StoryEditor

Staršie autá pod drobnohľadom: Brusel ich chce po novom posielať na STK každý rok

25.04.2025, 13:30
Autor:
ČTKČTKrperpe
  • EÚ chce prehodnotiť súčasné pravidlá v súvislosti s dopravou a prináša návrh s hneď niekoľkými novinkami.
  • Cieľom je podľa komisie zlepšiť „bezpečnosť cestnej premávky a kvalitu ovzdušia v celej EÚ“.
  • Ak by zmeny prešli, majitelia starších áut a dodávok by zamierili na STK už každý rok. Koho by sa to dotklo?

Návšteva každé dva roky a ak ste si práve zaobstarali nové auto, tak najneskôr po štyroch rokoch od registrácie. Technické a emisné kontroly na STK patria k absolútne základným veciam, ktoré treba pri prevádzkovaní vozidla dôkladne dodržiavať a ak náhodou túto povinnosť nesplníte, vaše auto je v nespôsobilé na jazdu po pozemných komunikáciách.

Môže sa tak stať aj vtedy, ak je stav vozidla nevyhovujúci a kvôli poruchám či nedostatkom by ohrozoval bezpečnosť ostatných v premávke. V takom prípade cez prísne nastavenú technickú či emisnú kontrolu neprejdete, aj keby ste sa tam dostavili. Európska komisia však 24. apríla navrhla úpravu únijných pravidiel, ktoré by stanovené lehoty návštev staníc technickej a emisnej kontroly zmenili.

image

Najmenej spoľahlivé autá: Tieto modely vás na ceste nechajú najčastejšie, ukazuje štúdia

Nové pravidlá by mali podľa Bruselu zaviesť pravidelné technické kontroly elektromobilov a tiež ročné kontroly starších automobilov a dodávok. Únijná exekutíva tiež navrhuje zaviesť digitálne osvedčenie o registrácii vozidla a zjednodušiť cezhraničné zdieľanie údajov. Návrhy EK teraz posúdia Európsky parlament a Rada EÚ, ktorá zastupuje členské štáty.

Cieľom návrhu je podľa komisie zlepšiť „bezpečnosť cestnej premávky a kvalitu ovzdušia v celej EÚ“. Nové pravidlá pritom zohľadňujú narastajúci počet elektromobilov na európskych cestách a majú tiež reagovať aj na novo vznikajúce technológie. Súčasné pravidlá boli totiž naposledy aktualizované v roku 2014, odvtedy už ubehla dekáda.

image
FOTO: TASR

Regulácie majú zaviesť „rozšírené kontroly, vrátane pravidelných technických kontrol elektromobilov a pokročilých asistenčných systémov pre vodičov“. Oveľa kontroverznejšia je však novinka v podobe navrhovaných „ročných kontrol starších automobilov a dodávok a pokročilé metódy testovania emisií, ktoré by mali odhaliť vozidlá s vysokými emisiami, aby sa znížilo znečistenie jemnými časticami“.

Dôvodom na obavy pre majiteľov je to, že má ísť o ročné prehliadky, týkajúce sa osobných a dodávkových vozidiel starších ako desať rokov. Išlo by teda o obrovské množstvo motoristov na Slovensku, ktorých by sa táto zmena dotkla. Len pripomíname, že priemerný vek vozového parku u nás je na úrovni zhruba 15 rokov. 

image
FOTO: TopSpeed

Rovnako by malo byť zavedené digitálne osvedčenie o registrácii vozidla a zjednodušené pravidelné technické kontroly pre osoby dočasne žijúce v inej krajine EÚ. „Európska únia je pevne odhodlaná znížiť do roku 2030 úmrtnosť a vážne zranenia na cestách o 50 percent," uviedol eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas. „Dnešná iniciatíva predstavuje významný krok k tomu, aby boli naše cesty bezpečnejšie, vzduch čistejší a občania mali ľahší život,“ dodal.

Nové pravidlá by v rokoch 2026 až 2050 mohli podľa odhadov zachrániť približne sedemtisíc životov a zabrániť asi 65-tisíc vážnym zraneniam, uviedla exekutíva Únie. Konkrétne komisia navrhuje revíziu troch smerníc: o pravidelnej technickej kontrole vozidiel, o registračných dokladoch vozidla a o cestnej kontrole úžitkových vozidiel.

image

Stratení môžu zostať i skúsení vodiči. Tento kvíz preverí vaše schopnosti za volantom

„Dnešný návrh sa zameriava na nebezpečné vozidlá, ktoré prispievajú k nehodám, smrteľným úrazom a zraneniam," uviedla vo štvrtok 24. apríla Európska komisia. Súčasné pravidlá by podľa nej mali držať krok s technologickým pokrokom, čo predstavujú napríklad asistenčné systémy pre vodičov, a s rastúcou prítomnosťou elektromobilov na cestách.

„Navyše vysoko znečisťujúce a hlučné vozidlá, aj keď je ich relatívne málo, sú zodpovedné za nepomerne väčší podiel škodlivých emisií. Súčasné pravidlá dostatočne neriešia znečistenie ovzdušia a hluk,“ dodala komisia.

image

Svetové auto roka 2025: Poznáme víťazov prestížnej ankety, zostanete prekvapení

01 - Modified: 2025-04-24 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Najmenej spoľahlivé autá: Tieto modely vás na ceste nechajú najčastejšie, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2025-04-23 14:08:28 - Feat.: 1 - Title: Banalita, ktorá vás môže vyjsť draho. Takto jednoducho predĺžite životnosť pneumatík 03 - Modified: 2025-04-23 13:58:33 - Feat.: 1 - Title: Stratení môžu zostať i skúsení vodiči. Tento kvíz preverí vaše schopnosti za volantom 04 - Modified: 2025-04-20 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: EÚ chce zakázať karbónové komponenty v automobiloch. Výrobcovia už bijú na poplach 05 - Modified: 2025-04-22 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Svetové auto roka 2025: Poznáme víťazov prestížnej ankety, zostanete prekvapení
01 - Modified: 2025-05-19 12:00:00 - Feat.: - Title: Najotravnejšia pomoc v moderných autách môže byť minulosťou. Trump ju chce vypnúť 02 - Modified: 2025-05-19 11:25:15 - Feat.: - Title: Prognóza eurokomisie predvída Slovensku najslabší ekonomický rast z krajín V4. Dopyt zaťažuje konsolidácia 03 - Modified: 2025-05-19 10:49:15 - Feat.: - Title: Neopodstatnené embargo. Poľsko vyzvalo Brusel, aby zasiahol proti maďarskému zákazu dovozu zvierat 04 - Modified: 2025-05-19 10:43:52 - Feat.: - Title: Európska komisia znížila odhad rastu ruskej ekonomiky v budúcom roku, očakáva aj spomalenie inflácie 05 - Modified: 2025-05-19 09:31:07 - Feat.: - Title: Európska komisia výrazne zhoršila výhľad rastu európskej ekonomiky v tomto roku. Zneisťujú ju dopady ciel
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. máj 2025 14:02