V súčasnosti sú už automobily preplnené elektronikou, bezpečnostnými i asistenčnými systémami, ktoré vodičovi nepochybne spríjemňujú cestovanie a robia samotnú jazdu menej rizikovou. Prinášajú so sebou však aj odvrátenú stránku – otáznu spoľahlivosť i bezpečnosť. Paradoxne.
Voči starším modelom je tu totiž podstatne viac súčiastok, ktoré môžu vypovedať svoju funkciu a poslať majiteľa s vozidlom do servisu. Teda, v tom lepšom prípade, v tom horšom sa vozidlo možno stane nepoužiteľným. Faktom ďalej zostáva aj zvyšujúce sa zaslepené spoliehanie šoférov výhradne na pridružené systémy, od ktorých očakávajú často väčšiu dávku asistencie, než tieto funckie reálne dokážu poskytovať.
Scéna, ktorá sa odohrala v čínskej provincii Chu-nan, je ako vystrihnutá z filmu Nebezpečná rýchlosť:
Ukázalo sa to napríklad už niekoľkokrát u vozidiel americkej spoločnosti Tesla, ktorá vo svojich elektromobiloch využíva systém takzvaného Autopilota. Ide o pokročilejší adaptívny tempomat, avšak mnoho majiteľov si zdanlivo myslelo, že Autopilot dokáže viesť vozidlo sám a to bez akéhokoľvek zásahu či upriamovania pozornosti zo strany vodiča. Aj to stále za súdnymi procesmi so značkou, aby označenie systému zmenila na „menej zavádzajúce“.
Treba si jednoducho uvedomiť, že dnešné vozidlá síce disponujú čoraz modernejšími funkciami, ktoré nás zdanlivo zbavujú zodpovednosti a znižujú nutnú mieru našej pozornosti, no stále sú to len doplnkové systémy, ktoré nemusia fungovať za každých okolností stopercentne. A v našich testoch sa s tým stretávame pomerne často, hoci ide napríklad o čítanie čiar na cestách, čítanie dopravných značiek a podobne. O niečo horšie na tom bol údajne čínsky vodič tamojšieho veľmi obľúbeného domáceho crossoveru Haval H6.
Zostáva vám 52% na dočítanie.