Po Octavii to bolo ďalšie moderné auto. Škodováci s Fabiou potvrdili, že ich koncern Volkswagen berie ako plnohodnotného člena skupiny a dokázali dobre využiť zázemie silnej firmy. Dostala vo svojej dobe najmodernejšiu koncernovú platformu pre malé autá označovanú PQ24. A prišla v modernej ére medzi prvými európskymi značkami s trojvalcovými motormi. Preslávené agregáty HTP vyvinuté v Mladej Boleslavi pre celý koncern VW mali premiéru práve vo Fabii.
Tá je stálicou ponuky značky, sprevádza ju vlastne celú modernú éru, v jej osude je tiež možné sledovať vývoj celého autopriemyslu. Od moderného, nadčasového, veľmi robustne postaveného auta, akým bola prvá generácia modelu – ponúkaná dokonca v troch karosárskych verziách (hatchback, kombi, sedan) – až po dnešnú štvrtú generáciu.
Najnovšie prevedenie však zostalo v predaji len ako hatchback a je pre značku kvôli výrobným nákladom a stále bohatšej i drahšej povinnej výbave na hranici rentability. Práve automobilkou aj zákazníkmi hlasno oplakávaný kombík, ktorého vývoj a produkciu musela Škoda z úsporných dôvodov vo štvrtom vydaní modelu škrtnúť, je tak ilustráciou zmien na trhu aj v spoločnosti, píše iDNES.cz.
Premiéra pred štvrťstoročím
Kompaktný model Fabia patrí k najobľúbenejším a zároveň kľúčovým modelom automobilky Škoda. Predstavený bol 14. septembra 1999 na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a doteraz bolo týchto vozidiel vyrobených vyše 4,9 milióna kusov. Zákazníkov si Škoda Fabia získala najmä svojou spoľahlivosťou, priestornosťou aj solídnymi jazdnými vlastnosťami. V súčasnej dobe sa vyrába vo štvrtej generácii, ktorá už nemá spomínaný obľúbený variant kombi.
Fabia po modeloch Felicia a Octavia znamenala v septembri 1999 na frankfurtskom autosalóne tretiu novinku mladoboleslavskej automobilky uvedenú do výroby od apríla 1991, kedy sa Škoda stala súčasťou nemeckého automobilového koncernu Volkswagen.
Fabia bola tiež prvým vozidlom postaveným na novo vyvinutej koncernovej platforme, zdieľanej spoločne s automobilmi VW Polo, Seat Ibiza a Audi A2. Zatiaľ čo model Felicia bola evolúciou predchádzajúcej Škody Favorit, jej nástupkyňa Fabia, pomenovaná podľa prvej manželky byzantského cisára Herakleia, bola vďaka svojim moderným tvarom aj použitej technike úplne novým automobilom.
Autorom dizajnu cez 3,9 metra dlhého päťdverového hatchbacku vyvážených tvarov bol Brazílčan Raul Pires, ktorý pracoval v tíme pod vedením belgického dizajnéra Dirka van Braeckela. Výroba Fabie odštartovala v decembri 1999 a nový model so svojou predchodkyňou felíciou potom ešte rok a pol schádzal z výrobných pásov súbežne.
V čase odštartovania predaja bol najlacnejším variantom Fabie model s motorom 1.4 a výkonom 50 kW. Neskôr pribudla lacnejšia verzia s motorom s objemom jedného litra a výkonom 37 kW. Najlepšie vybavené kúsky sa mohli pýšiť dvojlitrovým benzínovým motorom s výkonom 85 kW alebo naftovým agregátom 1,9 TDI, ktorý sa časom stal pre mnohých priam legendárnym.
Fabia získala niekoľko zahraničných novinárskych ocenení a darilo sa jej dobre aj pri bezpečnostných testoch organizácie Euro NCAP, kde získala štyri hviezdičky z piatich možných a umiestnila sa na druhom mieste za Toyotou Yaris. Na jeseň 2000 pribudol praktický variant kombi, ktorý mal batožinový priestor s objemom 426 litrov.
