Chcete sa cítiť aspoň malou štipkou svojho ja ako "pretekár"? Ak je vaša odpoveď áno, vedzte, že s trochou preháňania nemusíte kupovať drahé ostro ladené vozidlo. V tomto prípade totiž nezáleží na tom, či jazdíte rodinným vanom alebo športovým kupé.
Napríklad taká maličkosť ako spätné zrkadlo či kotúčové brzdy sú dnes už neodmysliteľnou súčasťou moderných vozidiel na aktuálnom trhu. Čo majú aj tieto prvky spoločné s motošportom?
Motor DOHC
Výrobcovia áut sa odjakživa zamýšľali, ako dostať zo spaľovacieho motora čo najlepší možný maximálny výkon. Už začiatkom 20. storočia vytvorili pohonnú jednotku s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valca, čiže DOHC typ motora. V takomto agregáte jeden hriadeľ riadi sacie a druhý následne výfukové ventily.
To umožňuje použitie viacerých ventilov, zlepšuje prietok plynov a upravuje i samotné časovanie ventilov. Spočiatku bolo toto riešenie spojené s motoristickým športom, ale koncom 20. storočia začalo byť čoraz populárnejšie. Dnes sú motory DOHC prakticky v každom aute – od mestskej Toyoty Aygo až po extrémne rýchly Koenigsegg Agera alebo úžasne znejúci Lexus menom LFA.
Turbodúchadlo
V honbe za stále vyššími výkonmi siahli výrobcovia športových automobilov po turbodúchadle. Toto riešenie nepochádza priamo z motoristického športu, ale...
Zostáva vám 85% na dočítanie.