Vzduchotechnika súčasných áut je na vysokej úrovni. Autá sú vybavené nielen klimatizáciou, ale aj účinnými kabínovými filtrami s prídavkom aktívneho uhlia pohlcujúcim pachy okolia. Znamená to však, že sme v takomto aute dobre chránení od vonkajšieho sveta?
Záleží na konštrukcii aj technickom stave
Ihneď na začiatku musíme poznamenať, že ako skoro pri všetkom, ani tu neexistuje univerzálna odpoveď. Čím je auto staršie s jednoduchšou ventilačnou sústavou, tým menšou schopnosťou ochrany pred peľmi, a inými alergénmi disponuje. Ak si vezmeme Škodu Feliciu, ktorých ešte dnes po cestách stále jazdí dosť, pri nich ventilačná sústava saje vzduch do kabíny dokonca priamo z motorového priestoru a často bez akejkoľvek filtrácie prichádza rovno do kabíny auta.
Oveľa lepšie na tom však nie sú ani jednoduchší konkurenti z 90-tych rokov. Mnohí stále nedisponujú klimatizačnými jednotkami a okolitý vzduch si berú z nasávacích otvorov pod čelným oknom. Ten prechádza len jednoduchým filtrom zachytávajúcim časť veľkých prachových častíc a odtiaľ priamo do kabíny.
Vzhľadom na stav klimatizácií starších áut je to však často „zdravší“ spôsob ventilácie vzduchu, než dýchanie vzduchu cez zhnité výparníky "luxusnejšie" vybavených verzií so zanedbanými klimatizáciami. Každopádne platí, že staršie a jednoduchšie autá vás neochránia prakticky ani pred normálnym prachom, nehovoriac už o peľoch, či pachoch okolitej premávky.
Kabínové filtre pomáhajú len ak sú čisté
Lepšie sú na tom vozidlá s kabínovými filtrami, teda jemnými filtračnými vložkami, cez ktoré prechádza vzduch tesne pred vstupom k cestujúcim. Tie často plnia aj funkciu peľových filtrov, či sú dokonca vybavené vrstvou aktívneho uhlia schopného pohlcovať nielen prach a peľ, ale aj menšie častice a časť emisií z okolitej dopravy.
Dokonalo však fungujú len v prípade dobrého technického stavu. Na zanedbaných výparníkoch klimatizácii totiž vznikajú v dôsledku vzdušnej vlhkosti rôzne druhy plesní. Tie sa rozmnožujú mikroskopickými úlomkami nazvanými spóry a určitým spôsobom pripomínajú pele rastlín. Po vdýchnutí spôsobujú prejavy alergie a ťažkosti pri dýchaní. Pozor na to.
Ak krátko po zapnutí klimatizácie, či ventilácie cítite v aute vlhkosť, či zápach, s najväčšou pravdepodobnosťou máte nielen zanesený kabínový filter (často nazývaný aj peľový filter), ale aj výparník plný plesne.
V tomto prípade pomôže dezinfekcia klimatizácie spojená s výmenou kabínového filtra. Len čistý klimatizačný systém s peľovým filtrom a aktívnym uhlím vás dokáže čiastočne ochrániť aj pred kvapôčkovými infekciami.
Ak to zhrnieme - áno, v aute s kabínovým filtrom by ste mali mať teoreticky rovnakú (ak nie lepšiu) úroveň ochrany ako s ochranným rúškom na tvári. Je tu však jedno ALE. Ako správne poznamenáva nemenovaný oslovený lekár, momentálne nemáme dosť informácií o tom, aby sme vedeli zodpovedne opísať správanie vírusu COVID-19 zachyteného vo filtroch.
„Jednorazové rúško po použití vyhodíme, prípadne operieme alebo vyvaríme a máme istotu, že sme vírus odstránili. Kabínový filter však v aute vozíme naďalej ten istý. Áno, hovorí sa, že osamotený vírus dlho neprežíva, ak má však isté podmienky, so stopercentnou istotou to momentálne povedať nevieme,“ dodáva. Ak by sme teda pred každou jazdou použili nový kabínový filter, sme chránení skvelo. To však, samozrejme, nie je reálne.
Existuje jednoznačná odpoveď na otázku z nadpisu článku?
Ochráni ma nové auto s klimatizáciou a kabínovým filtrom natoľko, aby som nemusel počas jazdy nosiť rúško? Áno, malo by. Ak jazdíte otvorenou krajinou, s veľkou pravdepodobnosťou vám nič nehrozí ani bez ochranného rúška. Ak sa však dostanete do ulíc s ľuďmi a stačí, že len raz otvoríte dvere, či okno - ste prakticky bez ochrany.
Oslovení lekári sa preto zhodujú v jednom - nosením rúška v aute nič nepokazíte. Ak prechádzate z jedného bezpečného miesta na druhé bez toho, aby ste otvorili okno, či dvere, pravdepodobne ste v bezpečí aj bez neho, lenže ani to zatiaľ nikto zodpovedne potvrdiť nevie.
A ako nám traja oslovení lekári zhodne potvrdili, hranie sa so slovíčkami „údajne“, „malo by“, alebo „pravdepodobne“ si dnes nikto zodpovedný nemôže dovoliť. Najúčinnejším opatrením je prevencia.
Nezabúdajte dezinfikovať auto a pozor na peľ
Ešte dôležitejšie, ako samotná otázka, či nosiť rúško, alebo nie, je však samotná dezinfekcia auta. Udržiavajte interiér auta v čistote, poutierajte ho vlhčenými utierkami, či mydlovou vodou a sústreďte sa najmä na časti, ktoré prichádzajú do styku s rukami. Ak ste dôslední, mali by ste poutierať aj vonkajšie kľučky dverí.
Prichádza jar a s ňou aj prvé prejavy alergií na peľ. Ten je totiž najčastejšou príčinou ťažkostí pri alergii dýchacieho systému. Často je spúšťačom alergickej nádchy, nepriaznivo však pôsobí aj na pľúca a môže byť príčinou prieduškovej astmy. Organizmus totiž peľ vyhodnocuje ako život ohrozujúci prvok a tak reaguje zúžením dýchacích ciest a zvýšenou tvorbou sekrétu sa ho snaží dostať von z tela.
Práve tieto príznaky by si mohli neskúsení pacienti ľahko zameniť s dnes tak „populárnym“ koronavírusom. Aby ste sa podobným stavom v aute vyhli, je opäť veľmi dôležité udržiavať klimatizačný systém auta v špičkovom stave.
Vždy je dobre pred sezónou vydezinfikovať klimatizáciu (dôkladne) a nezabudnúť vymeniť kabínový filter (peľový filter). Odborníci odporúčajú výmenu kabínového filtra minimálne raz za rok, ak však jazdíte v "toxickejšom" prostredí, vymieňajte ho pokojne aj častejšie.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.