Toyota v priebehu minulého roka predstavila svoj prvý sériový elektromobil bZ4X, ktorého dvojičkou je Subaru Solterra. Do partie sa onedlho pridá tretí člen prémiovej značky Lexus so štítkom RZ.
Japonci ho načrtli prvými fotografiami v decembri, koncept sa okrem toho objavil v rámci skupiny 16 chystaných elektromobilov Toyota i Lexus. Teraz je však už na spadnutie premiéra i sériového modelu.
Japonská automobilka ohlásila, že dôležitú novinku predstaví zhruba o dva týždne. Virtuálna plachta z nej má spadnúť 20. apríla o 12. hodine nášho času.
Okrem typového označenia RZ firma spomína aj prívlastok konkrétneho modelu RZ 450e, ktorý zákulisné zdroje spomínali už niekoľko mesiacov dozadu. Popri ohlásení termínu predstavenia Lexus opäť ukázal svojský dizajn SUV a po prvýkrát poodhalil jeho interiér.
Ten sa bude od príbuzných výrazne líšiť, pričom nepôjde len o hodnotnejšie materiály a dielenské spracovanie. Rozdielna bude tiež palubná doska. Displej infotainmentu z nej nevytŕča, ale je do nej integrovaný.
To však nie je najdôležitejšia zmena oproti príbuzným modelom. Ako ukazuje zverejnená fotografia, elektromobil bude mať kontroverzný volant s hranatým tvarom a chýbajúcou vrchnou časťou. Pôvodne ho mal aj koncept Toyota bZ4X či sériové modely Tesla X a S s jeho označením "Yoke".
Či ide o vhodné riešenie a smer, akým by sa mali uberať aj ostatné značky zrejme ukážu až dlhodobejšie skúsenosti užívateľov s takýmto volantom. Po uvedení spomínaných Tesiel sa však hojne diskutovalo a to aj na tému legálnosti - podľa európskeho predpisu EHK OSN č. 79 je však takýto tvar v poriadku, pretože „predpisy týkajúce sa mechanizmu riadenia nestanovujú žiadny tvar ani veľkosť volantu.“
Niektorí jej zákazníci si naň zvykli, no volant si vyslúžil aj množstvo kritiky najmä za náročné ovládanie v krízových situáciách. Bude teda celkom zaujímavé sledovať, či sa takýto tvar uchytí alebo pôjde o krok vedľa.
V sériovej verzii Toyota bZ4X síce zrezaný volant napokon nahradil klasický okrúhly exemplár, v prípade modelu Lexus RZ sa podľa všetkého dostane i do finálnej formy. Technickým základom elektrického SUV bude platforma e-TNGA.
Vďaka štítku Direct4 vieme, že Lexus RZ 450e bude mať aj pohon všetkých kolies. To je zatiaľ oficiálne v podstate všetko. Zákulisné zdroje však avizujú, že v porovnaní so súrodencami bude mať prémiový model podstatne silnejšie elektromotory s výkonom vyše 400 konských síl.
Okrem by mohla byť na palube aj väčšia batéria. V prípade štúdie sa spomínala kapacita akumulátora 90 kWh a dojazd na úrovni 600 kilometrov na jedno nabitie, finálne parametre sériovej verzie zatiaľ nepoznáme.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.