Návšteva každé dva roky a ak ste si práve zaobstarali nové auto, tak najneskôr po štyroch rokoch od registrácie. Technické a emisné kontroly na STK patria k absolútne základným veciam, ktoré treba pri prevádzkovaní vozidla dôkladne dodržiavať a ak náhodou túto povinnosť nesplníte, vaše auto je v nespôsobilé na jazdu po pozemných komunikáciách.
Môže sa tak stať aj vtedy, ak je stav vozidla nevyhovujúci a kvôli poruchám či nedostatkom by ohrozoval bezpečnosť ostatných v premávke. V takom prípade cez prísne nastavenú technickú či emisnú kontrolu neprejdete, aj keby ste sa tam dostavili. Európska komisia však 24. apríla navrhla úpravu únijných pravidiel, ktoré by stanovené lehoty návštev staníc technickej a emisnej kontroly zmenili.
Nové pravidlá by mali podľa Bruselu zaviesť pravidelné technické kontroly elektromobilov a tiež ročné kontroly starších automobilov a dodávok. Únijná exekutíva tiež navrhuje zaviesť digitálne osvedčenie o registrácii vozidla a zjednodušiť cezhraničné zdieľanie údajov. Návrhy EK teraz posúdia Európsky parlament a Rada EÚ, ktorá zastupuje členské štáty.
Cieľom návrhu je podľa komisie zlepšiť „bezpečnosť cestnej premávky a kvalitu ovzdušia v celej EÚ“. Nové pravidlá pritom zohľadňujú narastajúci počet elektromobilov na európskych cestách a majú tiež reagovať aj na novo vznikajúce technológie. Súčasné pravidlá boli totiž naposledy aktualizované v roku 2014, odvtedy už ubehla dekáda.
Regulácie majú zaviesť „rozšírené kontroly, vrátane pravidelných technických kontrol elektromobilov a pokročilých asistenčných systémov pre vodičov“. Oveľa kontroverznejšia je však novinka v podobe navrhovaných „ročných kontrol starších automobilov a dodávok a pokročilé metódy testovania emisií, ktoré by mali odhaliť vozidlá s vysokými emisiami, aby sa znížilo znečistenie jemnými časticami“.
Dôvodom na obavy pre majiteľov je to, že má ísť o ročné prehliadky, týkajúce sa osobných a dodávkových vozidiel starších ako desať rokov. Išlo by teda o obrovské množstvo motoristov na Slovensku, ktorých by sa táto zmena dotkla. Len pripomíname, že priemerný vek vozového parku u nás je na úrovni zhruba 15 rokov.
Rovnako by malo byť zavedené digitálne osvedčenie o registrácii vozidla a zjednodušené pravidelné technické kontroly pre osoby dočasne žijúce v inej krajine EÚ. „Európska únia je pevne odhodlaná znížiť do roku 2030 úmrtnosť a vážne zranenia na cestách o 50 percent," uviedol eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas. „Dnešná iniciatíva predstavuje významný krok k tomu, aby boli naše cesty bezpečnejšie, vzduch čistejší a občania mali ľahší život,“ dodal.
Nové pravidlá by v rokoch 2026 až 2050 mohli podľa odhadov zachrániť približne sedemtisíc životov a zabrániť asi 65-tisíc vážnym zraneniam, uviedla exekutíva Únie. Konkrétne komisia navrhuje revíziu troch smerníc: o pravidelnej technickej kontrole vozidiel, o registračných dokladoch vozidla a o cestnej kontrole úžitkových vozidiel.
„Dnešný návrh sa zameriava na nebezpečné vozidlá, ktoré prispievajú k nehodám, smrteľným úrazom a zraneniam," uviedla vo štvrtok 24. apríla Európska komisia. Súčasné pravidlá by podľa nej mali držať krok s technologickým pokrokom, čo predstavujú napríklad asistenčné systémy pre vodičov, a s rastúcou prítomnosťou elektromobilov na cestách.
„Navyše vysoko znečisťujúce a hlučné vozidlá, aj keď je ich relatívne málo, sú zodpovedné za nepomerne väčší podiel škodlivých emisií. Súčasné pravidlá dostatočne neriešia znečistenie ovzdušia a hluk,“ dodala komisia.