Dacia síce stále ostáva jednoduchým a dostupným autom, namiesto používania vyslúžilej koncernovej techniky však nenápadne prechádza k aplikácii najnovších technológií Renaultu a Nissanu. Dôkazom bude aj najnovšia Dacia Sandero, ktorá by mala prísť už čoskoro.
Automobilke Dacia sa aktuálne darí, vedenie aliancie Renault-Nissan jej dalo veľmi dobré smerovanie a strategicky z nej urobili producenta dostupných áut šitých presne na mieru potrieb špecifických regiónov.
Najmä v Európe ukázala cestu, ako zaujať a ponúknuť to, čo tu dovtedy chýbalo. Kým prvý Logan z roku 2005 ešte bojoval s posmeškami a celou plejádou vtipov na svoju adresu, dnešná produkcia Dacie už robí konkurencii celkom slušné vrásky a odhryzáva si z trhového koláča stále väčší podiel.
S príchodom SUV modelu Duster sa navyše Dacia dostala do pozície výrobcu vozidla zaujímavého aj pre náročnejších zákazníkov, ktorí ho neraz do rodiny kupovali ako druhé, či tretie auto určené len na prácu. Na prekvapenie mnohých, pri Dusteri zotrvali aj potom, čo jeho prvá generácia doslúžila. Spolu s rastúcimi predajmi tak postupne rástla i dôležitosť značky.
S novou technikou
Pre technickejšie zasvätených nie je žiadnym tajomstvom, že Renault využil Daciu tým najlepším možným spôsobom a v niektorých prípadoch pod jej karosériu potichu implementoval techniku, ktorú v tom čase ešte nemali ani niektoré automobily so znakom Renault.
Z Dacie sa skrátka stala vývojová základňa pre neskoršie technológie. Neprekvapí preto, že najnovšie prevedenie modelu Sandero, ktorého vývoj momentálne beží na plné obrátky, využije tú najaktuálnejšiu a najmodernejšiu techniku, ktorú má značka Renault k dispozícii.
Mimochodom, vedeli ste, že predaje súčasného Sandera vôbec prvýkrát v histórii európskych štatistík preskočili model Renault Clio?
Moderné, ale jednoduchšie
Nová Dacia Sandero využije rovnakú platformu CMF-B, ako najnovšia, piata generácia Renaultu Clio. Na rozdiel od neho však konštruktéri niekoľko jej prvkov upravia (presné detaily úprav nie sú známe), čo by malo pomôcť znížiť jej výslednú predajnú cenu. Na funkčnosť to však vplyv mať nebude, Sandero tak bude pripravené na použitie aktuálnej aliančnej techniky.
Aktuálna generácia Dacie Sandero (aj na titulnej snímke)
A to je veľmi dôležité. Hoci sa teda na začiatku Dacia Sandero s veľkou pravdepodobnosťou predstaví len s benzínovými trojvalcami 1,0 SCe a 1,0 TCe, nič nebráni tomu, aby sa v prípade záujmu ukázalo aj naftové Sandero s označením Blue dCi, či dokonca v prípade rastúcich predajov a dostatočného potenciálu aj jeho hybridná verzia, ktorá by u nás poriadne zamiešala karty na "hybridnom trhu" .
Automobilky budú nútené v blízkej budúcnosti zavádzať stále širšiu ponuku hybridných verzií (tie znižujú priemerné flotilové emisie) a ak sa im podarí ich hromadnou aplikáciou znížiť finálne ceny mild-hybridov, nie je mild-hybridná Dacia vôbec takým sci-fi, ako by sa mohlo zdať. Každopádne, aj keby z toho nič nebolo, nové Sandero bude už teraz pripravené aj na elektromotor pod kapotou.
Bude teda drahšia?
S použitím modernej techniky sa logicky vynára otázka ceny pripravovanej Dacie. Znamená to, že bude model Sandero drahší a v rebríčku koncernovej prestíže skočí o stupienok vyššie? Nemusí to tak byť a nemusel by tak prísť o vážených zákazníkov.
Konštruktéri totiž majú ešte stále dosť možností, ako urobiť konštrukciu celého auta lacnejšou a ľahšou. Či už ide o použitie menšieho množstva zvukovoizolačných materiálov, antivibračných úprav, či zjednodušením elektrickej výbavy automobilu.
V súčasnosti je totiž Dacia Sandero s cenou štartujúcou na sume 6 990 eur najdostupnejším malým autom na našom trhu. Bolo by preto určite príjemné, keby ním ostala aj po predstavení novej, výrazne modernejšej a bezpečnejšej generácie.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.