Už od zajtrajšieho dňa na budúcich vodičov, ktorí majú v pláne ešte len zamieriť do lavíc autoškoly, čakajú výrazné zmeny. Týkajú len tých účastníkov kurzu autoškoly, ktorí do lavíc zamieria od apríla 2023, doterajší „žiaci“ by teda mali koncové testy zvládať ešte starým systémom. Ide najmä o záverečné skúšky, ktoré sa stanú výrazne objektívnejšími a náročnejšími, čo by malo podľa slov odborníkov zvýšiť bezpečnosť na cestách.
Zároveň však novinky prinesú menej priestoru na podvádzanie a rozšíria uchádzačom o vodičské oprávnenie okruh vedomostí aj o niekoľko praktických oblastí či situácií z praxe. Súčasný proces pozostával z teoretickej a praktickej výuky, kde si uchádzači osvojili pravidlá cestnej premávky, základy vedenia vozidla, spoznali dopravné situácie a spolu s inštruktorom absolvovali taktiež hodiny priamo za volantom auta na cvičisku i v reálnej premávke.
Predveďte svoje znalosti v malom výbere otázok z nových oblastí testov v autoškole. U nás ich nájdete 15, reálne však po nástupe účinnosti zmien bude ich počet až 40:
Samotné koncové testy boli doteraz zložené z písomného testu, a ak uchádzač o vodičské oprávnenie získa minimálny počet potrebných bodov (50 z celkom 55 bodov), môže postúpiť k ďalšej časti záverečnej skúšky, a to k zostave na cvičisku pod dohľadom inštruktora i príslušníka polície. Ak splní aj túto časť, finále pozostáva z jazdy v bežnej premávke s inštruktorom a policajtom. Tento postup sa však zmení, rovnako ako úvodný „kvíz“ pre uchádzačov.
Po novom by mal totiž test prebiehať digitálnou online formou na počítačoch, pričom počet otázok sa zvýši z doterajšieho počtu až na 40 a budú výrazne ťažšie. Zahŕňať majú okrem iného aj postupy v prípade nehody, celkový počet bodov sa zvýši z doterajších 55 (plný počet) na rovných sto – kto bude chcieť skúškou prejsť, bude musieť dosiahnuť minimálne 90 bodový zisk.
Otázky budú náhodne generované z rozsiahlej databázy otázok pripravených Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, a tak bude každý test „jedinečný“, čo prispeje k väčšej objektivite a menšiemu predpokladu na možné podvádzanie. Zabezpečiť to má taktiež fakt, že záverečný vedomostný test budú záujemcovia o vodičák musieť absolvovať priamo na dopravných inštitútoch a okresných úradoch. Už nebudú teda prebiehať v priestoroch samotnej autoškoly, „demo“ verzie testov pritom nájdete aj na stránke Ministerstva vnútra či už dokonca aj na webe Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl.
Keďže budú otázky náročnejšie a bude ich viac, doterajší časový limit na ich zodpovedanie bude zvýšený z 20 na 30 minút. Vyhodnotenie vykoná samotný počítač bez akéhokoľvek ľudského zásahu, čím sa má zásadne znížiť možnosť korupcie. Po zavedení novej formy testov sa však počet opravných pokusov (z doterajších dvoch) zvýši, takže záujemcovia budú mať v prípade neúspešného výsledku o jeden pokus navyše – celkom tri.
Predĺžiť sa má i celý proces záverečných skúšok. Zatiaľ čo doteraz sa trojica koncových testov absolvuje v jediný deň, od apríla by sa mali skúšky pre nových uchádzačov byť rozdelené na dve kategórie – jeden deň by bol vyhradený na absolvovanie vedomostného kvízu a následne by si žiadateľ o vodičský preukaz dohodol absolvovanie jazdy na cvičisku a v premávke. Bolo by to v rozmedzí siedmich až 10 dní od úspešného zvládnutia vedomostného testu.