Určite veľmi dobre viete, že počas slnečných dní v lete je najlepšie parkovať automobil v tieni. To sa však zďaleka nie vždy podarí. Keď už však auto zostane na slnku, už po pol hodine je rozpálené na maximálnu teplotu danej fázy dňa.
Vyššie vnútri už teplota vzduchu neporastie. Čierne a biele auto - horúco bude s istotou v každom. Pocitovo možno pri veľkých horúčavách nedokážeme povedať rozdiel, ale na priamom slnku vnútri auta stúpa teplota vysoko nad únosnú hranicu.
Neznesiteľné teplo dokáže byť v každom vozidle, bez ohľadu na jeho farbu lakovania. Máte však predstavu, aký tu môže byť rozdiel?
Rozdiel teplôt medzi svetlým a tmavým autom je až prekvapivo veľký. Nielen na povrchu, ale aj vo vnútri. O akých teplotách či rozdieloch sa vlastne rozprávame? Pozrite si výsledky zaujímavého a jednoduchého pokusu.
Porovnali sme teploty na povrchu karosérie a vnútri v bielom a čiernom aute na priamom slnku počas horúcich dní. Autá stáli vedľa seba v rovnakých podmienkach, pričom vonku bolo 37,5 stupňa Celzia.
Rozdiel medzi bielym a čiernym autom je vzhľadom na test skutočne veľký. Karoséria je často už na dotyk nepríjemne horúca. Pokus ukázal, že biele aj čierne auto majú teplotu vnútri vyššiu než teplotu na povrchu karosérie.
Je to zrejmé, funguje tu totiž takzvaný skleníkový efekt, keď sa horúci vzduch nemá kam a ako vymeniť - vyvetrať s chladnejším vzduchom.
Teplota karosérie čierneho auta bola horúcejšia prakticky o 10 stupňov Celzia, vnútri bol rozdiel v neprospech čierneho auta dokonca až 11,5 stupňov Celzia. Je v zásade jedno, či auto stojí, alebo ide. Množstvo žiarenia z priameho slnka naň je rovnaké.
Pozrite si tiež video HNonline, kde sme testovali teplotu v interiéri auta na vlastnej koži:
Samozrejme, vzduch, ktorý obteká karosériu, ju zároveň aj chladí. Keby sme však vypli vetranie, teplotu vnútri by jazda ovplyvnila len naozaj minimálne. Dnes je klimatizácia v aute zväčša akýmsi štandardom.
Z pokusu je však zrejmé, že v tmavých autách musí klimatizácia chladiť ovzdušie podstatne viac a trvá to teda aj dlhšie. To sa následne prejaví aj v spotrebe paliva konkrétneho vozidla.