Rusko-ukrajinský konflikt je momentálne ústrednou témou všetkých informačných webov, veľmi úzko však súvisí aj s dopravou a samotnými vozovými parkmi v týchto krajinách.
Tie rozhodne nepatria medzi najmodernejšie, a sankcie proti Rusku navyše akékoľvek snahy o jeho obnovenie v Rusku nateraz zabrzdili.
Na začiatku roku 2022 jazdilo po ruských cestách 44 040 356 evidovaných osobných vozidiel, na rozdiel od iných svetových trhov zložených z rozmanitých značiek je však ten ruský charakteristický extrémne vysokým podielom áut domácej značky.
Asi preto neprekvapí, že najpočetnejšími modelmi na ruských cestách sú práve staré Lady. Z pohľadu značiek je teda jasnou dominantnou na ruských cestách Lada, s registrovanými až 12 950 734 kusmi.
Podľa štatistík zo začiatku roka 2022 je na druhom mieste s obrovským odstupom japonská Toyota v počte 3 629 908 kusov a prvú trojku uzatvára juhokórejská Kia s registrovaným počtom 2 506 107 kusov vozidiel. Omnoho zaujímavejší pohľad je však na štatistiku konkrétnych modelov.
Už aj z tohto zoznamu je preto zrejmé, že ruský vozový park by potreboval aspoň trochu omladiť, s aktuálnym konfliktom sa však situácia komplikuje.
Nejde len o zníženie samotnej kúpyschopnosti obyvateľstva, ale aj o skutočnosť, že výroba v ruských závodoch viazne. A netýka sa to len samotných ruských automobiliek, vrátane AvtoVAZ, ale aj výrobných závodov svetových automobilových značiek.
Zastavuje sa aj dovoz jednotlivých značiek, stopku dodávkam do Ruska už oznámili koncerny GM, Volkswagen a Jaguar - Land Rover. A to je údajne len začiatok, o zastavení výroby už rozhodla i Volvo a o rovnakom postupe uvažuje aj niekoľko kľúčových subdodávateľov pre automobilový priemysel.
Ako sa teda zdá, staré Lady aj vplyvom aktuálnej politickej situácie svoju dominanciu na ruských cestách asi tak skoro nestratia.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.