Chcete sa cítiť aspoň malou štipkou svojho ja ako "pretekár"? Ak je vaša odpoveď áno, vedzte, že s trochou preháňania nemusíte kupovať drahé ostro ladené vozidlo. V tomto prípade totiž nezáleží na tom, či jazdíte rodinným vanom alebo športovým kupé.
Vaše auto má v sebe v každom prípade viac z rely alebo pretekárskych automobilov, ako by ste si možno na prvý pohľad mohli myslieť a vám tak môže vyčariť úsmev na tvári aspoň fakt, že mnohé veci aj vo vašom aute pochádzajú pôvodom z pretekárskych špeciálov.
Napríklad taká maličkosť ako spätné zrkadlo či kotúčové brzdy sú dnes už neodmysliteľnou súčasťou moderných vozidiel na aktuálnom trhu. Čo majú aj tieto prvky spoločné s motošportom?
Motor DOHC
Výrobcovia áut sa odjakživa zamýšľali, ako dostať zo spaľovacieho motora čo najlepší možný maximálny výkon. Už začiatkom 20. storočia vytvorili pohonnú jednotku s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valca, čiže DOHC typ motora. V takomto agregáte jeden hriadeľ riadi sacie a druhý následne výfukové ventily.
To umožňuje použitie viacerých ventilov, zlepšuje prietok plynov a upravuje i samotné časovanie ventilov. Spočiatku bolo toto riešenie spojené s motoristickým športom, ale koncom 20. storočia začalo byť čoraz populárnejšie. Dnes sú motory DOHC prakticky v každom aute – od mestskej Toyoty Aygo až po extrémne rýchly Koenigsegg Agera alebo úžasne znejúci Lexus menom LFA.
Turbodúchadlo
V honbe za stále vyššími výkonmi siahli výrobcovia športových automobilov po turbodúchadle. Toto riešenie nepochádza priamo z motoristického športu, ale...
Zostáva vám 85% na dočítanie.