Obávaná emisná norma Euro 7, ktorej pôvodná podoba bola – ako sme informovali v nedávnom článku – v podstate zrušená, prichádza v novej podobe. Návrh ukazuje, že norma napokon v novom znení zladí limity pre benzínové a naftové autá, vozidlá ju budú musieť spĺňať dvakrát dlhšie ako tomu bolo u doterajšieho štandardu a okrem výfukov sa bude vzťahovať aj na brzdy a pneumatiky.
Pokiaľ návrh schvália členské štáty a Európsky parlament, mali by pravidlá pre nové osobné autá platiť od polovice roku 2025, pre nákladné o dva roky neskôr. Výrobcovia automobilov dávali už počas prípravy normy najavo obavy zo zvýšených nákladov v čase, keď začali vo veľkom vyvíjať elektrické automobily.
Nielen výfukové emisie
Kvôli norme automobilky podľa Bruselu nebudú musieť používať nové technológie a prechod na Euro 7 sa premietne do ceny nových áut najviac rádovo niekoľko sto eur. Štáty EÚ vedené českým predsedníctvom sa koncom októbra zhodli s europoslancami na pravidlách, ktoré od roku 2035 prakticky znemožnia predaj nových áut s klasickými spaľovacími motormi.
Podľa komisie je však pravdepodobné, že sa ešte do polovice storočia bude po európskych cestách pohybovať pätina benzínových a dieselových áut a až polovica nákladných vozidiel so spaľovacím motorom. Preto chce komisia ďalej sprísniť súčasné emisné pravidlá.
"Okrem toho, že monitorujeme a podporujeme elektrifikáciu vozového parku, chceme obmedziť aj emisie, ktoré zhoršujú znečistenie vzduchu a ohrozujú naše zdravie," vyhlásil eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton, ktorý návrh normy prezentoval.
Oxidy dusíka a pevné častice z automobilovej dopravy v ovzduší podľa neho spôsobujú v krajinách EÚ viac ako 70-tisíc predčasných úmrtí ročne, nový emisný štandard by mal tieto počty znížiť. V porovnaní so súčasnou normou sa nemajú zmeniť požiadavky týkajúce sa emisií oxidov dusíka u benzínových áut, ktoré budú mať naďalej povolené 60 miligramov na kilometer. Táto úroveň začne novo platiť aj pre diesely, ktoré podľa štandardu Euro 6 môžu vypúšťať 80 miligramov na kilometer.
Sprísniť by sa mali aj normy pre nákladné automobily. Komisia odhaduje, že v porovnaní s doterajšou normou by mala Euro 7 zabezpečiť do roku 2035 zníženie emisií oxidov dusíka o 35 percent, u pevných častíc potom o 13 percent. Pri nákladných autách a autobusoch má ísť o 56 percent emisií oxidov dusíka a 39 percent pevných častíc. Nová norma tiež zdvojnásobí počet najazdených kilometrov a vek auta, do ktorých bude plnenie emisného štandardu vyžadované.
Novo pôjde o 200-tisíc kilometrov a 10 rokov používania vozidla. Rozšíri sa aj spektrum teplôt, v ktorých bude musieť auto normu plniť. Prvýkrát navrhuje komisia stanoviť aj limity pre pevné častice produkované brzdami a mikroplastmi, ktoré sa uvoľňujú z pneumatík. Chce tiež, aby mali autá čidlá umožňujúce kedykoľvek emisie skontrolovať. Únijná exekutíva predložila návrh viac ako rok po pôvodne očakávanom termíne.
Podľa svojich činiteľov v ňom chcela zohľadniť situáciu automobiliek čeliacich zložitej ekonomickej situácii a nutnosti prejsť na elektromobilitu. Podľa Bretona nebudú musieť kvôli norme vyvíjať žiadne nové technológie a vystačia si s dôslednejším využitím tých doterajších. Komisia odhaduje, že obstarávacie náklady nového auta by sa po zavedení nových štandardov mali zvýšiť o 90 až 150 eur.
Takéto zníženie emisií nestačí
Ekologické organizácie v tejto súvislosti návrh kritizujú a hovoria o nedostatočnej úrovni zníženia emisií. Podľa českého ministra dopravy Martina Kupku zafungoval realistický prístup a emisné limity sa u osobných áut nesprísnili.
„Pre ČR je v rámci ďalšieho vyjednávania dôležité sa zamerať na fungovanie normy Euro 7 pri nákladných automobiloch a autobusoch. Tu vidím hlavné úskalie predkladaného návrhu, bude nutné rokovať o jeho revízii. Návrh Balíčka Euro 7 pre tieto vozidlá je podľa nášho názoru veľmi zložitý a nákladný a nezodpovedá súčasnému úsiliu o rozvoj ekologickej hromadnej dopravy a prepravy tovaru,“ uviedol Kupka.
Európske združenie výrobcov automobilov ACEA návrh kritizuje. Podľa jeho vyjadrenia bude znamenať vyššie náklady na vozidlá s veľmi obmedzenými ekologickými prínosmi a riskuje sa tým taktiež spomalenie prechodu na dopravu s nulovými emisiami.
České Združenie automobilového priemyslu navrhnutú normu považuje za kontraproduktívnu, pretože namiesto zlepšovania emisií v doprave fakticky odkláňa potrebné zdroje investícií do technológií batériových, prípadne vodíkových vozidiel a súčasne povedie k obmedzeniu ponuky cenovo dostupných modelov.
"Návrh stanovuje neúmerne prísne limity pre nákladné vozidlá, môže obmedziť ponuku dostupných osobných vozidiel v nižších kategóriách a hrozí aj odčerpaním obmedzených zdrojov, ktoré treba investovať do elektrifikácie a naplnenia klimatických cieľov," uviedol prezident združenia Martin Jahn.
Termín polovice roku 2025 navyše podľa neho neumožní výrobcom osobných áut sa na avizovanú zmenu v dostatočnej miere pripraviť, čo následne povedie k prepadu ponuky automobilov na trhu.