StoryEditor

Popularita modelov SUV je veľká, aké majú výhody a nevýhody? Je lepšie kombi?​

18.02.2021, 13:09
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Odhliadnuc od emócií pri kúpe majú obe prevedenia skutočne svoje pre a proti. Neutíchajúca popularita SUV však naznačuje, kto je tu často víťazom. Ale prečo?

Často prepieraná téma sa opäť dostáva na denné svetlo. Rozhodujete sa pre kúpu SUV alebo kombi a chceli by vedieť, ako vyzerajú zápory jednotlivých koncepcií. Otázka výhod a nevýhod SUV sa zdá byť jednoznačná a jej zodpovedanie jednoduché.

V skutočnosti však na túto problematiku úplne jednoznačná odpoveď zrejme neexistuje. Každá automobilka totiž k stavbe športovo-úžitkových áut pristupuje inak, a tak je to veľmi individuálne. Pozrime sa teda na obidva druhy áut z niekoľkých praktických hľadísk.

Jednoduchšie nastupovanie

V tejto otázke jednoznačne víťazí SUV nad akýmkoľvek hatchbackom, sedanom či kombi. Vyššia pozícia sedenia voči vozovke (teda výška bedrovej časti posádky nad vozovkou) hrá v prospech modelov segmentu SUV, do ktorého sa v podstate len „vložíte“, zatiaľ v prípade kombi spadnete ako do lavóra.

Možno si poviete, že vám to nevadí a radšej budete sadať nižšie ako jazdiť po meste so zbytočne veľkým autom. Prax ukazuje, že je to presne naopak a v meste sa ukazuje schopnosť pohodlného nastupovania a vystupovania z SUV kľúčová. Môžeme to potvrdiť, ak lietate po meste a stokrát denne z auta vystupujete, už okolo obeda ďakujete, že máte práve športovo-úžitkové vozidlo.

Ale pozor, nie vždy sa do SUV automaticky nastupuje pohodlnejšie. Dobrým príkladom je nová Dacia Duster, ktorá je síce príjemne vysoká ale jej A-stĺpik až príliš sklonený a musíte sa naučiť pri nastupovaní zakláňať. A to, uznáte aj sami, nie je nič pre starších a neohybných. Rada teda znie, vyskúšajte si nastupovanie v predajni, porovnávajte a až potom sa rozhodujte. MPV ostávajú v tejto disciplíne dodnes neprekonané.

SUV má vraj viac miesta vo vnútri a väčší kufor

Toto neplatí, teda často neplatí. Kompaktné SUV je, zjednodušene povedané, zodvihnutý kompakt. A ak by sme ho porovnávali s kombi verziou, športovo-úžitkové autá často ťahajú za kratší koniec. Ak si vezmeme napríklad porovnanie Kie Sportage a Ceed SW s atmosférickými benzínovými štvorvalcami GDi (Sportage má 1.6 GDI, Ceed SW novší 1.5 GDi), Kia Sportage je o celých 113 kilogramov ťažšia (1 415 vs. 1 302 kg), no jej kufor je o 149 litrov menší (503 vs. 652 l).

Škoda Auto Slovensko

​Spomínate si na kufor Škody Yeti? To bola krásna ukážka toho, že SUV nemusí mať automaticky veľký kufor. Dnešný Karoq túto slabinu odstraňuje. Objektívne však treba povedať, že Yeti zasa disponoval veľkým talentom ťahať prívesy a bolo to práve kvôli krátkemu zadnému previsu s malým kufrom. Každé auto je skrátka vhodné na niečo iné.

Tiež neplatí, že by malo práve SUV viac miesta v kabíne, má však inú pozíciu sedenia (s nižšie spustenými nohami), čo niekedy vyvoláva pocit väčšieho priestoru. Pri SUV s vyššou podlahou potom neplatí ani toto. V otázke vnútorného priestoru by sme teda SUV nefavorizovali. Trochu pohodlnejšie sa doň inštalujú detské sedačky, ale tiež len za predpokladu, že má dosť veľký zadný nástupný otvor, inak je to len o tom, že sa do kombi musíte viac zohnúť.

Z SUV je lepší výhľad

Ako sa to vezme. Ak vezmeme do úvahy vyššiu pozíciu sedenia, tak je pravda, že do diaľky a v kolónach máme z auta segmentu SUV naozaj lepší rozhľad o situácii okolo. Treba si však uvedomiť, že SUV majú väčšie takzvané “slepé uhly“, teda to, čo zakrývajú mohutnejšie stĺpiky karosérie, vyššia predná hrana kapoty a podobne. Bezprostredné okolie auta tak obyčajne lepšie vidieť z nižších kombi verzií áut.

