Slnečné popoludnie v bratislavskej časti Čunovo, kde sa týči romantické múzeum Danubiana, dostalo tento týždeň úplne nový rozmer. Medzi klasickými umeleckými dielami sa totiž objavili tri výnimočné exponáty, ktoré dokážu fascinovať rovnako automobilových nadšencov ako aj milovníkov výtvarného umenia. Tentokrát nejde ani tak o samotný motor alebo výhradne model auta, ale o jedinečný exteriér, ktorý sa na bežných cestách nikdy nebude môcť vynímať.
BMW Art Car kolekcia, ktorá oslavuje polstoročie svojej existencie, priviedla do Bratislavy tri perły zo svojej zbierky v rámci celosvetového turné. Keď v roku 1975 francúzsky pretekár Hervé Poulain oslovil Alexandera Caldera s požiadavkou, aby umelecky upravil jeho pretekárske BMW, sotva tušil, že položí základy jednej z najfascinujúcejších kolaborácií medzi automotívnym priemyslom a umením.
Dnes, o päťdesiat rokov neskôr, je BMW Art Car kolekcia synonymom pre spojenie technickej vyspelosti s umeleckou víziou. V priestoroch múzea sa stretávajú tri desaťročia tvorby, tri kontinenty a tri úplne odlišné umelecké prístupy. Každé z vystavených vozidiel rozpráva vlastný príbeh, no všetky spája spoločná filozofia – automobil nie je len dopravným prostriedkom, ale môže byť aj plátnom pre umeleckú prezentáciu. Presvedčili sme sa o tom osobne.
Frank Stella
Prvým z exponátov, na ktoré po vstupe do múzea narazíte, je BMW Art Car #2 z roku 1976. Dielo amerického minimalistického maliara Franka Stelly, ktorý dokázal preniknúť do samotnej podstaty technického objektu. Jeho BMW 3.0 CSL pôsobí na prvý pohľad takmer striedmo – čiernobiele pruhy vytvárajú mriežku pripomínajúcu nadrozmerný milimetrový papier. No práve v tejto zdanlivej jednoduchosti sa skrýva pravá geniálnosť Stellovho prístupu.
Zostáva vám 76% na dočítanie.