Na jar nasledujúceho roku bola predstavená verzia sedan, ktorá sa však na trhu príliš nepresadila a neskôr skončila bez nástupcu. Stojí za zmienku, že koncern VW dokonca koketoval s myšlienkou, že by model Fabia prvej generácie v prevedení sedan vyrábal a predával v Mexiku priamo pod značkou Volkswagenu.
Milovníkom športovejšej jazdy bol od roku 2003 ponúkaný model RS, pod ktorého kapotou bol netypicky turbodieselový motor s objemom 1,9 litra a výkonom naladeným na 96 kW. V rámci prvej generácie vozidla, z ktorého bolo celkom vyrobených 1,8 milióna kusov, sa tiež štyri roky vyrábala úžitková verzia Fabia Praktik.
A perlička pre automobilových nadšencov: Keď v novom tisícročí dobiehala v Afrike výroba prvej generácie Volkswagenu Golf, toho z roku 1974 po nespočetných modernizáciách a modifikáciách, dostával práve prístrojovku z Fabie prvej generácie.
Ďalšie vydanie
Druhú generáciu automobilka predstavila v marci 2007 na ženevskom autosalóne. Karoséria vozidla bola až po stĺpik predného skla zhodná s malým MPV – Roomsterom. Kritici označovali dizajn tejto generácie Fabie za disproporčný, pretože auto z určitých uhlov pôsobilo príliš úzkym a vysokým dojmom.
Zväčšila sa však vnútorná priestrannosť a vylepšená bola aj výbava auta. O dva roky neskôr bola na trh uvedená verzia Scout s ochrannými krytmi na bokoch karosérie. Druhej generácie Fabie, ktorá technicky vychádzala z predchodkyne, sa za sedem rokov produkcie stihlo vyrobiť 1,7 milióna kusov.
Pod vzhľadom tretej generácie, ktorá sa začala vyrábať na jeseň 2014, sa podpísal vtedajší šéfdesignér značky Škoda, Slovák Jozef Kabaň. Ten zvolil ostrejšie hrany karosérie, ktoré vozidlu dodali športovejšie proporcie. O štyri roky neskôr nasledoval facelift a pod kapotou sa objavili výhradne zážihové trojvalcové motory s litrovým objemom a výkonom od 60 do 110 koní. Tejto generácii Fabie sa predalo vyše milióna kusov.
Aktuálna štvrtá generácia modelu Fabia sa vyrába od jesene 2021 a prvýkrát vychádza z modulárnej platformy MQB-A0 koncernu Volkswagen. So svojou dĺžkou 4 108 milimetrov prekonáva prvýkrát hranicu štyroch metrov a ponúka pri šírke 1 780 milimetrov viac miesta pre posádku ako jej predchodkyňa. Objem batožinového priestoru sa zvýšil o 50 litrov na finálnych 380 litrov. V ponuke však už chýbajú dieselové motory a rovnako tak kombíkové prevedenie karosérie.
Dôvodom sú prísne emisné limity, kvôli ktorým musí značka vyrábať viac elektromobilov. Mnoho automobiliek verzie kombi v segmente malých vozidiel nahradilo žiadanejšími crossovermi, ktoré kombinujú výhody SUV – vyššia svetlá výška alebo zvýšená pozícia sedadiel – s agilitou kompaktného vozidla.
Škoda má pre európsky trh v ponuke mestský crossover Kamiq a tri ďalšie modely kategórie SUV – Karoq, Kodiaq a čisto elektrické SUV Enyaq iV. Fabia slávila aj úspech v motoristickom športe, od roku 2016 štyrikrát za sebou ovládla kategóriu WRC 2 a znova potom v rokoch 2021 a 2022.
Fabia má mimoriadny úspech na domácom i slovenskom trhu, kde patrí k obľúbeným voľbám aj v oblasti jazdených vozidiel. Škoda Auto doteraz vyrobila 4,9 milióna Fabií a podľa nedávneho vyjadrenia predsedu predstavenstva Klausa Zellmera automobilka s výrobou modelu počíta do konca tohto desaťročia, aj keď pôvodne mala skončiť skôr.