Reuters
StoryEditor

Dojazd elektromobilov neznižujú iba zimné mesiace. Škodia aj tropické letá

18.08.2020, 13:40
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Reálne sa nedá využívať celá udávaná kapacita akumulátorov. Podľa niektorých expertov je pre čo najlepšiu kondíciu batérií ideálne držať ju v rozmedzí 40 až 80 percent kapacity.

Dojazd elektromobilov je dnes jednou z najdiskutovanejších tém v automobilovom svete. Minimálne v krajinách Európskej únie začína hrať elektromobilita stále jasnejšiu úlohu a ak vydrží nastolená politika, elektromobily sa stanú aspoň na čas trvalou alternatívou v európskej doprave.

S rozširovaním elektromobilov sa však vynárajú aj ďalšie a ďalšie otázky súvisiace s ich celoročným používaním. Mnohí si mysleli, že im dáva zabrať len tuhá zima a mráz, no vynárajú sa tiež otázky, ako na elektromobil vplývajú tropické horúčavy.

Téme vysokých vonkajších teplôt a ich negatívnemu vplyvu na kondíciu akumulátorov a dojazd elektrických áut už bolo venovaných niekoľko materiálov. A aj keď majú rôznu výpovednú hodnotu, faktom zostáva, že poukazujú na negatívny vplyv vysokých teplôt na kondíciu batérií v elektrických autách.

Podľa nemeckej organizácie KÜS totiž fungujú súčasné li-ion batérie najlepšie pri vonkajších teplotách 15 až 35 stupňov Celzia. Ak je teda príliš teplo, zvyšuje to nároky na chladenie akumulátorov, ktoré odčerpáva ďalší kus energie (čo znižuje dojazd elektrických áut).

Problémom je aj dlhodobý pokles kapacity

Správa KÜS navyše pripomína, že zvyšujúce sa teploty znižujú nabíjací výkon, takže v tropických krajinách sa elektrické autá reálne dobíjajú o niečo dlhšie. Rovnako tak hovorí aj o tom, že bezpečná tepelná hranica pre fungovanie akumulátorov je 120 stupňov Celzia, po jej prekročení môže v akumulátoroch dôjsť k neočakávaným skratom.

Systémy sú samozrejme tepelne chránené, faktom však je, že vysoké teploty všetko poriadne komplikujú. Na problémy v oblastiach s vyššími teplotami koniec, koncov poukázala aj spoločnosť Geotab v štúdii rozoberajúcej dlhodobé sledovanie šesťtisíc elektromobilov.

Okrem vyhodnocovania ich spoľahlivosti a poklesu dojazdu v rôznych režimoch ukázali výsledky aj zaujímavý fakt, že kým v oblastiach s miernym podnebím sa kapacita používaných trakčných akumulátorov znížila v priebehu štyroch rokov priemerne len o tri percentá, v teplejších krajinách prišli za rovnaký čas majitelia elektromobilov až o 11 percent kapacity svojich batérií.

Využívať len časť kapacity reálne pomáha

Ciest, ako predĺžiť životnosť li-ion akumulátorov, je však hneď niekoľko. Jedným z najúčinnejších je podľa KÜS využívanie len časti kapacity akumulátorov. Ideálne je údajne udržiavanie nabitia akumulátorov niekde medzi 40 a 80 percentami ich kapacity. V reálnom živote je to trochu problematické, ak to však podmienky len trochu dovoľujú, je lepšie nenechať batériu dlhodobo vybitú, ale ani úplne nabitú.

Nabíjanie do sto percent kapacity sa všeobecne neodporúča (strop je 80 percent nabitia), pričom pre stav dlhšieho ponechania nabitej batérie je odporúčaním maximálne 90 percent jej nabitia. Doplna nabitý akumulátor údajne starne rýchlejšie. A ako postupovať pri dlhodobej odstávke elektromobilu?

KÜS radí nechať ho nabitý na 50 percent kapacity a určite nedovoliť, aby sa časom sám vybil pod 10 až 15 percent kapacity akumulátora. Čo sa týka domáceho nabíjania, ideálne je nabíjanie hneď po príjazde domov, kedy je akumulátor ešte zohriaty takmer na prevádzkovú teplotu.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 02 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 03 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 04 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 05 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 13:09