StoryEditor

Symbol rýchlosti má 20 rokov. Za ikonickým dizajnom šialeného Bugatti stojí Slovák

27.12.2025, 00:00
Autor:
TopSpeedTopSpeed
  • Keď v roku 2005 prišiel Veyron na trh, automobilový svet sa na okamih zastavil. Nešlo len o ďalší hyperšport, ale o projekt, ktorý zbúral dovtedajšie technologické limity. 
  • Dnes, 20 rokov po premiére, sa model vracia do pozornosti ako pripomienka éry, v ktorej sa vízia stala realitou.
  • To všetko len vďaka tvrdohlavosti Ferdinanda Piëcha, kvôli ktorému svet spoznal prvé sériové auto schopné prekonať rýchlosť 400 km/h. 

Koncom 90. rokov prišiel šéf koncernu VW Group, Ferdinand Piëch, s nápadom, ktorý aj v samotnom Wolfsburgu vyvolával údiv. Chcel totiž auto s výkonom tisíc koní, rýchlosťou 400 kilometrov za hodinu a komfortom limuzíny. Nie ako pretekársky prototyp, ale ako sériové vozidlo, ktorým môžete ísť do mesta, na diaľnicu, ale aj do divadla.

V roku 1999 sa objavil koncept Bugatti EB 18/4 Veyron so špičkovým W18 motorom. Už vtedy bolo jasné, že ak sa má niekedy Piëchova myšlienka dostať do výroby, bude potrebné zmeniť všetko – od motora cez chladenie až po pneumatiky. Po rokoch dôkladného vývoja vznikol W16 motor so štyrmi turbodúchadlami a objemom osem litrov, rozložený do blokov po dvoch úzkych VR8.

Dizajn pripravovanej novinky dostal na starosti Slovák z Oravy, Jozef Kabaň, ktorý v ňom elegantne spojil retro prvky Bugatti s modernými líniami, dnes už nepochybne ikonickými. Návrh obstál, aj keď sa v rámci testov vystriedalo množstvo prototypov – všetky museli zvládnuť mimoriadne vysoké teploty, tlak a aerodynamický odpor, aký dovtedy prekonávali len stíhačky, píše TopSpeed.sk. A výsledok? Bugatti Veyron, ktoré už oslavuje svoje 20. výročie od debutu.

Prototypy sa trhali na kusy

Veyron bol pýchou koncernu VW, hoci do sériovej výroby sa dostal až v roku 2005 – po rokoch testovania, odkladov a tiež kríz. Inžinieri bojovali s prehrievaním, stabilitou a záťažou, ktorá trhala testované prototypy na kusy. Výsledkom bolo 10 chladičov, každý pre inú časť auta – tri na vodu, tri medzichladiče stlačeného vzduchu, jeden pre olej v prevodovke, ďalší pre olej diferenciálu, chladič klimatizácie a posledný pre hlavný olejový okruh.

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 78% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-12-01 10:00:00 - Feat.: 1 - Title: Najdrahšie nové auto v histórii. Tvorcovi pomohla novinka prekonať liečbu rakoviny 02 - Modified: 2025-12-23 09:34:55 - Feat.: 1 - Title: Jazdenky, ktoré majiteľom zarobili: Toto je sedem áut, ktorých cena prekvapivo stúpla 03 - Modified: 2025-11-19 13:00:00 - Feat.: 1 - Title: Fiasko čínskeho SUV na slávnych schodoch do neba. Pokus nevyšiel práve podľa plánov 04 - Modified: 2025-08-01 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Za ušetrené si kúpite aj druhé auto: Tieto modely strácajú na hodnote najrýchlejšie 05 - Modified: 2025-03-11 13:00:00 - Feat.: 1 - Title: Najvýkonnejšie auto svojho druhu: Krátko po premiére prišlo do Prahy, poznáme aj cenu
01 - Modified: 2025-12-26 13:00:00 - Feat.: - Title: Ako vyzerala beauty rutina v 16. storočí? Netýkala sa iba žien, upravený zovňajšok bol známkou spoločenského statusu 02 - Modified: 2025-12-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Zabudnutý génius K. J. Erben. Kráľ mýtov, rozprávok a hrôzy riešil po celý život existenčné problémy 03 - Modified: 2025-12-24 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemrznite viac než je nutné. Ako dokážete čo najrýchlejšie v zime vykúriť interiér auta? 04 - Modified: 2025-12-24 17:15:38 - Feat.: - Title: Polícia zaistila u vykrádača raritnú mincu. Vzácny denár pri Seredi je dôkazom dávnych bojov 05 - Modified: 2025-12-24 16:45:55 - Feat.: - Title: Na hranici so Slovenskom zadržali dvoch Ukrajincov. Drogy viezli aj v krabici s pracím práškom
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. december 2025 00:03