Nová Škoda Kushaq musela uspieť aj tam, kde by už európsky Kamiq pravdepodobne „kľakol“. Tušili ste, že indický Kushaq musel dostať odolnejšiu spojku a nižší stredový tunel?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zverejnila zaujímavé detaily okolo testovania svojich modelov určených pre indický trh. A hoci by to mohlo byť európskym zákazníkom ukradnuté, rozhodne ide o zaujímavosti poukazujúce na rozdielne konštrukcie technicky príbuzných modelov.
V tomto prípade sa bavíme o novom „indickom“ SUV Škoda Kushaq, ktoré je akousi dvojičkou európskej Škody Kamiq. V čom sú ich najhlavnejšie rozdiely? Rozhodne to nie je len v použitom motore, či „lacnej“ kabíne.
Kamiq by to nevydržal
Škoda Auto to samozrejme priamo nepotvrdí, no z kontextu uvedených informácií jasne vyplýva, že Kushaq je postavený tak, aby zniesol a vydržal podstatne drsnejšie podmienky používania, než jeho európski súrodenci.
„Testovanie v Indii sa zameriava aj na národné špecifiká,“ komentuje testovanie modelu Kushaq Petr Filip z oddelenia technického vývoja, ktorý v Indii riadil vývoj celého vozidla a homologizáciu.
Kushaq najazdil veľké porcie kilometrov pri vysokých teplotách v púšťach štátu Radžastan, okúsil vysokohorské podmienky s redším vzduchom v Himalájach či v pohorí Nilgiri a ochutnal aj mestskú premávku v najľudnatejších indických mestách.
Aby vozidlo vyvíjané pre potreby indických zákazníkov obstálo ozaj vo všetkých situáciách, mysleli technici v automobilke aj na jazdu po prašných cestách.
„Postup je zvyčajne taký, že testované vozidlo ide za iným autom, ktoré na neho práši,“ vysvetľuje Filip. Medzi ďalšie špecifiká patria aj cesty zaplavené monzúnovými dažďami. Kvôli sezónnym záplavám napríklad nemá model Kushaq klaksón umiestnený na zvyčajnom mieste dole za predným nárazníkom, ale omnoho vyššie za maskou chladiča.
Preťažovanie a rozjazdy na dvojku
Auto pre Indiu musí byť pripravené aj na posúvanie sa v dopravných zápchach preľudnených veľkomiest a navyše v kombinácii s vodičskými zvykmi mnohých indických šoférov.
Ako potvrdzuje aj Petr Filip, indickí šoféri neradi radia a často sa rozbiehajú pri zaradenom druhom rýchlostnom stupni. Zápchy preto predstavujú veľkú záťaž pre spojku, ktorá musí v dlhodobých záťažových skúškach obstáť na výbornú.
V Indii navyše jazdia autá s plným obsadením, neraz dokonca preťažené. Tunel pred zadnými sedadlami je preto schválne položený čo najnižšie, aby mal i cestujúci uprostred svoje pohodlie.
Indickí vodiči zasa radi sedia vysoko a veľmi blízko pri volante – vývojári a skúšobní technici tak museli zabezpečiť a preveriť, či budú všetky ovládacie prvky dobre dosiahnuteľné aj pri takto nastavenej sedačke. Zaujímavé je aj to, že časť vývoja indických verzií prebieha priamo v Mladej Boleslavi.
"Keďže som pôsobil v hlavnom sídle automobilky v Mladej Boleslavi, mohol som ponúknuť indický pohľad a vysvetliť malé nuansy, ktoré indickí zákazníci považujú alebo naopak nepovažujú za podstatné. To vyústilo v koncept nazvaný ako Hlas Indie, prostredníctvom ktorého sme do vývoja presadzovali rôzne úpravy. Zorganizovali sme aj semináre, v rámci ktorých sme prezentovali požiadavky na modifikácie a ďalšie rozšírenia s ohľadom na zemepisné špecifiká, ako je napríklad horúčava alebo vysoká nadmorská výška," hovorí k vývoju technik a koordinátor indického tímu Rishiraj Arora.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.