Na našich vtedajších cestách bola snáď všade, jej ikonický cinkot pri zatváraní dvier pozná každý skôr narodený a pre značku znamenala zásah do čierneho. Po legendárnej a úspešnej Škode 100/110, ktoré už boli v tom čase morálne a technicky zastarané, prišlo vedenie československej automobilky Škoda v roku 1971 s plánovaním nástupcu. Jeho pracovný názov bol Škoda 742 a o päť rokov neskôr (v auguste 1976) začala z továrne vychádzať prvá séria Škody 105/120. Produkcia napokon presiahla dva milióny kusov, čo o obľúbenosti modelorého radu hovorí samo.
Oproti predchodcom – Škode 1000/1100 MB od roku 1964 a vylepšenej Škode 100/110 od roku 1969 – priniesla tretia generácia typu s motorom vzadu úplne novú karosériu, chladič sa presťahoval dopredu a nádrž dozadu. Okrem toho sa implementovalo niekoľko ďalších zmien či vylepšení, ktoré posunuli vtedajšiu novinku z dielne značky na trochu vyššiu úroveň. Nová čelná maska s obdĺžnikovými svetlometmi, väčšie vodorovne situované koncové svietidlá a rozšírený rozchod kolies boli taktiež jednoduchým a vydareným osviežením.
Základný výrobný program od roku 1976 zahŕňal štvordverové modely Škoda 105 S (Štandard) a L (Luxe) so slabším motorom nesúcim objem 1,05 litra, ale aj Škoda 120 L a LS (Luxe Super) so silnejším 1,2 litrovým agregátom. Pribudli tiež verzie GL (Grand Luxe) a GLS, pričom čoskoro začal export aj do západnej Európy. Dnes ide o vyhľadávané „nostalgické“ automobily, ktoré najmä v očiach zberateľov zameraných na autá značky Škoda stúpajú výrazne na cene. Dokazovať to bude aj aukcia historických vozidiel Retro Garáž, ktorá sa chystá v susednom Česku začiatkom novembra.
S cenovkou vyše 10-tisíc eur
Ako informuje portál rajveteranu.cz, nového majiteľa si bude okrem iných kúskov hľadať aj raritná Škoda 105 S. Ide o vozidlo v úplne pôvodnom stave a so skutočne minimálnym nájazdom kilometrov (podľa tachometra je to menej ako 840 km), čomu zodpovedá aj celkový technický stav vozidla, teda prakticky bez viditeľného opotrebenia.
Zostáva vám 56% na dočítanie.