V Európe sa stávajú od júla 2024 povinnou súčasťou výbavy nových vozidiel pokročilé systémy, ktorých úlohou bude vo výraznej miere prispievať k nižšej nehodovosti na cestách a zároveň vyššej ochrane motoristov i ostatných účastníkov cestnej premávky. O čo konkrétne ide?
„EÚ má nový cieľ znížiť do roku 2030 počet úmrtí a vážnych zranení na cestách o polovicu. Ak máme uspieť, musíme sa vyhnúť chybám z minulého desaťročia. EÚ musí hneď konať a nemôže si dovoliť čakať ďalšie roky,“ povedal ešte v roku 2021 Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ Európskej rady pre bezpečnosť dopravy (ETSC).
„Neprimeraná rýchlosť je stále jednou z najčastejších príčin smrteľných nehôd na európskych cestách. Asi v tretine všetkých smrteľných nehôd zohráva úlohu neprimeraná rýchlosť,“ konštatuje vo svojom vyhlásení ETSC. Balík „opatrení“ v podobe nových povinných systémov spadá pod regulácie GSR2 (General Safety Regulations 2) a zahŕňa približne stovku rôznych požiadaviek, týkajúcich sa rôznych kategórií vozidiel.
Jedným z najdiskutabilnejších je takzvaný systém ISC, teda inteligentný asistent rýchlosti, ktorého schválenie nadobudlo platnosť 6. júla 2022 a prinieslo výrobcom vozidiel povinnosť začlenenia technológie povinne pre všetky nové modely uvedené na trh v Európe.
Podľa schváleného zákona sa už po júli 2024 v Európskej únii nebude predávať žiadne vozidlo bez ISA a neskôr aj bez niekoľkých ďalších systémov. Vypichnúť sa dajú najmä tieto tri novinky: Záznamové zariadenie o udalostiach – nehodách, Rozpoznávanie dopravných značiek s upozornením na rýchlosť (ISA) či Upozornenie na únavu vodiča.
Zostáva vám 76% na dočítanie.