Elektromobilita so sebou prináša viacero kontroverzných tém. To z čoho pramení najviac diskusií je jej environmentálny dopad. Na túto tému sme sa porozprávali v štúdiu HN televízie s doc. Ing. Jánom Lešinským, CSc, automobilovým expertom a docentom zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Začnime zahrievajúcou otázkou – ste fanúšikom elektromobility?
Aj áno, ale s podmienkou, že nenarušíme využívanie elektrickej energie v spotrebičoch v domácnostiach, čo pri predpokladanej záťaži takým veľkým počtom, aké je plánované na automobily, by mohlo byť možné. Ďalej, že nenarušíme produkciu hrubého domáceho produktu, kde elektrická energia hrá svoju rolu vo výrobe a v službách.
Keď som bol pozvaný, bral som to tak, že budeme rozprávať aj o tom, že elektromobilita nie sú len osobné autá s elektrickým pohonom, ale že to sú aj elektro-trolejbusy, elektro-autobusy, že to je aj elektrická trať na železniciach a že každý, kto potrebuje byť primerane mobilný, bude využívať pohon, ktorý ako ukážeme, je menej škodiaci životnému prostrediu.
O elektromobilite sa zvykne hovoriť ako o čistej mobilite alebo zelenej mobilite, pretože autá ako také neprodukujú lokálne emisie. Je toto ten hlavný dôvod prečo sa o nej tak vznešenejšie rozpráva?
Nemyslím si, že je to hlavný dôvod. Zámienka bola pôvodne taká, ako hovoríte. Ale bola tam skrytá možnosť, že ak to bude prípadne drahšie – a vidno, že keď uložíte elektrickú energiu do auta na dlhšiu dobu, že to je drahšie –, tak sa bude obyvateľstvo alebo používatelia ľahšie presviedčať.
Pretože my máme troch veľkých záujemcov. Výrobca chce vyrábať čo najviac, zákazník chce kupovať to, čo treba najlacnejšie a verejnosť chce aby to nerobilo hluk a aby to nebolo cítiť. No a tu je zveličená tá stránka toho vonkajšieho prejavu pre životné prostredie v podobe plynných emisií.
Elektromobily svoju takzvanú bezemisnosť na cestách kompenzujú viacerými inými faktormi, ktoré zaťažujú životné prostredie. Respektíve, prezentuje sa to tak. Čím teda elektromobily škodia životnému prostrediu?
Pre výrobu pneumatík potrebujeme tie isté technológie, pre výrobu materiálov z minerálov, ktoré sú na planéte, potrebujeme tie isté technológie. Jedine sa tam zmenila pracovná hmota. Pohon je riešený nie pomocou spaľovania alebo tepelných úprav z tepelnej energie na mechanickú prácu, ale pomocou nejakého prenosu elektrickej energie do elektromotora a na nápravu.
To znamená, že tam hrá rolu, odkiaľ je tá elektrická energia.
Zostáva vám 67% na dočítanie.