Slovensko si už niekoľko rokov udržuje pozíciu najväčšieho výrobcu automobilov na svete v prepočte na obyvateľa. Svoje výrobné závody majú v krajine automobilky Kia, Jaguar Land Rover, Stellantis i gigant Volkswagen; ročne z ich výrobných liniek schádza okolo milióna vozidiel. Automobilový priemysel je teda hlavným motorom ekonomiky našej krajiny.
"Ak by Slovensko nešlo s celosvetovým trendom a netransformovalo sa na elektropriemysel, mohlo by to spôsobiť pokles hrubého domáceho produktu o 10 percent, rovnako by to malo vplyv na zamestnanosť," povedal podpredseda Globsecu Vazil Hudák.
Ohrozené by podľa neho bolo okolo 85-tisíc pracovných miest; to je na päťmiliónovom Slovensku zhruba tretina pozícií, ktoré vytvára práve automobilový priemysel.
Podľa mimovládnej organizácie Slovensko potrebuje získať veľkú investíciu do výroby batérií pre automobilový priemysel. Šéf zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek povedal, že investori v tejto oblasti sa o Slovensko zaujímajú.
"Našou nevýhodou je, že nemáme nič nachystané, že nedokážeme povedať, aká bude pomoc. Všetky gigafabriky sa stavajú s masívnou štátnou podporou," povedal.
Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský uviedol, že krajiny, do ktorých mieri produkcia tovární slovenských automobiliek, budú postupne vo veľkej miere prechádzať na elektrické vozidlá.
Dodal, že slovenský automobilový priemysel je málo diverzifikovaný, pretože sa zameriava na výrobu osobných áut a len jedna továreň produkuje aj motory. Podľa neho Česko či Poľsko vyrábajú aj autobusy a úžitkové vozidlá.