Pocta talianskemu dizajnu, alebo predzvesť retrobudúcnosti? Medzi rôznymi amorfnými pojazdnými skleníkmi európskych značiek pôsobí štúdia Hyundaiu ako zjavenie, píše iDNES.cz. Jednoznačne patrí k najväčším prekvapeniam na aktuálne prebiehajúcom autosalóne IAA vo Frankfurte.
Hyundai je v hesenskej metropole európskeho obchodu tak trochu doma, veď v neďalekom Rüsselsheime má svoj vývojové centrum pre Európu. Vývojové kancelárie koncernu Hyundai-Kia sú plné rôznych talentov z celého sveta.
Dream team je kompletný
Takú koncentráciu veľkých mien ako Hyundai a Kia snáď dnes nemá v dizajnérskom tíme žiadna zo svetových automobiliek. Až si jeden hovorí, aby sa velikáni nenaklonil a nebolo to skôr na škodu.
Najnovším úlovkom je Karim Habib, bývalý šéfdizajnér značky BMW, ktorý prešiel ku kórejskej značke od Infiniti. Habibovi v úlohe šéfdizajnéra Kie teraz bude šéfovať generál dizajnérov koncernu Hyundai-Kia Luc Donckerwolke (maľoval Škodu Octaviu aj Fabiu alebo napríklad Lamborghini Murcielago a Gallardo) a tomu zas Peter Schreyer, ktorý pozdvihol dizajn kórejského mamuta tak, až ho Kórejci prizvali až do samotného najvyššieho vedenia firmy.
Aktuálna štúdia s jednoduchým označením 45 je zaujímavý úkaz. Pri osobnom stretnutí totiž zistíte, že je to až prekvapivo obrovské auto - "vyprať ho na deväťdesiat", aby sa zrazilo o desatinu, tak by z neho bolo nádherné moderné podanie Fiatu 127.
Ostré jednoduché linky vytvárajú jednoznačné proporcie pomocou veľkých úplne rovných plôch. Silueta pripomína talianske hatchbacky sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, s tým skvele ladí hlavne retro poňatie zadných svetiel. Možno je to pripomienka, že kórejská značka kedysi šila u Maestra Giugiara.
Prvé veľkosériovo vyrábané kórejské auto Hyundai Pony totiž bolo z jeho skicáru. A práve na neho má nová štúdia odkazovať. Aj preto sa tak volá - pony sa predstavilo práve pred 45 rokmi. Označenie vozidla tiež čiastočne odkazuje na 45 stupňové uhly tvarujúce predok aj zadok. Silueta v tvare diamantu má naznačiť smerovanie dizajnu budúcich elektromobilov Hyundai.
Nová éra
"Koncept prichádza s novým poňatím zážitkov z cestovania autom v ére elektrifikácie a autonómnej techniky," uvádza automobilka a dodáva, že "45 ohlasuje novú éru pre značku Hyundai vytvorením emocionálneho spojenia s minulosťou, na základe ktorého vznikne lifestylová značka pre budúcu mobilitu". V nej sa Hyundai zameria na elektrifikáciu, autonómnu jazdu, inteligentné technológie a ekologickú mobilitu.
Nechýbajú autosalonové delikatesy, napríklad dopredu odsúvané dvere alebo bočné kamery namiesto tradičných vonkajších spätných zrkadiel, ktoré si pomaly razia cestu do produkčného sveta - využíva ich napríklad Lexus ES či Audi e-tron.
Interiérovým dizajnom sedemdesiatych rokov je inšpirovaná minimalistická, vďaka veľkým preskleným plochám pekne presvetlená, kabína. Kombinuje drevo, tkaniny a nebojí sa ani kože, ktorých sa inak výrobcovia kvôli vegánom dnes zbavujú.
Zadné sedadlá sú skôr pohodlné kreslá a tie predné sa dajú otočiť čelom k ostatným cestujúcim. Sedadlá sa pri otváraní dverí natočí smerom k nastupujúcim cestujúcim. Informačné a zábavný systém sa ovládajú prostredníctvom premietacieho rozhrania, ktoré nahrádza centrálny dotykový displej radom čiastkových displejov a funkcií, integrovaných do samotnej prístrojovej dosky.
Akumulátory a elektromotory sú uložené mimo priestoru pre cestujúcich alebo pod ním, aby bolo možné maximálne využiť kabínu. Akumulátory štúdie sú uložené v plochej podlahe, to je dnes u elektromobilov najobvyklejšie riešenie pre zachovanie nízkeho ťažiska, čo prospieva i k dobrým jazdným vlastnostiam.