Oficiálne prezidentské vozidlá sú považované za najbezpečnejšie autá na svete, z hľadiska balistickej ochrany sú to v podstate akési pojazdné bunkre. Podrobnosti sa pochopiteľne držia v utajení, niečo však známe je, hoci mnohokrát ide skôr o špekulácie.
V USA sa v minulosti jednalo väčšinou o upravené predĺžené limuzíny na základe lincolnov a cadillakov, v poslednej dobe sa im venuje už len posledná menovaná značka, píše iDNES.cz.
Tá podľa zadania tajnej služby USA, ktorá má ochranu a prepravu hlavy štátu na starosti, buduje na mieru postavené špeciály Cadillac One. V Sovietskom zväze v povojnovom období tamojší potentáti jazdili automobilmi značiek ZIS a ZIL.
Aurus Senat na autosalóne v Ženeve:
Vozidlá zo sovietskej éry však už v novom miléniu konštrukčne zaostali, a tak v kremeľských garážach donedávna parkoval Mercedes-Benz S 600 Pullman Guard. V rámci „odstrihávania sa“ Ruska od Západu v roku 2012 Vladimir Putin nechal spustiť projekt ruského rollsu.
Ten pred štyrmi rokmi vyústil do predstavenia limuzíny Aurus Senat L700, z ktorej vznikol aj oficiálny prezidentský automobil. Najmä spredu bol nespornou inšpiráciou Rolls-Royce Phantom. K videniu bol aj na ženevskom autosalóne v roku 2019, kde ho riaditeľ výstavy Andre Hefti nazval „skutočným tankom“.
Pre Putina aj pre šejkov
Sedan značky Aurus (Au ako aurum – zlato, Rus ako Rusko) vznikol v rámci projektu Kortež (Sprievod) vo výskumnom ústave NAMI a na jeho vývoji sa podieľalo aj množstvo zahraničných firiem. Motor je údajne čiastočne aj dielom pražskej pobočky konštrukčnej kancelárie Porsche Engineering. Celkové náklady na zavedenie novej značky boli údajne približne 180 miliónov eur.
Dlhá nepriestrelná verzia so šesť centimetrov hrubými sklami bude smerovať najmä k arabským šejkom
Okrem štátnickej limuzíny na báze modelu L700 vznikla súčasne aj štandardná kratšia komerčná verzia Senatu S600, dvojdverový kabriolet pre vojenské prehliadky, a na rovnakej platforme aj mikrobus Arsenal a SUV Komendant. Všetky sú pomenované po kremeľských vežiach. Súčasne vznikla aj pohrebná verzia Senat Lafet.
Do minulého roka išlo o ručnú výrobu v ústave NAMI, koncom minulého mája však už bola spustená výrobná linka Aurusu v závode spoločnosti Sollers v meste Jelabuga v Tatarstane. Hlavnými akcionármi Aurusu sú výskumný ústav NAMI (63,5 percenta) a spoločnosť Tawazun Holding (36 percent) so sídlom v Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch.
V Rusku základná verzia Senatu S600 vyjde v prepočte na zhruba 245-tisíc eur. Tento rok sa majú začať dodávky modelu Senat i na Blízky východ. Primárne má aj tak ísť o „Putinovu“ dlhú n...
Zostáva vám 85% na dočítanie.