Ticho na palube elektromobilov, výrazná akcelerácia a následne rekuperácia. To všetko prispieva k nevoľnosti najmä u pasažierov.FOTO: HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Vrecká na zvracanie ako štandard výbavy? Elektromobily umocňujú chorobu z pohybu

03.06.2023, 00:00
  • Náhle zmeny rýchlosti, rovnako ako prudké manévre, to všetko môže vyvolávať nevoľnosť.
  • Nie je to nič nové, takouto chorobou z pohybu trpí tretina populácie. Ide o takzvanú kinetózu.
  • Elektromobily to všetko ešte výrazne zhoršujú, môžu za to ich ospevované benefity v okamžitej akcelerácii či rekuperácia a ticho na palube.

Pre človeka ako živočíšny druh automobily nie sú len novinkou technologickou, ale aj evolučnou. Ľudský mozog má totiž problém vyrovnať sa s „novými“ formami pasívneho pohybu, ktoré ho totiž nútia reagovať na situácie, kedy si telo pohodlne sedí, ale pritom sa zjavne unáša k cieľu rýchlosťou, na dosiahnutie ktorej fyzicky nebolo prispôsobené.

Z idealizovaného pohľadu zvnútra riadiacej jednotky – mozgu – mechanizmus ľudského pohybu nemá fungovať tak, že ľahkým tlakom pravého chodidla na pedál plynu telo razom zrýchli o desiatky kilometrov za hodinu. Pre mozog je pomerne náročnou úlohou prebrať si, že sa smer pohybu v aute sediaceho tela do strany zrazu ovláda krúživými manévrami volantu. Je to neprirodzené, okrem pôvodného zadania. Takto by to, videné čisto mozgom, fungovať nemalo.

Náš mozog je pritom zaplavený často úplne protichodnými informáciami, ktoré prijíma z polohocitlivých receptorov rozmiestnených na tele, gyroskope vnútorného ucha a pomocou zraku. A len veľmi ťažko ich koriguje s gravitáciou. Nie je to žiadna sláva, píše portál iDNES.cz. Vodič je na tom ešte relatívne dobre, pretože volantom udáva smer pohybu a pedále akceleráciu vozidla. Vidí, kam sa ide, a situáciu má pod kontrolou.

Avšak pre mozog pasažierov, povedzme malých detí na zadných sedadlách, je to hotové peklo. Pretože majú len obmedzený vnem, cítia napríklad uhlové zrýchlenie pri zatáčaní, ale nemajú ho veľmi s čím vizuálne korigovať. Výsledkom môže byť takzvaná kinetóza, ktorá je trochu nešťastne označovaná za chorobu z pohybu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 62% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-06-01 10:12:06 - Feat.: 1 - Title: Tesla vás môže zabiť a v automobilke o tom dobre vedia, potvrdzuje veľký únik informácií​ 02 - Modified: 2023-05-31 10:35:00 - Feat.: 1 - Title: Peklo za volantom? Toto sú najčastejšie dôvody, prečo klimatizácia v aute nefunguje 03 - Modified: 2023-05-27 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Toto je deväť najmenej spoľahlivých áut. Vieme najčastejší dôvod poruchy, tvrdí ADAC 04 - Modified: 2023-05-26 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Najviac za svoje peniaze? Vybrali sme 10 áut s najlepším pomerom ceny a protihodnoty 05 - Modified: 2023-05-20 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Tieto autá sú voľba na istotu. Patria k vôbec najspoľahlivejším, ukazuje rebríček ADAC 06 - Modified: 2023-05-18 12:35:24 - Feat.: 1 - Title: Najpredávanejšie elektromobily v Európe: Top model úplne rozdrvil zvyšok konkurentov
01 - Modified: 2024-11-02 12:42:43 - Feat.: - Title: Pri nahrávaní diania z ciest na autokamery treba dodržiavať nariadenia GDPR 02 - Modified: 2024-11-01 23:00:00 - Feat.: - Title: Škoda predstavila vrcholnú verziu známeho SUV. Kodiaq už prichádza aj s dodatkom RS 03 - Modified: 2024-11-01 13:13:25 - Feat.: - Title: Nebezpečný víkend pre vodičov: Pripravte sa na chaos, zápchy aj „sviatočných“ vodičov 04 - Modified: 2024-10-31 16:35:03 - Feat.: - Title: Na viacerých úsekoch je potrebné rátať deň pred sviatkom s kolónami a dlhším zdržaním 05 - Modified: 2024-10-31 12:45:00 - Feat.: - Title: Palubná doska ako „vianočný stromček“? Tieto kontrolky auta musíte dokonale ovládať
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
02. november 2024 22:34