Profesionálny rely jazdec, ale aj ikona šialených šmykov v rámci série Gymkhana. Ken Block, ktorý sa stal senzáciou internetu svojimi odvážnymi kúskami za volantom, zomrel vo veku 55 rokov, informovala agentúra Reuters.
Osudnou sa mu stala jazda a následná nehoda na snežnom skútri, uviedol v pondelok jeho tím Hoonigan Racing. „S našou najhlbšou ľútosťou môžeme potvrdiť, že Ken Block dnes zomrel pri nehode na snežnom skútri,“ uviedol Hoonigan na Instagrame a správu možno vidieť aj na oficiálnom webe tímu.
Ken Block bol autorom extrémne úspešnej série videí s názvom Gymkhana:
„Ken bol vizionár, priekopník a ikona. A čo je najdôležitejšie, otec a manžel. Bude nám neskutočne chýbať.“ K nehode údajne došlo v okrese Wasatch v Utahu. Úrad šerifa uviedol, že Block išiel na snežnom skútri na strmom svahu, keď sa snežný skúter prevrátil a pristál na ňom.
„Na mieste bol vyhlásený za mŕtveho v dôsledku zranení, ktoré utrpel pri nehode,“ uviedli vo vyhlásení s tým, že jazdil v skupine, ale v čase nehody bol sám.
Mnohé úspechy a tituly
Ken Block, celým menom Kenneth Paul Block, sa narodil 21. novembra 1967 v Kalifornii, USA. Svoju kariéru odštartoval ešte v roku 2005 v národnej rely s tímom Vermont SportsCar s upraveným Subaru WRX STi. Na svojom prvom podujatí Sno*Drift skončil celkovo siedmy a piaty v triede skupiny N.
Počas sezóny 2005 mal Block päť prvých umiestnení a celkovo sa umiestnil na treťom mieste v triede skupiny A a celkovo na štvrtom mieste v Rally America National Championship. Na konci prvého roka v rely vyhral dokonca cenu nováčika roka Rally America Rookie of the Year.
V roku 2006 spolu s kolegom z DC rally Travisom Pastranom podpísal spoluprácu so značkou Subaru, čím sa Ken s Travisom stali tímoví kolegovia pod označením Subaru Rally Team USA. V rovnaký rok sa zúčastnil na historicky prvom rely podujatí X Games na X Games XII, kde skončil na treťom mieste a získal bronz. Pokračoval aj na Rally America National Championship, kde skončil celkovo druhý.
Nasledujúce tri roky absolvoval niekoľko ďalších pretekov s pozoruhodnými výsledkami. Veľkou udalosťou však bolo v roku 2009 účinkovanie v známej televíznej šou TopGear, pričom nakrútil ikonické video na YouTube Gymkhana 2, ktoré sa stalo virálne a Block sa dostal ešte viac do povedomia.
V roku 2010 Block ukončil svoje partnerstvo so Subaru a pripojil sa k Fordu, aby na čiastočný úväzok súťažil na majstrovstvách sveta v rally pre Monster World Rally Team na Forde Focus RS WRC 08 spolu s dlhoročným spolujazdcom Alexom Gelsominom. Týmto sa Block stal vôbec prvým americkým jazdcom, ktorý bojoval na majstrovstvách sveta v rely WRC.
Block zároveň súťažil aj na Global RallyCross Championship, a to konkrétne v rokoch 2011 až 2015. V roku 2014 skončil na druhom mieste, v roku 2013 tretí a piaty v roku 2012, pričom nazbieral celkovo šesť víťazstiev a 15 pódií. Na plný úväzok sa na majstrovstvá Ameriky v rallycrosse vrátil v roku 2018, získal dve pódiá a obsadil štvrté miesto v bodovaní.
Gymkhana
Neodmysliteľnou súčasťou ikonického Kena Blocka sa stala nielen spoločnosť DC Shoes so športovým oblečením, ktorej bol spoluzakladateľom, ale aj pojem Gymkhana. Block produkoval sériu videí s týmto názvom, kde jazdil na nebezpečných tratiach a najrôznejších prekážkových úsekoch, často v šialených tempách a bravúrnych šmykoch.
Ako sme už spomínali, v roku 2009 sa zúčastnil na vysielaní šou TopGear, pre reláciu vzal Jamesa Maya na jazdu v štýle Gymkhana na letisku Inyokern, v hlavnej úlohe s Rickym Carmichaelom. O rok neskôr absolvoval na legendárnej testovacej trati Top Gear ostré okolo s hlavným autom prechádzajúcej série – nedokázal dokončiť ani jedno kolo, prevrátil sa, no nezranil.
Slávna Gymkhana 2:
Po videu Gymkhana 2 vzniklo v auguste roku 2010 i prvé z trojdielnej série videí Gymkhana 3 s novým Blockovým Fordom Fiesta. Séria nazbierala na YouTube milióny pozretí. Keď sa 14. septembra 2010 na YouTube dostalo tretie video Gymkhana s Fordom Fiesta, iba za prvý týždeň nazbieralo viac ako sedem miliónov pozretí.
16. augusta 2011 zverejnil Block štvrté video Gymkhana, The Hollywood Megamercial, v ktorom jazdil po pozadí Universal Studios. O rok neskôr uzrelo svetlo sveta piate video Gymkhana, v ktorom Block jazdil na svojom Forde Fiesta v San Franciscu a kamarát Travis Pastrana na motorke. Po 24 hodinách malo video 5,1 milióna pozretí, čím sa stalo najsledovanejším videom predchádzajúceho týždňa.
Gymkhana bola vždy spájaná so šialenou porciou šmykov, s revom motora a náročne postavenými prekážkami. V októbri minulého roka dokonca zverejnil Block prvé video s elektromobilom, keď s autom Audi S1 Hoonitron, špeciálne postaveným na tento cieľ, zavítal do Las Vegas, v ktorého uliciach naplno prevetral jedinečný model.
Elektromobil vznikol iba v jedinom exemplári a Hoonitron vraj Audi navrhlo iba za štyri týždne, pričom produkcia trvala len šesť mesiacov. S1 Hoonitron je pritom od základu navrhnuté na čistom liste papiera.
Ako dopadlo vydanie s prvým elektromobilom? Výsledok si pozrite:
A keďže séria Gymkhana bola vždy spájaná so spaľovacími našľapanými mašinami, v súvislosti s „elektricky nabitým“ videom došlo k zmene označenia – Electrikhana. Výkon síce nie je známy, maximálny krútiaci moment na jednej náprave však dosahuje tritisíc Nm, dokopy teda na oboch nápravách až neskutočných šesťtisíc Nm. Pri natáčaní dielu sa mimochodom spálilo až sto pneumatík.
Ken Block bol od počiatku tvárou obľúbenej série Gymkhana, a hoci v dvoch publikáciách ho vystriedal kamarát a majster dvoch kolies Travis Pastrana, už navždy ňou nepochybne i zostane.