Automobilka sa v súčasnej dobe horlivo predbiehajú v tom, ktorá prinesie čo možno najlepšie riešenie automatizovanej jazdy a dotiahne to čo najďalej i s následnými legislatívnymi povoleniami. Predsa len, v mnohých prípadoch brzdí použitie najmodernejších technológií v top vozidlách na trhu práve zákon či nedostatočne prispôsobená infraštruktúra ciest.
Do budúcna by sa to malo postupne meniť, viac prispôsobovať vozidlám s možnosťami vyšších stupňov autonómnej jazdy a taktiež samotné systémy sa budú stávať inteligentnejšie. Nateraz sú však „vrcholom“ aspoň výrazné schopnosti adaptívnych tempomatov (napríklad so zmenou jazdného pruhu, automatického rozbehu v zápche a podobne), prípadne automatizované parkovanie, u špičkových vozidiel dokonca úplne bez vodiča.
A automobilka Mercedes-Benz je aktuálne prvý výrobca v Nemecku, ktorý dostal prevádzkové povolenie pre svoj systém autonómneho parkovania vozidiel, oznámil tamojší Spolkový úrad pre motorové vozidlá (KBA). Podľa úradu ide o ďalší krok k tomu, aby riadenie vozidiel mohli v budúcnosti úplne prevziať automatické systémy.
Autonómne parkovanie vozidiel nemeckej prémie sa zatiaľ týka parkoviska na letisku v Stuttgarte, v nasledujúcich rokoch by však parkovacie domy vhodné pre tento systém mali rýchlo pribúdať.
"Týmto systémom pokladáme ďalší stavebný kameň na ceste k autonómnemu riadeniu. KBA je hnacou silou vývoja a zároveň strážcom vysokých bezpečnostných požiadaviek kladených na tieto systémy," povedal šéf KBA Richard Damm.
Vozidlá Mercedes-Benz vybavené automatickým parkovacím systémom (AVP) vyvinutým v spolupráci s technologickou firmou Bosch môžu zaparkovať úplne bez zásahu vodiča. V praxi by to malo fungovať tak, že automobil majiteľ/vodič iba odstaví na príslušnom výstupnom mieste v garážach či na parkovisku a vozidlo potom automaticky samé odíde na vyhradené parkovacie státie.
Pred odchodom si potom vodič môže svoje vozidlo cez aplikáciu privolať a na jeho príchod počkať na nástupnom mieste, nastúpi a odchádza. Bez stresov z hľadania parkovacieho miesta a zároveň strácania času. Značka Mercedes-Benz už v závere minulého roka od KBA dostala povolenie ponúkať na medzinárodnej úrovni svoj systém poloautonómneho riadenia Drive Pilot.
Vysoko automatizovaný systém umožňuje vodičovi sústrediť sa na iné činnosti než riadenie, keď sa vozidlo vybavené touto technológiou nachádza v hustej premávke alebo na upchatej diaľnici. Automatické riadenie sa rozdeľuje na šesť rôznych úrovní – od nuly do piatich. Najpokročilejšie je potom plne autonómne vozidlo, na ktorého obsluhu v podstate nie je nutná prítomnosť vodiča a upriamovanie jeho pozornosti.
V súčasnosti už autá s druhým stupňom automatizácie po cestách bežne jazdia. Dokážu zrýchľovať, spomaľovať aj zatáčať, ale vodič by mal byť pripravený kedykoľvek nad autom prevziať kontrolu, neomylné totiž nie sú a to ani vyššia tretia úroveň. Dokazovali to mnohé incidenty, najviac asi medializované nehody americkej Tesly, ktorá si za „zavádzajúce“ označenia svojho asistenta riadenia Autopilot vyslúžila kritiku i účasť v súdnych procesoch.
K systémom tretej úrovne sa radí napríklad aj mercedesácky Drive Pilot a k štvrtej úrovni už potom spomínané autonómne parkovanie, ktoré je možné legálne využívať na nemeckom letisku.