StoryEditor

Strašiak menom korózia. Čo robiť, aby vám vaše auto nezhnilo pred očami?

14.11.2019, 10:03
Korózia. Hrdza. Hnedý mor. Rakovina. Útočia na každé auto, nové aj ojazdené. Vieme, ako sa im dá ubrániť. Prejdite si náš podrobný návod, ako sa to robí u odborníkov.

Myslíte si, že keď si zaobstaráte nové auto, máte od korózie svätý pokoj aspoň na 12 rokov, počas takzvanej záruky na prehrdzavenie? Ale kdeže. Je to rozšírený mýtus, ktorý vyvracia jeden z najväčších českých expertov na antikoróznu ochranu Vladimír Trendl, píše iDNES.cz.

"Záruka platí len na prehrdzavenie plechu zvnútra von, takže sa nevzťahuje napríklad na dvere obúchané od kamienkov. A pozor - týka sa iba karosérie, ale nie podvozku. Pritom práve ten je vystavený najväčšej záťaži, hrdzavejú životne dôležité súčasti ako zavesenie kolies, brzdové trubice, riadenie, nosníky alebo pomocný rám zavesenia motora," hovorí.

​A hoci sa kvalita lakov v posledných 30 rokoch výrazne zlepšila, o ochranných náteroch podvozkov to zďaleka tak neplatí. Zjednodušene povedané: automobilky nemajú záujem vyrábať "nepriestrelné" auta, ktorá 20 rokov nezhnijú; potrebujú, aby sa trh pekne otáčal. Potvrdzuje to aj Martin Špaček, český zástupca švédskej firmy Dinol, ktorá antikorózne nátery vyrába pod značkou DINITROL už od roku 1957.

Severania sú na túto problematiku experti, v Škandinávii existujú siete centier, kde si ľudia nechávajú autá ošetriť. Preplácajú to aj niektoré poisťovne a odporúčajú aj automobilky - ako napríklad Mazda, ktorej autá pre švédsky trh dostávajú dodatočný nástrek práve voskom od značky DINITROL. A jednotkou sú aj v Česku, kde sa snažia rozbehnúť podobnú sieť servisných miest a ponúkajú balíčky pre kutilov.

"Auto je čím ďalej tým viac spotrebná vec, znižujú sa jeho výrobné náklady, rovnako ako hmotnosť - a nástreky niečo vážia. Pri nových osobákom sa už často neošetrujú kapoty, dvere, blatníky; u podvozkov je to podobné. Pred 15 rokmi bývali autá komplet ošetrené tlumexplastom a inými prípravkami, dnes automobilky ošetrujú len pár kritických miest, kde môže vznikať korózia," hovorí Špaček. Problém podľa neho nastáva napríklad v spodnej časti predných stĺpikov karosérie.

Tam sa teraz bežne dáva vrstva izolačného mate...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-09-21 09:59:26 - Feat.: - Title: Odvrátená stránka dnešného trendu: veľké kolesá na aute sa vám nemusia vyplatiť 02 - Modified: 2023-09-20 09:42:54 - Feat.: - Title: Obľúbené kórejské SUV je na Slovensku. Oproti predchodcovi zdraželo o tisíce eur 03 - Modified: 2023-09-20 06:29:56 - Feat.: - Title: Dopravu v Bratislave komplikujú viaceré kolóny, hlásené sú aj nehody 04 - Modified: 2023-09-19 12:36:00 - Feat.: - Title: Jazdenka na baterky? Každá siedma môže mať stočené kilometre, ukazuje nová štúdia 05 - Modified: 2023-09-19 09:30:00 - Feat.: - Title: Lacný elektromobil bude, tvrdia optimisticky ekológovia. Čísla však zatiaľ veštia z gule
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. september 2023 13:18