„Čína je tiež v čudu. Ruský sen zmizol v diaľke a pred nami sú projekty Mahindra či Vietnam, úspešne sme prerazili na trh v Ománe,“ zhrnul bilanciu mladoboleslavskej značky v Ázii magazín Škodovácky odborář. Denník tak prezradil, že automobilka obnovila kontakty s indickými výrobcami.
Mahindra, ktorá patrí k najväčším indickým automobilkám, teraz stavia svoje elektromobily na známej platforme MEB od nemeckého koncernu Volkswagen. Tento podvozkový základ v Mladej Boleslavi dobre poznajú, mohla by to byť však cesta ku konečne lacnej batériovej škodovke?
Celý koncern Volkswagen si trochu márne láme hlavu, ako ponúknuť v Európe lacné vozidlo s batériovým pohonom, ktoré by konečne odštartovalo masovú elektromobilizáciu. Problém je v pomalosti veľkého tradičného koncernu, náročných štandardoch, ktoré naprieč celou skupinou bez výnimky platia, a vysokými výrobnými nákladmi v Európe (platy a energie). K tomu je potrebné zaplatiť aj drahý vývoj.
Elektrická spolupráca
Škodováci však možno našli riešenie. Zmienka v denníku Škodovácky odborář hovorí, že sa v Mladej Boleslavi pracuje na „projekte Mahindra“. Vzhľadom na to, že ponuka indickej firmy spočíva na rustikálnych terénnych modeloch a SUV-čkách, nákladiaky ani bagre Škoda v portfóliu nemá a ani nechce mať (a novodobé Jawy už do Európy doputovali inými kanálmi), ponúka sa ako najpravdepodobnejší variant, že automobilky spoja sily na poli elektromobility.
Už preto, že materský koncern Škody s Mahindrou už niekoľko rokov spolupracuje. Vstup Mahindry do sveta elektromobility odštartoval ešte v roku 2022 oznámením vývoja SUV dvoch novo vytvorených značiek BE a XEV na platforme MEB nemeckého koncernu Volkswagen.
„Volkswagen a indická automobilka Mahindra & Mahindra budú spolupracovať na rade elektrických SUV pre indický trh, pričom Wolfsburg poskytne indickému partnerovi komponenty platformy MEB,“ napísal vtedy magazín Autoweek a pripomenul, že VW chce ponúkať platformu MEB aj ďalším výrobcom automobilov.
Na technike nemeckého koncernu postavila svoje dva nové modely aj automobilka Ford – konkrétne ide o plne elektrický crossover Explorer a znovuzdrodený známy model Capri, z ktorého sa taktiež stal elektrický crossover. Mahindra & Mahindra a Volkswagen pred troma rokmi odhalili, že „v platforme pre elektromobily nazvanej INGLO, ktorá bude základom nie jedného, ale rovno piatich elektrických SUV, budú použité komponenty z platformy MEB,“ písal Autoweek.
A upresnil, že vozidlá budú využívať systémy akumulátorov, unifikované články a tiež trakčné elektromotory priamo od Volkswagenu. To znamená, že Indovia nevyužijú celú platformu, ktorej súčasťou je aj softvérová architektúra a konštrukčné celky náprav či karosérie; od Nemcov však preberajú celý pohon budúceho elektromobilu.
Indická automobilka teraz ponúka dva agresívne tvarované SUV modely BE 6 a XEV 9e, celkom chce však ponúknuť aspoň päť modelov s pohonom od Volkswagenu. Dá sa predpokladať, že Škodu zaujímajú tie najmenšie z nich.
„Spolupráca si kladie za cieľ vyrábať na báze platformy INGLO do roku 2030 viac ako jeden milión vozidiel. Mahindra tiež uviedla, že elektrické verzie budú do roku 2027 predstavovať 20 až 30 percent z celkového predaja jej SUV,“ plánovala Mahindra ešte v roku 2022. Škoda už raz skúšala rozbehnúť spoluprácu s indickou automobilkou. Pytačky s koncernom Tata však skončili po pol roku.
