Najmenší zástupca v portfóliu mníchovskej prémiovej značky sa dočkal príchodu novej generácie. Tretia generácia BMW radu 1 sa prvý raz predstavila verejnosti 25. až 27. júna na podujatí BMW Group #NEXTGen v priestoroch BMW Welt v Mníchove.
Model odhaľuje novú konštrukciu pohonu predných kolies značky a podľa slov automobilky spája typickú "Radosť z jazdy" s výrazným nárastom vnútorného priestoru. Vzhľad je teraz doplnený najnovšími prvkami konektivity.
Kompaktnejší a dynamickejší
Zaujímavé je, že novinka bude k dispozícii výhradne v päťdverovom prevedení s dĺžkou 4 319 milimetrov - o päť milimetrov menej oproti predchádzajúcej generácii. Šírka je o 34 milimetrov väčšia a dosahuje 1 799 milimetrov, zatiaľ čo výška 1 434 mm narástla o 13 milimetrov. S 2 670 milimetrami je rázvor o 20 milimetrov kratší než mala druhá generácia tohto modelu, no aj napriek tomu má "jednotka" ponúkať skvelý vnútorný priestor. Či to bude skutočne pravda overíme až pri osobnom stretnutí.
BMW radu 1 získal prepracovaný vzhľad exteriéru, typické obličky BMW sú teraz väčšie a výraznejšie a prvý raz v tomto modelovom rade sa obličky v strede spájajú. Mnohým bude určite dlhšie trvať, kým si na nové krivky modelu zvyknú. Svetlomety majú hranatý tvar a vozidlu dodávajú svieži vzhľad - na želanie sú k dispozícii aj Full LED svetlomety, prípadne aj v adaptívnej verzii. Prelisy a línie spolu s výrazne tvarovanými povrchmi dodávajú radu 1 atletický vzhľad.
Hlavným prvkom zadnej časti je potom široká spodná časť či široké dvojdielne zadné svetlomety (na želanie Full LED). Štýl novinky dotvárajú aj koncovky výfukového potrubia s priemerom 90 milimetrov (alebo 100 milimetrov a obohatené o výrezy v blatníku v prípade modelu BMW M135i xDrive). BMW radu 1 môže stáť na diskoch s priemerom od 16 palcov a prvý raz sa do výberu dostali aj príplatkové disky kolies s priemerom 19 palcov.
Nová generácia modelu získala najnovší systém BMW 7.0 s podporou ovládania gestami. V kabíne sa využívajú dva displeje, ktoré majú vo verzii BMW Live Cockpit Professional, dodávaný na želanie, uhlopriečku až do 10,25 palca. Stredová dotyková obrazovka s označením Control Display je mierne nasmerovaná na vodiča, čo podporuje bezpečnú jazdu. V ponuke je i plnofarebný BMW Head-up Display s 9,2-palcovou uhlopriečkou.
Poteší objem batožinového priestoru zväčšený o 20 litrov (teraz 380 litrov) a po sklopení zadných operadiel dosiahnete objem až 1 200 litrov. Prvý raz sa do ponuky BMW radu 1 dostala dokonca aj možnosť elektrického ovládania veka.
Dva druhy pohonu
Tretia generácia modelu prináša novú konštrukciu pohonu predných kolies BMW. Dôležitým faktorom je v tomto prípade technológia ARB (aktívny prvok potláčajúci preklz kolies) známa z elektrifikovaného modelu BMW i3s. Vďaka nej sa dá preklz kolies ovládať oveľa rýchlejšie a citlivejšie ako predtým. Táto technológia úzko spolupracuje s dynamickým stabilizačným systémom DSC a výrazne tak potláča nedotáčavé prejavy, bežné pri vozidlách s pohonom predných kolies.
Okrem štandardného odpruženia s dynamickým nastavením a špeciálnym naladením pre rôzne motorické verzie či odpruženia M Sport so svetlou výškou zníženou o 10 milimetrov sa "jednotka" na požiadanie dodáva aj s adaptívnym odpružením VDC (Variable Damper Control).
K dispozícii je aj pohon všetkých kolies xDrive pre motorizácie 120d a M135i. V prípade vrcholnej benzínovej verzie je prítomný aj novo vyvinutý mechanický samosvorný diferenciál Torsen, ktorý úpravou svornosti predných kolies dodáva vozidlu ešte športovejšie jazdné vlastnosti. Motor spolupracuje s osemstupňovou automatickou športovou prevodovkou Steptronic Sport a obsahuje aj režim Launch Control, ktorý púšťa na kolesá plný krútiaci moment s hodnotou 450 Nm. Zákazník si môže za príplatok užiť aj ostrejšie riadenie M Šport a vylepšené brzdy M Šport s odolnosťou proti vädnutiu.
V ponuke sú troj a štvorvalcové motory - na výber sú tri naftové a dva benzínové motory s výkonmi od 85 kW (116 koní) v modeli BMW 116d do 225 kW (306 koní) vo vrcholnom modeli BMW M135i xDrive. Posledný menovaný motor predstavuje v spomínanom modeli najvýkonnejší 4-valec v ponuke spoločnosti BMW Group. Zrýchli z 0 na 100 km/h iba za 4,8 sekundy (s balíkom M Performance dostupným od 11/2019 klesne táto hodnota na 4,7 sekundy) a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 kilometrov za hodinu.
Modely BMW 116d, BMW 118d a BMW 118i sa štandardne dodávajú s prepracovanou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, zatiaľ čo na požiadanie sa do modelov 116d a 118i montuje sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic. Osemstupňová automatická prevodovka Steptronic sa na požiadanie dodáva do modelu 118d a štandardne do modelu 120d xDrive, s prívlastkom Sport zase do modelu BMW M135i xDrive. Inteligentný softvér umožňuje, aby sa radenie oboch automatických prevodoviek prispôsobilo aktuálnym podmienkam na ceste a v doprave.
Technológie vyšších radov
Premiéru v prémiovej kompaktnej triede zažíva Asistent cúvania, ktorý si uloží posledných 50 metrov jazdy vpred rýchlosťou do 36 kilometrov za hodinu, pričom ich dokáže zacúvať späť a aktívne zasahovať do riadenia až do rýchlosti deväť kilometrov za hodinu po rovnakej línii ako išlo vpred. Nechýba digitálny kľúč BMW Digital Key či inteligentný osobný asistent BMW Inteligent Personal Assistant - známy z trojkového radu.
Nové BMW radu 1 zažije výstavnú premiéru v septembri tohto roka na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom. Začiatok predaja je predbežne naplánovaný na 28. septembra 2019, ceny za novinku zatiaľ nie sú známe.