Z predchádzajúcich troch generácii sa predalo viac ako šesť miliónov kusov, takže ide o mimoriadne úspešný a významný model. V najnovšom štvrtom prevedení ide Mazda 3 opäť raz proti prúdu všednosti. Prichádza totiž okrem výnimočného dizajnu aj s doposiaľ nevydanými technológiami.
Umelecké dielo
Mazda 3 jednoducho doslova šokuje dizajnom. Z blízka sme si mohli pozrieť karosársku verziu hatchback, ktorá bude na našom trhu určite predávanejšia ako sedan. Celé auto je ako nakreslené jednou čiarou a máte neustály pocit, že ide dopredu. Drží sa tak dizajnového jazyka KODO – duša pohybu. Línia sa postupne rozširuje až k obrovskému céčkovému stĺpiku.
Je skutočne mohutný a ako sme si odskúšali v praxi, výhľad šikmo vzad nebude silná stránka vozidla. Za krásu sa žiaľ trpí. V zadnej časti toto umelecké dielo na kolesách uzatvára decentný strešný spoiler a okrúhle koncové svetlá. Tie mnohým pripomínajú anjelské oči (Angel Eyes) ako malo v minulosti BMW, ide však o jasnú evolúciu zadných svetiel tretej generácie Mazdy 3.
Novinka využíva úplne novú podvozkovú koncepciu Skyactiv Vehicle Architecture. Tá ponúka zvýšenou tuhosť, nižšiu hmotnosť a komfortnejšie fungujúci podvozok. Zákrutových nadšencov však určite zamrzí správa, že trojka už nedisponuje viacprvkovou zadnou nápravou. Všetky verzie budú dostupné výhradne s jednoduchšou torznou tyčou.
Pod kapotou nájdeme dvojlitrový Skyactive G s výkonom 90 kW (122 koní) a naftovú "jednaosmičku" s výkonom 85 kW (115 koní). Najzásadnejšia novinka je tretí motor v ponuke.
Skyactive X, ktorý spaľuje benzín na princípe vznietenia teplotou, sa konečne dostáva do sériovej ponuky. Štvorvalec s objemom dvoch litrov bude disponovať výkonom 133 kW (180 koní) a bude ho možné dostať aj s pohon všetkých kolies. Jeho ďalšou technickou vychytávkou je využitie mild hybridnej technológie.
Šoféruj, nehraj sa
Interiér šoféra doslova obklopí. Všetko je tam, kde by ste to podvedome hľadali. Nová je 8,8-palcová obrazovka infotainmantu, ktorej ovládač ostal na stredovej konzole.
Mazda tak stále neprišla na chuť dotykovým displejom, ktoré by rozptyľovali cestujúcich. Dôraz na dizajn si daň vybral najmä na zadných sedadlách. Priestor nad hlavou je pri výške 179 centimetrov v poriadku, ale pre naozaj mohutný céčkový stĺpik máte dojem stiesnenosti. Veľkosť kufra sme sa stále nedozvedeli a bol poctivo zamaskovaný a uzamknutý.
Čo sme sa však dozvedeli sú ceny pre slovenský trh, ktoré na prvý pohľad vyzerajú pomerne desivo. "Základný" model s dvojlitrovým benzínovým motorom Skyactive G dostanete za 19 990 eur. Môže sa to zdať veľa, ale má to dôvod. Na Slovensku sa základné modely takmer nepredávali, takže ich z ponuky úplne odstránili.
Za spomínanú sumu teda dostanete LED predné aj zadné svetlá, 16-palcové hliníkové kolesá, projekčný Head Up displej, okrem štandardných aj kolenné airbagy, asistenčné systémy – napríklad sledovanie mŕtvych uhlov, adaptívny tempomat a audio s celkom ôsmimi reproduktormi.
Pakety s možnosťou personalizácie sú s názvami Pack Plus a Pack Style. Ak si do výbavy zaškrtnete úplne všetko čo sa len dá, vrátane šesťstupňovej automatickej prevodovky a dokonca pohonu všetkých kolies, cena sa zastaví na 32 290 eur.
V prípade verzie Sedan, ktorú sa žiaľ do Prahy priviesť nepodarilo, cena začína rovnako na 19 990 eurách, ale najlepšie vybavená verzia bude stáť 29 990 eur. Rozdiel 2 300 eur spôsobuje absencia pohonu všetkých kolies pre karosársku verziu sedan.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.