Odbory: Chyby koncernu VW ohrozujú investície Škody
„Chyby, ktorých sa v poslednej dobe dopúšťa vedenie koncernu Volkswagen, ohrozujú niektoré investície v automobilke Škoda Auto,“ naznačil štrnásťdenník odborov mladoboleslavskej automobilky Škodovácky odborář. Zárobková automobilka podľa neho musí peniaze odovzdávať do centrály Volkswagenu a potom jej chýbajú na jej miestne projekty.
„Chyby manažmentu v koncerne Volkswagen neberú konca a na obzore je ďalšia veľká pokuta za kartelovú dohodu,“ uviedol Škodovácký odborář. Európska komisia na začiatku apríla udelila 15 automobilkám a Európskej asociácii výrobcov automobilov pokuty v celkovej výške 458 miliónov eur. Dôvodom je kartel v recyklácii vozidiel s ukončenou životnosťou. Najvyššiu pokutu, až 127,7 milióna eur, zaplatí práve nemecká skupina Volkswagen.
Podľa štrnásťdenníka je kartelová dohoda systémové zlyhanie. „Bohužiaľ potom nedokážeme ani postaviť novú jedáleň v oblasti takzvaného nového závodu tak, ako bolo sľubované za asi 11 miliónov eur, pretože všetky zarobené peniaze musíme odovzdávať do centrály Volkswagenu,“ uvádza.
Automobilku podľa neho zaťažujú aj ďalšie výdavky, napríklad prenájom kampusu L&K alebo prenájom novej prevádzky na kompletizáciu batérií. „Dúfajme, že sme sa už poučili a ďalšie nájmy nie sú na obzore. Je aspoň zrejmé, že nový projekt Game Changer sa bude robiť u nás, a nie na cudzom, draho zaplatenom pozemku," uviedol štrnásťdenník.
Podľa skorších informácií má projekt Game Changer v koncerne optimalizovať výrobu a má vychádzať zo základného modelu výroby vozidiel Tesla. Model má začať vo Wolfsburgu. Škode vraj nepomôže ani nedávne zmäkčenie smernice na emisné limity a rozloženie plnenia na tri roky. Európska komisia na začiatku apríla navrhla úpravu systému pokút pre výrobcov áut, ktorí neplnia emisné ciele. Automobilky by novo mali vykazovať plnenie cieľov za trojročné obdobie, nie za každý rok.
Škodovácky odborář tiež pripomína napínavú situáciu okolo obrovských colných pokút v Indii. „Ani rýdzo konzervatívna pravicová Amerika vedená excentrickým sebastredným exotom nám nijako nepomôže s hospodárskym výsledkom a naštartovaním e-mobility,“ dodáva. „Čína je tiež v čudu. Ruský sen zmizol.“
Šéf odborov Jaroslav Povšík v štrnásťdenníku tiež vyzval na obozretnosť v prípade nedávno otvorených pretekov vo Vietname. „Nesmie to byť ďalšia čierna diera na peniaze, ako napríklad Aurangábád, alebo Rusko. To už by bolo nad naše sily,“ myslí si Povšík.
Závod, ktorý vo Vietname Škoda Auto otvorila spolu s regionálnym partnerom a investorom Thanh Cong Group, je určený na montáž modelov Kushaq a Slavia. Vietnam je prvou veľkou krajinou regiónu ASEAN, kde Škoda začala pôsobiť. Vietnamský trh má byť pre automobilku bránou na vstup do okolitých krajín, teda do Thajska, Malajzie či Indonézie.
„Cesta to bude tŕnistá a rádoví zamestnanci ju môžu ovplyvniť len ťažko. Môžu len dúfať, že ich spasia lídri a blahosklonnosť Volkwagenu," uzatvára Škodovácký odborář. Škoda Auto vlani zvýšila tržby o 4,7 percenta na 27,8 miliardy eur a prevádzkový zisk o 30 percent na 2,3 miliardy eur. Koncernu Volkswagen vlani klesol čistý zisk o 30,6 percenta na 12,39 miliardy eur, prevádzkový zisk sa potom znížil o 15 percent na 19,1 miliardy eur.