Elektromobily sú čoraz výraznejšou súčasťou našich životou a už o niekoľko rokov budú, spolu s modelmi na syntetické palivá, jedinou možnosťou pri kúpe nového vozidla. Hoci ich cena sa už najmä pri prémiových luxusných modeloch dorovnáva s spaľovacími verziami, u lacnejších áut je rozdiel medzi konvenčnými a elektrickými prevedeniami celkom výrazný. Najväčší podiel na tom má hlavná súčiastka – batéria.
Európe však hrozí, že prehrá preteky o to, aby sa stala globálnou veľmocou pri výrobe batérií do elektromobilov. Hlavnou prekážkou je prístup k surovinám spolu s rastúcimi nákladmi a tvrdou konkurenciou. Uviedol to v pondelok Európsky dvor audítorov (EDA) vo svojej správe. TASR informáciu prevzala z agentúry Reuters.
EDA preto varuje, že Európskej únii sa možno nepodarí splniť ciele v oblasti klímy, keďže sa pri tom do značnej miery spolieha na využívanie elektrických vozidiel. Tie sú poháňané batériami, ktoré obsahujú viaceré ťažšie dostupné kovy od kobaltu po nikel a lítium. A to je problém.
Nezávislý externý dvor audítor v správe uviedol, že takmer jedno z piatich nových áut registrovaných v bloku v roku 2021 malo elektrickú zástrčku. Dopyt po nich porastie a očakáva sa, že do roku 2030 bude po európskych cestách jazdiť približne 30 miliónov vozidiel s nulovými emisiami oxidu uhličitého, zatiaľ čo predaj nových benzínových a naftových áut bude po roku 2035 úplne zakázaný.
Stratégia EÚ však vo svojich ambicióznych plánoch nezohľadnila schopnosť bloku uspokojiť tento nový veľký dopyt po batériách. „Európska únia sa usiluje stať sa globálnou batériovou veľmocou, aby si zabezpečila svoju ekonomickú suverenitu, ale podarí sa jej to? Šance nevyzerajú dobre,“ povedala novinárom Annemie Turtelboomová, ktorá viedla audit EDA.
„Čelíme riziku, že EÚ buď nesplní svoje emisné ciele pre rok 2035, alebo tento cieľ dosiahne prostredníctvom dovážaných batérií, čo by poškodilo európsky priemysel a prinieslo by to veľmi vysoké ceny,“ dodala.
Dodávky surovín pre Európsku úniu sa príliš sústreďujú len na niekoľko krajín s geopolitickými rizikami, čo by mohlo viesť k ich nedostatku. V prípade piatich kľúčových materiálov bola závislosť EÚ od dovozu v priemere na úrovni 78 percent, uvádza EDA.
„EÚ sa nesmie dostať do rovnakej závislej pozície s batériami ako so zemným plynom z Ruska,“ povedala Turtelboomová. Približne dve tretiny svetového kobaltu pochádzajú z Konžskej demokratickej republiky, 40 percent prírodného grafitu je z Číny a EÚ je úplne závislá od dovozu rafinovaného lítia.
Čína sa podieľa 76 percentami na celosvetovej výrobnej kapacite batérií. A potrvá príliš dlho, kým sa začne ťažba niektorých kovov realizovať v Európe. Portugalsko, ktoré vlastní najväčšie zásoby lítia v bloku, neočakáva spustenie jeho produkcie skôr ako v roku 2026.
EÚ podľa EDA zaostáva aj v nákladovej konkurencieschopnosti čiastočne v dôsledku vysokých cien energií, pričom údaje Európskej komisie sú zastarané a neúplné a verejné financovanie zostáva nekoordinované.