V Poľsku nastala kuriózna a chaotická situácia v legislatíve zavádzajúcej tresty za stáčanie odometrov. Tá sa mohla vyšplhať až na väzenie v dĺžke päť rokov. Úprava, na ktorú sa tešili všetci poctiví predajcovia jazdeniek na poľskom trhu, však bola ešte na poslednú chvíľu omylom zrušená.
Stalo sa tak pri hlasovaní o vyšších trestoch za sexuálne zneužívanie detí, čo je dôsledkom pedofilnej aféry katolíckej cirkvi, ktorá otriasla poľskou politickou scénou ešte pred európskymi voľbami. Chaos v očíslovaní jednotlivých ustanovení trestného zákonníka spôsobil nechcené zrušenie trestania stáčania odometrov automobilov.
Nový zákon o trestnosti stáčania odometrov pritom poľský prezident podpísal len pred dvoma týždňami a platiť mal už od 25. mája. „Pevne veríme, že sa jedná len o omyl, zavinený príliš rýchlym prejedávaním inej právnej úpravy. Inak by to bol nepríjemný krok späť. Vďaka novej legislatíve, ktorá trestala stáčanie odometrov v Poľsku až piatimi rokmi väzenia, boli postihy u našich susedov najtvrdšie v rámci krajín V4. Verím, že poľskí zákonodarcovia zvládnu túto chybu rýchlo opraviť, inak by to bolo veľké sklamanie,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO.
Spolu s českým poslancom Európskeho parlamentu Tomášom Zdechovským sa Topolová v októbri 2017 zúčastnila konferencie na túto tému vo Varšave, kde sa s prítomnými poľskými zákonodarcami zhodli na nutnosti jej riešenia.
Päťročný trest odňatia slobody je podľa nich za tento trestný čin, ktorý každoročne v Európe stojí spotrebiteľov miliardy eur, primeraný. „Je škoda, že podobne prísny zákon ako v Poľsku nemáme aj na Slovensku, kde za tento trestný čin hrozí iba pokuta od 3 000 do 100-tisíc eur,“ pokračuje Karolína Topolová.
Stáčanie odometrov je v Poľsku podobným problémom ako aj u nás na Slovensku a v susednej Českej republike. Topolová odhaduje, že v Poľsku je odometer stočený až u 80 percent dovozových áut, ktorých sa na tomto trhu ročne objaví viac ako milión. Počet zmanipulovaných vozidiel je teda v Poľsku obrovský a od nového zákona si všetci predajcovia sľubovali zásadnú zmenu, hlavne v prevencii.
V susednom Poľsku je totiž celkom bežné, že firmy ponúkajú stáčanie nielen na internete, ale dokonca aj na billboardoch pri hraniciach s Nemeckom, odkiaľ sa autá často dovážajú.
„To by podľa nového zákona nemalo byť možné a už sa objavili aj rôzne iniciatívy predajcov, ktorí chcú nový zákon využiť na likvidáciu podvodných praktík,“ dodala na záver Topolová. K úplnému vyriešeniu problémov so stáčaním bude podľa nej nutné zaviesť zdieľanie dát v rámci všetkých krajín.
Pokiaľ je do Poľska alebo na Slovensko možné doviesť stočený automobil a miestne STK to nedokážu odhaliť, budú podvodné praktiky pravdepodobne aj naďalej pokračovať.