Iba nedávno sme vám priniesli informáciu o plánovanom ukončení výroby modelu Urus v konvenčnej verzii so spaľovacím motorom. Super-výkonné SUV z produkcie značky Lamborghini sa má totiž podriadiť tlaku na nízke emisie bruselských úradníkov a prejsť na elektrifikovanú verziu, ktorá bude medzi-stupienkom a predzvesťou neskoršieho príchodu plne elektrickej verzie v rámci druhej generácie Urusu.
Dnes najpredávanejší model značky, ktorý ešte pred svojim prvým uvedením niektorých fanúšikov automobilky poriadne rozhorčil, mal teda čoskoro vstúpiť do „zeleného“ sveta. Prechod k modelom s hybridným pohonom sa však zrýchlil a to nielen u modelu Urus, ale aj u ostatných zástupcov v portfóliu výrobcu.
Z útrob talianskej spoločnosti sa totiž k verejnosti dostala správa, že modely Lamborghini so spaľovacím motorom sú až do konca ich výroby beznádejne vypredané, automobilka následne začne prechádzať na hybridný pohon. S odvolaním sa na šéfa značky Lamborghini, ktorá spadá do nemeckého koncernu Volkswagen, to napísal denník Die Welt.
Koniec jednej éry prišiel skôr
Knihy objednávok na populárne modely Huracán a Urus sú teda úplne plné, uviedol to šéf automobilky Stephan Winkelmann. Po nich firma s výrobou áut so spaľovacím motorom úplne skončí a začne sa pre ňu nová zelenšia éra. Vlani v júli podnik oznámil, že investuje najmenej 1,8 miliardy eur do modelového radu s hybridným pohonom, ktorý plánuje uviesť do roku 2024.
Ďalšie peniaze chce pritom automobilka investovať do uvedenia plne elektrického modelu do konca tohto desaťročia. Modely so spaľovacími motormi mali zostať v ponuke značky až do rokov 2024 a 2025, kedy ich nahradia plug-in hybridy, konštatoval to Winkelmann v rozhovore s listom Die Welt.
Má za to, že hybridný model Revuelto bude vypredaný do konca roka 2025 a pripomenul tiež, že automobilka v minulom roku zaznamenala rekordný odbyt. Tento rok však neplánuje poľaviť a opäť sa usiluje o „veľmi dobrý výsledok“.
Lamborghini a ďalší hráči na trhu s vysoko výkonnými športovými vozidlami – napríklad Ferrari, Aston Martin či McLaren – sa stretávajú s tým, ako previesť svoje autá na elektrický pohon bez toho, aby prišli o vysoký výkon, od ktorého sa odvíjajú aj vysoké ceny.
Pre náročných a športovo-orientovaných záujemcov, ktorí budú chcieť siahnuť po výhradne spaľovacích prevedeniach modelov od Lamborghini, preto zostávajú ako možnosť kúpy iba jazdené vozidlá či zánovné kúsky u niektorých súkromných predajcov.
Stále to budú modely plné výkonu a charakteru, avšak iného
„Niektoré z našich absolútne základných pilierov z technologického hľadiska dokonale zapadajú aj do elektrického sveta,“ ubezpečil fanúšikov technický riaditeľ Lamborghini Rouven Mohr v rozhovore pre Auto Daily. „Ak vravíme o integrácii funkcií karbónu (uhlíkových vlákien), integrácii batérie ako konštrukčnej časti, to je niečo, čo vám umožňuje oveľa viac slobody z hľadiska dizajnu v zmysle aerodynamiky,“ doplnil.
Lamborghini ani s prechodom na elektrifikované vozidlá s plug-in hybridnou technikou by teda nemali prísť o svoj charakter, hoci bude nepochybne iný, než u doterajších konvenčných modelov s ikonickými vysoko-objemovými a mimoriadne charizmatickými čisto spaľovacími atmosférickými motormi pod kapotou.
Dôkazom je spomínané Lamborghini Revuelto, veď srdcom modelu je stále atmosférický benzínový dvanásťvalec s objemom 6,5 litra, asistuje mu osemstupňová dvojspojková prevodovka s elektromotorom a výrobca k tomu pridáva ešte ďalšiu dvojicu elektromotorov na prednej náprave s výkonom 150 koní.
Vo výsledku tak na zákazníka čaká za volantom Revuelta šialených systémových 1 015 koní, pričom vysoko-otáčkový spaľovací motor točí maximálne až 9 500 ot./min., jeho výkon je na úrovni 813 koní a krútiaci moment dosahuje 725 Nm pri 6750 ot./min. Hoci je evolúciou motora použitého u modelu Avantador, v aktuálnej podobe má byť vôbec najvýkonnejším civilným motorom V12 značky v histórii.