01:54 - Feat.: - Title: Radar s umelou inteligenciou môže odhaliť opitých vodičov. Už sa testuje v prevádzke
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 11:58