StoryEditor

Takto môže vyzerať pneumatika budúcnosti. Pozná svoj stav a dokáže sa nielen sama dofúkať

04.11.2019, 14:24
Spoločnosť Continental predstavila koncept pneumatiky a ráfika kolesa, ktoré majú zvýšiť životnosť pneumatiky, znížiť spotrebu paliva, zlepšiť prehľad o ich stave a uľahčiť správu flotíl.

Koncept pneumatiky budúcnosti od koncernu Continental, do ktorej spadá napríklad aj česká značka Barum a závod v Otrokoviciach, sa volá C.A.R.E. Skratka evokuje anglický výraz pre starostlivosť a sama navyše odkazuje na vlastnosti pneumatiky, píše iDNES.cz.

Jednotlivé písmená tú zastupujú slová Connected, Autonomous, Reliable a Electrified, teda slovensky pripojená, autonómne, spoľahlivá a elektrifikovaná.

Základom konceptu je nová pneumatika, ktorá má v sebe zabudovanú zostavu senzorov. Tie neustále sledujú napríklad hĺbku dezénu, teplotu pneumatiky, strážia možné poškodenie a samozrejme priebežne merajú tlak v samotnej pneumatike.

Celý systém sa volá ContiSense a prenáša získané dáta do aplikácie ContiConnect Live. V nej prevádzkovateľ vozidla okamžite uvidí, že sa s pneumatikou deje niečo zlé, alebo že je dezén zjazdený a je vhodné ju vymeniť. To by malo uľahčiť aj prácu správcom flotíl automobilov.

Continental

​Continental pritom počíta s tým, že takáto flotila bude autonómna. A autonómne auto si len ťažko samo pneumatiku v prípade potreby dohustí, ak tlak klesne pod stanovenú hodnotu. A preto má systém ešte ďalšiu súčasť: nový ráfik.

Priamo v ňom sú zabudované odstredivé čerpadlá, ktorá dokážu vytvoriť zásobu stlačeného vzduchu, ktorým sa pneumatika v prípade potreby automaticky dohustí.

​Technológia, ktorú Continental nazýva PressureProof, by tak mala prispievať k zníženiu spotreby paliva. Auto totiž už nikdy nebude jazdiť s nesprávne nahustenou (podhustenou) pneumatikou,

Tento vynález pripomína riešenie českej firmy Coda Development. Lenže jej riešenie je zabudovanie priamo v pneumatike a udržuje tlak automaticky, zatiaľ čo PressureProof využíva generovanie vzduchu v kolese a pneumatiku dohusťuje "na povel" elektroniky.

Continental

​Naviac systém umožňuje ešte jednu "vychytávku": funkcia PressureBoost upravuje tlak v pneumatike podľa aktuálnej situácie pri jazde.

Continental schopnosť bližšie nerozoberá, ale môžeme si to predstaviť tak, že pri pokojnej a ekonomickej jazde systém pneumatiku automaticky trochu prihustí na vyšší tlak, zatiaľ čo keď dôjde na ostrejšiu jazdu, tlak mierne uberie, aby mala pneumatika lepšiu priľnavosť k vozovke.

01 - Modified: 2022-09-30 08:41:00 - Feat.: - Title: Česká Škoda premýšľa, ako dokázať šetriť plynom. Zamestnanci sa už boja o prácu 02 - Modified: 2022-09-30 22:00:00 - Feat.: - Title: Citroën predstavil ľudový „Hummer“. Oli je čiastočne z lepenky a má aerodynamiku tehly 03 - Modified: 2022-09-30 11:35:00 - Feat.: - Title: Dokážte v kvíze, že ste automobilový expert. Spoznáte logá menej známych výrobcov áut? 04 - Modified: 2022-10-01 22:00:00 - Feat.: - Title: Skúsili sme netradičný Mercedes, ktorý výbavou dokáže nahradiť aj hotelovú izbu 05 - Modified: 2022-09-29 09:45:00 - Feat.: - Title: Chcete šetriť? Toto je päť dostupných SUV so spotrebou do päť litrov na sto kilometrov
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
03. október 2022 08:09