Spotreba a dynamika

Disciplíny, kvôli ktorým by sme išli jednoznačne do tradičného kombi. Na ceste tlačíte pred vysokým SUV zbytočne veľké množstvá vzduchu, ktoré vám v každom momente neprimerane zvyšujú spotrebu a náklady na užívanie auta. Nižšie auto sa teda bude vzduchom "prerezávať" vždy ľahšie, než vysoké SUV. Nejde totiž len o koeficient aerodynamického odporu, ale aj celkovú čelnú plochu. Fyzika nepozná zľutovanie.

HN/Radoslav Petrík

​Aj v dynamike ťahajú SUV za kratší koniec. Najmä v disciplíne pružných zrýchlení, keď dochádza k súboju medzi narastajúcim výkonom (s rastúcimi otáčkami motora) a rastúcim aerodynamickým odporom (s narastajúcou rýchlosťou auta). Nižšie a ľahšie kombi bude jednoznačne úspornejšie a pri rovnakom výkone aj dynamickejšie.

Servis a údržba

Znova disciplína, v ktorej je na tom SUV horšie ako kombi. A nielen v tých prípadoch, keď je SUV ťažšie (čo už dnes nemusí byť zasa úplné pravidlo, aj klasické kombi vie poriadne potrápiť váhu a rozdiel v hmotnostiach nemusí byť až taký výrazný).

Na SUV a crossoveroch majú automobilky obyčajne vyššie marže a spolu s tým k nim dodávajú aj drahšie náhradné dielce a normohodiny. V dlhšom časovom horizonte tak počítajte s drahším servisom. Vyššia hmotnosť SUV navyše viac namáha mechaniku auta väčšinou vychádzajúcu z klasických ľahších kompaktov (kratšia životnosť), nehovoriac o vyšších cenách ich väčších pneumatík.

Kvalita jazdy

Aj ku kvalite jazdy sa lepšie vyjadruje pri konkrétnych modeloch, ale všeobecne platí, že SUV nie sú komfortnejšie, než ich nižšie klony. Aby totiž zvládli vyhýbací manéver, musia ich výrobcovia „pritvrdiť“. Robí sa to niekoľkými spôsobmi (záleží na segmente a ochote klientov priplatiť), najčastejšie však SUV dostanú tvrdšie stabilizátory aj tlmiče s tvrdším nábehom v kompresii.

HN/Radoslav Petrík

​Výsledkom je, že na priečnych nerovnostiach poskakujú ako ratlík, zatiaľ čo nižšie kombi ich zvládnu s väčším nadhľadom. Ani toto však nemusí platiť pri úplne každom aute, celkový výsledok totiž často negatívne ovplyvní nevhodná konfigurácia auta (nastavenia podvozka, panoramatické strešné okno a podobne).

Pasívna a aktívna bezpečnosť

Tu si dovolíme uprednostniť SUV. Nejde o tuhší skelet, v tom sú kombi aj SUV vyrovnané, rozdiely nebývajú dokonca ani vo veľkostiach či účinnosti deformačných zón, sedíte v nich však o čosi vyššie, čo vám dáva viac šancí najmä pri bočnom náraze.

Vyšší posed je však výhodou aj pri frontálnych nárazoch. Ale rozdiely tam naozaj nie sú veľké, falošný pocit vyššej bezpečnosti v SUV vychádza skôr z vyššej pozície sedenia a mohutnejších plastových obkladov kabíny.

Treba však rozlišovať v pasívnej a aktívnej bezpečnosti. V aktívnej je totiž na koni nižšie kombi, ktoré vie vďaka vyššej obratnosti a nižšej hmotnosti kolíziám lepšie a účinnejšie predchádzať.

S vyšším a ťažším SUV má teda elektronika vždy viac práce ako s nižším autom, hranice medzi nekontrolovaným šmykom a bezpečnou stabilitou je pri SUV vždy nižšia. V otázkach pasívnej bezpečnosti (ochrana pri náraze) je na tom potom vyššie sediaca posádka SUV zasa lepšie.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Český bestseller stláča nedostatky na minimum. Zaujme rodiny i firemných klientov 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Nikto neparkuje horšie ako vodiči drahých áut. Prieskum odhalil nelichotivé výsledky 03 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 04 - Modified: 2024-12-20 10:05:00 - Feat.: - Title: Elektromobily ekologickejšie ako spaľováky? Áno a výrazne, potvrdzujú vedci v štúdiách 05 - Modified: 2024-12-19 13:01:54 - Feat.: - Title: Radar s umelou inteligenciou môže odhaliť opitých vodičov. Už sa testuje v prevádzke
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 08:34