Elektromobily sa bez pochýb stávajú čoraz väčšou súčasťou našich životov a hoci pred niekoľkými rokmi to boli pomerne "neznáme vody", dnes už disponuje elektrickým modelom vo svojej ponuke drvivá časť svetových automobiliek. Vývoj elektromobilov pritom rapídne napreduje a dnes už dokážu v niektorých prípadoch reálne konkurovať spaľovacím verziám áut alebo ich dokonca prekonať.
Stále sú tu však isté otázniky a nedostatky, ktoré v ľuďoch vzbudzujú nedôveru a možné pochybnosti. Dokazuje to aj nedávny nemecký prieskum mienky, ktorého sa od 25. do 27. januára zúčastnilo 2 036 osôb vo veku nad 18 rokov. Prináša jasnú odpoveď, čomu ľudia prikladajú najväčšiu váhu pri premýšľaní nad kúpou plne elektrického vozidla.
Pre nemeckých motoristov je zdá sa pri výbere elektromobilu najdôležitejší dojazd a pomer cena - výkon. Ako vyplýva z najnovšieho prieskumu inštitútu YouGov pre predajný portál mobile.de, dôležitá je pre kupcov zároveň tiež dĺžka nabíjania a hustota nabíjacej infraštruktúry. Zaujímavosťou je, že elektromobily môžu v ich očiach vyzerať akokoľvek, vzhľad auta totiž naproti tomu nezaujíma takmer nikoho.
Na otázku týkajúcu sa najdôležitejších aspektov elektromobilu zhruba 58 percent respondentov uviedlo dojazd, 50 percent pomer cena - výkon, 43 percent dĺžku nabíjania a 41 percent hustotu nabíjacej infraštruktúry.
Z prieskumu ďalej vyplýva, že pre 32 percent opýtaných je dôležitá i ekologická stopa vozidla, pre takmer 21 percent je dôležitá aj bezpečnosť. Vzhľad auta bol dôležitý len pre minimum - štyri percentá respondentov.
Ako dôvod, pre ktorý si zatiaľ žiadny z respondentov nekúpil čisto elektricky poháňané vozidlo, je dôvodom až pre 54 percent kúpna cena auta. Stále totiž platí, že spaľovacím autám konkurencie schopné elektro-modely začínajú v cenníku výrobcov na pomerne vysokej úrovni.
Na druhom mieste bol následne dojazd na jedno nabitie, ktorý odstrašil až 50 percent opýtaných. Negatívny vplyv na názory nemeckých kupcov má aj nedostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra (38 percent) a sporná ekologická stopa týchto vozidiel (35 percent).
Oproti tomu, pochybnosti v súvislosti s bezpečnosťou vozidla má iba 13 percent respondentov. Pocit pri jazde a vzhľad je len pre štyri percentá účastníkov prieskumu dôvodom, pre ktorý si zatiaľ elektromobil nekúpili.
Respondenti mali zároveň v prieskume možnosť vytvoriť si ideálny elektromobil. Vozidlo s dojazdom pod 500 kilometrov by nechcel žiadny z účastníkov, takmer 25 percent uviedlo možnosť jazdy na nabitie vyše 800 kilometrov. Autá by tiež nesmeli stáť viac než porovnateľné modely so spaľovacím motorom a nabíjanie by malo trvať maximálne iba 30 minút, v ideálnom prípade 10 alebo 20 minút.
Pokiaľ ide o vybudovanú infraštruktúru, nabíjacia stanica by sa mala nachádzať vo vzdialenosti najviac päť kilometrov od domu, ideálne by však mala stáť priamo pred dverami. Takmer každý tretí respondent potom taktiež uviedol, že ani v takom prípade by si elektromobil nekúpil.