Vojenský konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou sa ani po niekoľkých mesiacoch nepodarilo upokojiť a ukončiť, na čo dopláca nielen samotná Ukrajina, ale taktiež druhá strana. Predaj áut v Rusku sa totiž minulý mesiac prepadol medziročne o viac než 83 percent a prudký pokles zaznamenal aj v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom, keď klesol o viac než polovicu.
Dôvodom výrazných prepadov sú stále väčšie problémy s dodávkami kľúčových komponentov, ktoré obmedzujú produkciu automobilov. TASR o tom informuje na základe správ agentúr AFP a Reuters.
Domáca Lada už pristúpila k výraznému obmedzeniu výbavy, a to aj bezpečnostnej, napríklad u svojho modelu Granta. Ten sa bude vyrábať bez ABS, ESP a znížená bola i emisná norma. Chýba taktiež systém Era-Glonass, schopný rozpoznať nehodu a automaticky privolať posádke pomoc.
Vozidlo skočí z Euro 5 na Euro 2, pričom by malo byť poháňané relatívne novým benzínovým štvorvalcom VAZ-11182. Má liatinový blok, dvojventilové rozvody a Rusi pri jeho vývoji v porovnaní s predchodcom odľahčili ojnice i piesty.
Ako v pondelok uviedlo Združenie európskych podnikov, v máji sa v Ruskej federácii predalo 24 268 áut. V porovnaní s májom minulého roka to znamená pokles o 83,5 percenta a oproti predchádzajúcemu mesiacu o 52 percent.
Prepad predaja nových áut v Rusku sa začal ešte v marci po tom, ako západné štáty začali s prijímaním spomínaných sankcií voči Moskve za útok Ruska na Ukrajinu.
Medzi najzasiahnutejšie sektory pritom patrí práve automobilový priemysel, keďže západné firmy zastavili dodávky komponentov a tie, ktoré na ruskom trhu pôsobili, ho opustili. V dôsledku tohto vývoja viaceré ruské závody museli zastaviť výrobu. Ako ukázali ostatné údaje za apríl, výroba áut v Rusku sa za daný mesiac oproti aprílu minulého roka znížila o 85,4 percenta.
Združenie európskych podnikov medzitým v apríli zverejnilo aj prognózu predaja áut v Rusku na tento rok. Podľa nej by v celom roku 2022 mal predaj klesnúť minimálne o 50 percent.