Austrália sa rozhodla bojovať proti nezodpovedným vodičom, ktorí za volantom mimoriadne silných automobilov preceňovali svoje schopnosti a výsledky boli často tragické. Na začiatok si najprv ozrejmime definíciu označenia UHPV (Ultra High Powered Vehicle), ktoré do slovenčiny môžeme prekladať ako vozidlá s mimoriadne vysokým výkonom.
Zákony v Južnej Austrálii tak chápu v podstate akékoľvek vozidlo iné ako autobus, motocykel alebo motorovú trojkolku, s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou hranicu 4,5 tony, ktoré má pomer výkonu k hmotnosti 276 kW na tonu alebo viac. Bez toho, aby sa na niekoho konkrétne ukazovalo prstom, hneď je asi mnohým jasné, o koho ide. Cieľom sú jednoznačne luxusné športové vozidlá a ich majitelia.
Prečo? To v Austrálii odtuší asi každý – ide o tragédiu z mesta Adelaide. Pokiaľ by ste sa však pýtali, o akú tragédiu presne ide, dostanete zrejme hneď niekoľko rôznych odpovedí. V roku 2019 sa ich tu totiž veľmi podobných prihodilo niekoľko, píše iDNES.cz.
Vo všetkých figurovali mladí majitelia supersilných športiakov a umierali pri nich nevinné obete. Zrazené na chodníku spravidla len preto, že vodiči v drahých a výkonných modeloch stratili nad svojimi silnými strojmi kontrolu. Prípad pätnásťročnej Sophie Naismithovej, zmetenej vozidlom Lamborghini Huracan, bol len tou poslednou kvapkou zo smrtiacej série.
Odvtedy tiež výbory legislatívcov horlivo riešia, ako podobným nehodám urobiť stopku. Kriminalizovať vlastníctvo UHPV, teda mimoriadne výkonných automobilov, ako by si priali mnohí aktivisti, totiž nie je možné. Ale evidentne sa dá aspoň nejako prejaviť snahu situáciu riešiť tým, že austrálska vláda sa bude usilovať o dovzdelanie vodičov takýchto vozidiel.
A okrem toho i prvoplánovo urobiť vlastníctvo vozidiel s mimoriadne vysokým výkonom ťažšie. Aktuálne zavedenie vodičského oprávnenia skupiny U je toho jasným príkladom. Od 1. decembra 2024 ho budú musieť mať juhoaustrálski vodiči modelov kategórie UHPV povinne. Bez rozdielu, všetci.
Zostáva vám 56% na dočítanie.