Kórejská automobilka Kia prišla na parížsky autosalón v plnej zbroji. Svoju premiéru zažil najkrajší model značky ešte tesne pred štartom podujatia, no ani on tu nemohol chýbať.
Reč je o štýlovom športovo tvarovanom kombíku Proceed, ktorý rovnako ako klasický Ceed a Ceed SW schádzajú z výrobnej linky v Žiline. Okrem toho, predstavené bola aj ostrá verzia Ceed GT či Proceed GT a GT-line (model dostupný výhradne v týchto verziách).
Viac si o modeli Proceed môžete prečítať v našom nedávnom článku TU, no pozrime sa aj na dnešný trend, ktorý má rozvinúť aj ďalšia (európska) novinka v podobe modelu Kia e-Niro.
Úplne nová Kia e-Niro je prvé čisto elektrické úžitkové vozidlo typu crossover vyrobené automobilkou Kia, pričom v Paríži zažila debut európska verzia.
Emilio Herrera, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Kia Motors Europe, uviedol: „Kombinácia jedinečného dizajnu crossovera a vyspelých pohonných jednotiek prispela k tomu, že v roku 2017 sa v Európe predalo viac ako 33 000 kusov vozidiel Niro a od začiatku roka 2018 do dnešného dňa viac ako 30 000 kusov, čo z neho robí jeden z našich najpredávanejších modelov.“
Rozdielov je veľa
Od klasického modelu Niro sa elektrická verzia odlišuje hneď v niekoľkých smeroch. Prepracovaná je predná aerodynamická maska chladiča v tvare "tigrieho nosa", ktorá má v sebe zabudovanú tiež nabíjaciu zásuvku s logom.
Prepracované sú tiež nasávacie otvory a denné svetlá typu LED v tvare šípu s modrými ozdobnými prvkami. Tie nájdeme aj na zadnej časti, rovnako ako koncové LED svetlá s charakteristickým svetelným podpisom.
V interiéri je asi najväčšou zmenou stredová konzola, ktorá bola zmenená vzhľadom na absenciu klasickej prevodovky. Osadený je tu následne len elektronický volič prevodových stupňov v podobe otočného ovládača.
Vetracie otvory sú doplnené o modré lemovanie a interiér môže byť čalúnený v kombinácii látky a syntetickej kože. Materiály však pôsobia kvalitne. Palubnú dosku obohacuje nielen multifunkčný volant, ale najmä sedempalcový dotyková obrazovka v jej strede.
Plne elektrický pohon
Poháňaná je rovnako ako pri hybride a plug-in hybride Niro výhradne predná náprava. Osadený je 64 kWh akumulátor s výkonom 150 kW, ktorý poskytuje novinke dojazd na úrovni 485 kilometrov. Mimochodom, podľa nového cyklu WLTP. Akumulátor pre dlhý dojazd zaistí v mestských podmienkach dokonca dojazd až 615 kilometrov, no ak zvolíte skromnejší 39,2 kWh akumulátor, úroveň dojazdu sa dostane na 312 kilometrov.
Efektívnosť a tichosť jazdy je podporená aj slušnou hodnotou aerodynamického odporu 0,29 Cd. Vodič si vie mimochodom vyberať z hneď niekoľkých jazdných režimov: Normal, Eco či Sport.
V modeli nájdeme aj pokročilé tepelné čerpadlo, ktoré čerpá tepelnú energiu z klimatizácie a elektrického systému. Namiesto toho, aby sa tepelné čerpadlo pri vyhrievaní kabíny spoliehalo výhradne na energiu z akumulátora, recirkuluje túto tepelnú energiu a zvyšuje tým účinnosť systému kúrenia, vetrania a klimatizácie (HVAC) vo vozidle.
Súčasťou sú kompresor, výparník a kondenzátor, ktoré zvyšujú schopnosť auta účinne vyhriať kabínu a minimalizujú tak spotrebu elektrickej energie z akumulátora. To zasa zvyšuje celkový dojazd nového modelu e-Niro.
„Očakáva sa, že ročný predaj elektromobilov v Európe dosiahne tento rok hranicu 200 000 a do konca roka 2022 stúpne na takmer jeden milión vozidiel. Prognózy zároveň hovoria, že trh s crossovermi bude v nasledujúcich rokoch naďalej rásť. Model e-Niro je jasným dôkazom toho, aký pokrok Kia dosiahla pri výrobe pohodlných a praktických vozidiel, na ktorých je radosť jazdiť a ktoré razia cestu k jazdeniu bez emisií,“ dodal Herrera.
Po modeli Soul EV sa má teda e-Niro stať druhým celosvetovo predávaným elektromobilom značky Kia. Nový model zažil svoju európsku premiéru na parížskom autosalóne a predávať sa začne koncom roka 2018 na vybraných európskych trhoch.
Cestu redaktora na autosalón v Paríži zabezpečila Kia Slovensko.